Docenione przez krytyków, jemeńsko- izraelskie trio
złożone z sióstr – Tair, Liron, Tagel Haim, o nazwie A-WA śpiewa w
jemeńsko-arabskim dialekcie, poruszając historię życia swej prababki.
Folklorystyczne instrumentarium, elektroniczna aranżacja oraz hip- hopowy beat.
Trzy generacje wcześniej prababka- Rachel uciekła podczas kryzysu w Jemenie,
jako jedna z 49 tys. jemeńskich Żydów została transportowana do Izraela, w
ramach operacji „Latający dywan”. Dla Rachel ojczyzna to bardziej poczucie
wewnętrzne, niż konkretne fizyczne miejsce. W późniejszym czasie
deklarowała „BAYTI FI RASI”– co oznacza „Mój
dom jest w mojej głowie”.
„Kiedy
byłyśmy w trasie koncertowej kilka lat temu, często doskwierała nam tęsknota za
domem.”- dodaje Tair. „Zaczęłyśmy się zastanawiać nad prawdziwym
znaczeniem tego słowa, Rachel miała w życiu bardzo ciężko, lecz zawsze szukała
sposobu aby polepszyć swój los. Nigdy jej nie poznałyśmy, ale nasza babcia i
tata opowiedzieli nam jej wszystkie niesamowite historie. Ten album, tak
naprawdę zaczął się razem z wydarzeniami 80 lat temu. My stworzyłyśmy koncepcję
tego materiału w oparciu o tamte wydarzenia.”
Muzyka niosła A-WA’ę przez cały świat. Klip „Habib
Galbi” (Love of my heart), który kręcony był na pustyni, zyskał popularność
błyskawicznie, i został obejrzany przez ponad 11 milionów widzów. Debiut z 2016
roku „Habib Galbi”, ugruntował folkowe
jemeńskie piosenki jako pastisz w popowej stylistyce, z
cechami indie rapu, i w aranżacji electro. Takie połączenie przyciągnęło NPR (National
Public Radio w Stanach Zjednoczonych) które przyznało – “Zamiast wiernie odtwarzać
muzykę przodków, A-WA przenosi folklor w zupełnie nowy wymiar.” Vogue, międzynarodowy magazyn modowy
rozkosznie spytał “Kim są te kobiety, w wysokich trampkach i dżelabach? Gdzie one się do
tej pory podziewały? Jest też oficjalny remix utworu
„Habib Galbi” którego autorem jest Pitbull. Remix cieszy się
milionem streamów.
A-WA podczas trasy odkryła pokrewieństwo między współczesnymi uchodźcami a
historią rodziny Haim. „Byłyśmy na trasie we Francji”- mówi Tair. „Widziałyśmy wielu
uchodźców na ulicach. Były wśród nich dzieci. Czułyśmy smutek, ciężko było na
to patrzeć. Wszyscy ci ludzie musieli czuć się tak samo jak prababka Rachel.
Uciekli z muzułmańskiego kraju by zacząć żyć na nowo. Jedyne co mogłyśmy
zrobić to wczuć się w ich los, i przekazać tę historię dalej. Poruszamy bardzo
istotnych problemów, które postrzegamy jako kobiety dziś, lecz te kwestie
wpłynęły również na naszych przodków. Łączymy te historie w jedno, i
przekazujemy jako prawdę.”
Aby stworzyć odpowiednią aranżację muzyczną, A-WA współpracowała z
utalentowanym producentem – Tamirem Muskatem z Balkan Beat Box. Po sukcesie
jaki odnieśli we współpracy przy „I’m A Tribe” Muskat był najodpowiedniejszym
artystą do pracy nad całym nowym albumem. Po wykorzystaniu rodzimego folku jako
podstawy do „Habib Galbi”, zespół po raz pierwszy napisał własny tekst do
utworu, bazując na rodzinnych opowieściach. Ze strony artystycznej, „BAYTI FI
RASA” nawiązuje do debiutanckiego utworu, rozkoszując się granicami gatunkowymi.
