24 lutego 2022 roku o godzinie 5 rano, Rosja napadła na Ukrainę. Normalne życie się zatrzymało. Na naszych oczach rozgrywa się niewyobrażalna tragedia. Przypomniały nam się bolesne karty historii 1939 r., kiedy Niemcy i Rosja napadły na Polskę. Dlatego jako ludzie wrażliwi, nie możemy przejść obojętnie obok tych wydarzeń.
Każdy z nas biorących udział w tym projekcie, tak jak większość Polaków, pomaga i angażuje się w różne akcje charytatywne na rzecz Ukrainy i uchodźców wojennych. Z zapartym tchem śledzimy doniesienia z frontu, Polskie i międzynarodowe działania na rzecz wsparcia narodu Ukraińskiego i na rzecz pokoju. Każdego dnia zdajemy egzamin z człowieczeństwa, dlatego tak bardzo dumni jesteśmy z postawy Państwa Polskiego i Polaków.
Kiedy na przełomie marca i kwietnia 2022 roku świat obiegła informacja o rzezi w Buczy, Irpieniu, Borodziance, Mariuopolu… trudno było uwierzyć, że w XXI wieku mogą dziać się tak przerażające i okrutne rzeczy! Mordowanie cywili, gwałty, grabieże, nieprzestrzeganie żadnych konwencji o ochronie ofiar wojny… Brakuje słów by wyrazić żal, smutek, złość, poczucie bezsilności i ogromnego współczucia, dlatego postanowiliśmy nasze silne emocje zawrzeć w utworze „Krwawiące serce”, do którego tekst napisała Marta Cugier, a muzykę skomponował Grzegorz Stróżniak.
Jako wielcy fani chóru męskiego śpiewu cerkiewnego „Partes” złożonego z zawodowych wokalistów, postanowiliśmy nasz utwór połączyć z kontakionem Wielkiego Kanonu Św. Andrzeja z Krety „Dusze Moja” w ich znakomitym wykonaniu, z płyty "Sporos".
Do naszego projektu zaprosiliśmy również znakomitego malarza realizmu magicznego Arkadiusza Dzielawskiego, który do oprawy graficznej przekazał nam swój obraz „Peace for Ukraine”, który stanowi cześć niezwykłego projektu dla Ukrainy, w którym wzięło udział 12 znakomitych artystów malarzy z Polski i z Ukrainy. Oryginalna, podpisana i numerowana przez wszystkich biorących udział w aukcji artystów, kolorowa infografika kolekcjonerska została wyprodukowana w ilości limitowanej 90 szt. i wystawiona na sprzedaż przez galerie https://www.touchofart.eu/, a cały dochód z jej sprzedaży zostanie przeznaczony na pomoc Ukrainie. Przypominamy, że 40 dzieł Arka znajdzie się również w niezwykłym ARTbook’u zespołu LOMBARD 40/40 realizowanym z okazji jubileuszu zespołu Lombard, który ukaże się na przełomie września/października 2022 roku.
Publikując utwór „Krwawiące serce”, który już podczas tworzenia dostarczał nam wielu wzruszeń, zależy nam na tym, by żar wsparcia dla Ukrainy nie gasł, by ta wojna nam wszystkim nie spowszedniała. Byśmy nie zagubili się w gąszczu własnych problemów, kiedy obok nas giną, cierpią ludzie.
Każdego dnia naród ukraiński udowadnia nam, że jest silny, odważny, wytrwały, zdeterminowany… tym bardziej my, zastanawiamy się ile jeszcze muszą znieść, by dusza świata i ludzkie sumienia obudziły się ze snu, by otworzyły się serca i portfele, by wszyscy zjednoczyli się w pracy na rzecz pokoju na Ukrainie, wycofanie się wojska rosyjskiego z ziemi ukraińskiej i zakończyła się ta wojna! Nie ma na co czekać!
Wszystkie osoby pracują przy tym projekcie bez wynagrodzenia. Cały dochód ze sprzedaży singla online i z odtworzeń online zostanie przekazany na konto Ukrainy https://u24.gov.ua w równych częściach na: obronę, pomoc medyczną i odbudowę, na co przedstawimy stosowne dokumenty. Nie będzie to milion dolarów, ale w tej sytuacji każdy grosz się liczy, nawet ten „wdowi grosz”. Waszym zadaniem jest tylko odtwarzanie tego utworu. Być może, również dzięki nam osoby i instytucje zdecydują się na bezpośrednie przelewy na wskazane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy cele, za pośrednictwem strony www.ukraine.ua
„Partes” - to złożony z zawodowych wokalistów męski zespół śpiewu cerkiewnego. Powstał w Poznaniu w 2015 roku z inicjatywy Michała Łaszewicza.