Dynamiczna elektronika, hipnotyzująca harmonia, popowy mainstream połączony z
beatem hip- hopowym w tym samym czasie. Zjednoczenie wielu stylów, przełomowa
produkcja oraz prezentacja oryginalnych tekstów. To właśnie album „BAYTI FI
RASA.”
„Zdecydowałyśmy
napisać każdą piosenkę w formie dialogu, lub monologu.”- kontynuuje Tair. “Są
to sceny zaczerpnięte z życia Rachel. Chciałyśmy przemówić jej głosem.
Śpiewając te piosenki, wyobrażałyśmy. Pisanie tekstu jest jak przywrócenie jej
życia, lecz chciałyśmy aby tematy utworów dotyczyły również nas.”
A-WA przedstawia „BAYT FI RASI” poprzez swój pierwszy, odważny, kreatywny
singel “Mudbira.”
Z jemeńskim bębnem w tle, rozbrzmiewają dźwięki Mooga, łomocze bas, a harmoniczne
salwy tworzą przeplatający się dialog z wokalem. Po raz kolejny to one
wyreżyserowały teledysk, który został nakręcony na pustyni Ha-Arawa (granica
Izraela i Jordanii) niedaleko ich rodzinnej wioski. Zagrały główne role
jako “pasterki które rządzą, zamiast być zarządzane.”
“‘Mudbira’ z
jemeńskiego oznacza „nieszczęśliwy,” wyjaśnia Tair. “Jemen to bardzo biedny kraj. Kobiety są okropnie
traktowane, a żydowskie kobiety są tam mieszkańcami gorszej kategorii. Rachel
nie mogła pójść do szkoły ani się uczyć. Została zmuszona do małżeństwa. Od
zawsze potrzebowała odmienić swój los. W tekście piosenki zadajemy jej pytanie,
czy życie to kwestia szczęścia czy wiary?”
Album BAYTI FI RASA, A-WA tworzy własną ponadczasową opowieść o poszukiwaniu domu.
Album BAYTI FI RASA, A-WA tworzy własną ponadczasową opowieść o poszukiwaniu domu.
„To historia naszej rodziny, czujemy że musimy ją opowiedzieć”- podsumowuje. “Kiedy tego słuchasz,
mamy nadzieję że masz swój dom, i że jesteś za to wdzięczny. Czy on jest w
twoich myślach, czy w osobie którą kochasz? Czy to miejsce w którym dorastałeś?
Dla nas dom to każda z tych rzeczy. Dorastałyśmy w małej wiosce, nie było w
niej zbyt wiele dzieci, więc stałyśmy się najlepszymi przyjaciółkami. Pracując
w zespole, przez ostatnie lata bardzo się do siebie zbliżyłyśmy. Pokonałyśmy w
tym czasie wiele przeszkód. Czujemy że razem jesteśmy silniejsze. Jesteśmy w
domu, gdy jesteśmy razem. Nie ważne dokąd podróżujemy, tak długo jak jesteśmy
razem- jesteśmy niezniszczalne.”
„Mudriba” debiutuje właśnie na
99 miejscu najnowszego zestawienia.
MY PRIVATE CHART
NOTOWANIE 1699
Piosenki, które są 50 tygodni na liście zdobywają bonusowo 100 punktów do rocznego podsumowania, za każdy kolejny tydzień, 10 punktów
na żółto zaznaczone są spektakularne awanse
piosenki powyżej 50 tygodni są zaznaczone dodatkowo większą czcionką
JUNE 8, 2019
5 news
1
|
6
|
17
|
WHEN THE PARTY’S OVER
|
BILLIE EILISH
|
1
|
2
|
1
9
|
6
2
|
RADIO
AUSLANDER
|
RAMMSTEIN
RAMMSTEIN
|
1
2
|
3
|
6
|
4
|
LATE NIGHT
FEELINGS
|
MARK
RONSON& LYKKE LI
|
3
|
4
|
7
5
|
2
2
|
NEON MOON
THE LONELY
ONE
|
BROOKS&
DUNN& KACEY MUSGRAVES
ASHLEY
CAMPBELL
|
4
4
|
5
|
2
|
7
|
MEDELLIN
|
MADONNA&
MALUMA
|
2
|
6
|
4
4
|
11
4
|
SOMEONE
YOU LOVED
SEE ME
|
LEWIS
CAPALDI
TALOS
|
2
4
|
7
|
8
|
2
|
NOTHING LASTS FOREVER
|
BRAINSTORM
|
7
|
8
|
17
|
4
|
IT’S OVER
|
MORRISSEY& LP
|
8
|
9
|
16
|
17
|
DANCING WITH A STRANGER
|
SAM SMITH& NORMANI
|
7
|
10
|
10
|
2
|
POP LIFE
|
MIKA URBANIAK/ VICTOR DAVIES
|
10
|
11
|
3
3
|
6
11
|
KOM BIJ MIJ
TALK TO ME
|
KENNY B& TRIJNTJE OOSTERHUIS
BRYAN ADAMS
|
3
3
|
12
|
11
12
12
|
6
10
14
|
HAPPY AND SAD
SOLITUDE AND SAVANTS
GRACE
|
KACEY MUSGRAVES
LEBOWSKI
LEWIS CAPALDI
|
8
11
11
|
13
|
17
17
|
4
4
|
U GONNA LOVE IT
HOPE IS A HEARTACHE
|
PLASTIC
LEON
|
13
13
|
14
|
18
|
22
|
BRAND NEW DAY
2019
|
STING
|
14
|
15
|
19
|
3
|
NEW YORK CITY
|
KYLIE MINOGUE
|
15
|
16
|
20
|
8
|
SOLUTION
|
MARCELINA
GAWRON
|
16
|
17
|
25
|
22
|
DARIA
|
HOLYGRAM
|
17
|
18
|
23
|
22
|
ALIVE
|
SNAKESKIN
|
18
|
19
|
28
29
|
10
2
|
LOBSTER
TIME (RMX
LIVE)
|
KUCZ/
BILIŃSKA
DAS MOON
|
19
19
|
20
|
31
32
|
6
22
|
MIRACLE
A WHITER SHADE OF PALE
|
ALAN
PARSONS& JASON MRAZ
FUN LOVIN
CRIMINALS
|
20
20
|
21
|
11
|
12
|
TAKE YOU HOME
|
DIDO
|
5
|
22
|
12
|
8
|
BAD BOY
|
WET DREAMS
|
3
|
23
|
13
|
8
|
OUT OF THE BLUE
|
MIKE& THE MECHANICS
|
3
|
24
|
15
|
10
|
DEUTSCHLAND
|
RAMMSTEIN
|
2
|
25
|
33
|
22
|
ENTRE MES MAINS
|
ROCH VOISINE
|
25
|
26
|
26
|
4
|
WESTERN BOOGIE
|
KABAT
|
26
|
27
|
27
|
3
|
LOVE IN STEREO
|
BANANARAMA
|
27
|
28
|
30
|
11
|
ONY A MIRACLE
|
SOPHIE ZELMANI
|
1
|
29
|
34
|
18
|
CHVALA BOHU
|
CECHOMOR
|
29
|
30
|
35
|
17
|
WHEN BAD DOES GOOD
|
CHRIS CORNELL
|
30
|
31
|
36
36
|
17
16
|
IT’S YOU
TOO MUCH
|
LOU
DOILLON& CAT POWER
LOU
DOILLON
|
31
|
32
|
37
|
4
|
NOTHING
BREAKS LIKE A HEART
|
MARK
RONSON& MILEY CYRUS
|
32
|
33
|
38
|
4
|
I DON’T CARE
|
ED SHEERAN& JUSTIN BIEBBER
|
33
|
34
|
39
|
4
|
FALLING
|
LEON
|
34
|
35
|
38
39
40
|
15
15
15
|
MY DAYS
IN THE CELL
ALCHEMY
VEINS
|
CHARLOTTE
BRANDI
JOE
JACKSON
CHARLOTTE
BRANDI
|
35
35
35
|
36
|
41
|
16
|
ASHES TO ASHES
|
TREVOR
HORN& THE SAM ORCHESTRA& SEAL
|
36
|
37
|
42
|
8
|
BETTER BOYFRIEND
|
ASHLEY CAMPBELL
|
37
|
38
|
43
|
8
|
ZEIT
|
YVONNE CATTERFELD
|
38
|
39
|
44
|
8
|
THREE TIME’S A CHARM
|
STRAY CATS
|
39
|
40
|
45
|
8
|
HAVANA MOON
|
GEORGE BENSON
|
40
|
41
|
46
|
9
|
CHAINS OF LOVE (REMIX) [ CHILLING ADVENTURES
OF SABRINA: PART 2 OST]
|
ERASURE
|
41
|
42
|
47
|
8
|
TRAIN
|
NEYLA PEKAREK
|
42
|
43
|
48
|
8
|
JA JSEM PAN PETR MONK
|
LUCIE
|
43
|
44
|
49
|
8
|
NEW YORK
|
EX;RE
|
44
|
45
|
50
|
6
|
THE SORCERER’S APPRENTICE
|
ALAN PARSONS& STEVE HACKETT
|
45
|
46
|
51
|
6
|
JEN TEN, KDO ZBLOUDI, NAJDE CESTU
|
MICHAL
PAVLICEK& RICHARD MULLER& SVETLANA RYMARENKO
|
46
|
47
|
52
|
6
|
VODA
|
SIMA MARTAUSOVA
|
47
|
48
|
53
|
6
|
LOST
|
THE CRANBERRIES
|
48
|
49
|
54
|
15
|
JUST ONE LIFETIME
|
STING& SHAGGY
|
49
|
50
|
55
|
15
|
LOVE IS
STILL THE ANSWER
|
JASON
MRAZ
|
50
|
51
|
56
|
15
|
NO ONE
|
JESS GLYNNE
|
51
|
52
|
57
|
15
|
SUPERSTAR
|
MARINA
|
52
|
53
|
58
|
15
|
NATURAL SKIN DEEP
|
NENEH CHERRY
|
53
|
54
|
59
|
15
|
HELP ME (LIVE)
|
CHAKA KHAN
|
54
|
55
|
60
|
15
|
PICTURES
|
JUDAH&
THE LION& KACEY MUSGRAVES
|
55
|
56
|
61
|
15
|
JUST A LITTLE BIT
|
NORAH JONES
|
56
|
57
|
62
|
15
|
NEW BRIGHTON
|
NAKHANE& ANOHNI
|
57
|
58
|
63
|
14
|
DEMAIN C’EST TOI
|
ZAZ
|
58
|
59
|
64
|
14
|
IT’S THE WEEKEND
|
KOVACS
|
59
|
60
|
65
|
14
|
2-8-5
|
BARBORA POLAKOVA
|
60
|
61
|
66
|
14
|
ALS HET AVOND IS
|
SUZAN& FREEK
|
61
|
62
|
67
|
12
|
BY MYSELF
|
SINEAD HARNETT
|
62
|
63
|
68
|
12
|
MESSAGES FROM HER
|
SABRYA CLAUDIO
|
63
|
64
|
69
|
12
|
I GUESS I JUST FEEL LIKE
|
JOHN
MAYER
|
64
|
65
|
70
|
11
|
A NEW WORLD
|
RPWL
|
65
|
66
|
71
|
11
|
PRIME TIME
|
JANELLE MONAE
|
66
|
67
|
72
|
3
|
NEVER REALLY OVER
|
KATY PERRY
|
67
|
68
|
73
|
11
|
BURY A FRIEND
|
BILLIE EILISH
|
68
|
69
|
74
|
11
|
WALK ME HOME
|
PINK
|
69
|
70
|
75
|
11
|
MOVEMENT
|
HOZIER
|
70
|
71
|
76
|
11
|
LAST HURRAH
|
BEBE REXHA
|
71
|
72
|
77
|
11
|
SAVIOUR
|
GEORGE
EZRA& FIRST AID KIT
|
72
|
73
|
78
|
11
|
SCREWED
|
JANELLE MONAE& ZOE KRAVITZ
|
73
|
74
|
79
|
10
|
LIGHT OF THE WORLD
|
RPWL
|
74
|
75
|
80
|
10
|
LADYLIKE
|
CHAKA KHAN
|
75
|
76
|
81
|
10
|
BAD GUY
|
BILLIE EILISH
|
76
|
77
|
82
|
10
|
SUCKER PUNCH
|
SIGRID
|
77
|
78
|
83
|
10
|
CRY DANGER
|
THE STRAY CATS
|
78
|
79
|
84
|
10
|
WHEN WILL I BEGIN
|
TEDESCHI TRUCKS BAND
|
79
|
80
|
85
|
10
|
ALMOST
|
HOZIER
|
80
|
81
|
86
|
3
|
ME
|
TAYLOR SWIFT& BRENDON URIE
|
81
|
82
|
87
|
3
|
MELODY OF LOVE
|
HOT CHIP
|
82
|
83
|
88
|
4
|
RUDE PLANE
|
TEMPUS
|
83
|
84
|
89
|
4
|
POSLEDNI VECER
|
INKOUST PANA BOUCKA
|
84
|
85
|
90
|
3
|
HEY YOU
|
DOPE LEMON
|
85
|
86
|
91
|
3
|
LIGHT YEARS
|
THE NATIONAL
|
86
|
87
|
92
|
3
|
ALL THE QUEEN’S HORSES
|
SHAKESPEARS SISTER
|
87
|
88
|
93
|
4
|
SUCKER
|
JONAS BROTHERS
|
88
|
89
|
94
|
4
|
WALK ME HOME
|
PINK
|
89
|
90
|
95
|
3
|
AMERICA
|
MIKA URBANIAK& VICTOR DAVIES
|
90
|
91
|
96
|
2
|
OLD TIMES GIRL
|
ROBERT CICHY& ANIA DĄBROWSKA
|
91
|
92
|
97
|
2
|
MURDER ON THE DANCEFLOOR (2019)
|
SOPHIE ELLIS BEXTOR
|
92
|
93
|
98
|
2
|
IF YOU
WANT TO KNOW
|
SMOOTH
GENTELMAN
|
93
|
94
|
99
|
2
|
LITTLE SUNFLOWER
|
BEATA PATER
|
94
|
95
|
100
|
2
|
LADY DESTINY
|
LEASH EYE
|
95
|
96
|
N
|
1
|
DON’T GIVE UP ON ME
|
ANDY GRAMMER
|
96
|
97
|
N
|
1
|
BOY WAS I WRONG
|
TALOS
|
97
|
98
|
N
|
1
|
MAYBE
|
LEWIS CAPALDI
|
98
|
99
|
N
|
1
|
MUDRIBA
|
A-WA
|
99
|
100
|
N
|
1
|
FUTURE
|
MADONNA & QUAVO
|
100
|
Wypadły z
topu: 14(11)NERVOUS –GAVIN JAMES, 14(13) HEARTS ON FIRE- GAVIN JAMES,
14(5)NEEDED- RHYE, 16(32)KANSAS CITY STAR- KACEY MUSGRAVES, 21(13) THIS IS WHAT
WE CAME FOR- RED BOX, 21(16)BROTHER- LOU DOILLON, 22(5)KARMA- MARINA,
24(21)FATHERLAND- GOD;S OWN MEDICINE,
Prześlij komentarz