Unikalny repertuar Zespołu to owoc wieloletnich poszukiwań i starannej selekcji zabytków prawosławnej sztuki wokalnej narodów I Rzeczypospolitej. Koncerty zespołu „Patres” to wyrafinowany śpiew, w który wpleciona jest opowieść o historii cerkiewnych śpiewów. Artyści występują odziani w specjalnie zaprojektowane stroje, inspirowane staroruskim stylem monastycznym. Kolejne albumy płytowe zyskały entuzjastyczne recenzje specjalistycznej krytyki. „Partes” ambitnie poszerza repertuar, dynamicznie powiększa dorobek fonograficzny. Dotychczas ukazały się cztery albumy: Partes, Anothen, Tropos i Sporos. Działalność zespołu została przez media okrzyknięta „poznańskim fenomenem”, co podkreśla jego wyjątkowość także w wymiarze geograficznym. Zainteresowanie mediów zaowocowało szeregiem nagrań telewizyjnych i radiowych. W 2019 TVP zarejestrowało koncert zespołu i jego gości - misterium wielkopostne „Deesis”.
Zespół bierze udział w licznych festiwalach oraz projektach specjalnych w Polsce i poza granicami, m. in. w Estonii, Ukrainie, Serbii, Słowacji. „Partes” jest laureatem 37. edycji znamienitego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w kategorii chórów profesjonalnych - stając na podium jako pierwszy od wielu lat zespół z Polski. Najnowszy album Zespołu - „Sporos” - został nominowany do prestiżowej muzycznej nagrody Fryderyka 2022 w kategorii album chóralny roku.
Arkadiusz Dzielawski – malarz, fotografik i projektant – urodził się (rocznik 1967), wychował i przez całe życie tworzy w Częstochowie. Ukończył częstochowskie Liceum Plastyczne, a następnie kierunek Wychowanie Plastyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej (obecnie Akademii im. Jana Długosza), uzyskując dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesora Jerzego Filipa Sztuki. W roku 1993 zdobył stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą.
Malarstwo Arkadiusza Dzielawskiego mieści się nurcie realizmu magicznego, którego korzenie sięgają surrealizmu. Jego obrazy przedstawiają na pozór zwyczajną, powszednią rzeczywistość, która za sprawą zaskakujących zestawień przedstawionych motywów, namnażania detali, a także manipulacji perspektywą i światłem nabiera cech wyjątkowych i nadrealistycznych. Malarstwo stało się dla artysty ucieczką przed chaosem świata, rodzajem terapii połączonej z medytacją. Obrazy emanują spokojem i harmonią. Granica między tym co realne, a tym co fantastyczne ulega zatarciu, a postacie z płócien próbują nawiązać kontakt z odbiorcą. Nagromadzenie szczegółów i symboli odwołuje się do wyobraźni, skojarzeń i własnych doświadczeń widza, zachęcając do samodzielnej interpretacji.
Podpowiedzią i kluczem do rozszyfrowania intencji autora są często tytuły. Na cykl „Portale” składają się obrazy podejmujące archetypiczny temat przejścia – w tym wypadku ze świata widzialnego do fantastycznego świata duchowego i nadprzyrodzonego. Te równoległe rzeczywistości są ze sobą połączone systemem życiowych arterii, przybierających formę oplatających bramy konarów drzew. Z kolei w cyklach „Władcy czasu” i „Igraszki syren” narracja została osnuta wokół pierwiastka duchowości i istnienia pierwotnej siły kierującej ludzkim losem i przeznaczeniem. To przedstawione na obrazach fantastyczne istoty ostatecznie decydują o losie człowieka – samotnego żaglowca, a nasze życie zależy od ich kaprysu.
Dzielawski nie deformuje rzeczywistości, stara się jej nadać nowe znaczenia wprowadzając nieoczywiste połączenia i mitologiczne odniesienia, na przykład gigantyczne stwory morskie (żółwie, ryby głębinowe), które – jak w starożytnych legendach – dźwigają na grzbietach miasta symbolizujące naszą cywilizację. Artysta stara się ukazać świat swoich fascynacji, a przede wszystkim lęków, posługując się osobistym słownikiem symboli i metafor. Ważnym tematem jest w jego twórczości czas, a właściwie jego nieuchronne przemijanie. Na obrazach wciąż powracają nie tylko zegary, lecz także rozpadające się mury, starzy ludzie, zrujnowane budynki. Czas jaki nam pozostał jest ograniczony. Ale czy na pewno? Czy Portale nie są przejściami do innego, nieznanego nam świata? A może rodzimy się i odchodzimy wielokrotnie? Artysta powtarza za Paulem Gauguinem podstawowe pytanie: „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”
Warsztat i techniki malarskie stosowane przez Dzielawskiego odwołują się do tradycji XVII-wiecznego malarstwa flamandzkiego. Dominujący wpływ na ostateczną kolorystykę obrazu mają monochromatyczne temperowe podmalówki, kolorowe imprimitury oraz wydobywanie poszczególnych partii obrazu przy pomocy warstw kryjących i laserunków, dających efekt „przeświecania” przez warstwy malatury. Kolory na płótnie powstają w dużej mierze na skutek nakładania na siebie warstw farby, a nie poprzez mieszanie kolorów na palecie, co nadaje obrazowi niezwykłą głębię i świetlistość.
„Dusze moja” kontakion ton 6 Wielkiego Kanonu św. Andrzeja z Krety w wykonaniu docenianego i nagradzanego w Polsce i na świecie zespołu męskiego śpiewu cerkiewnego PARTES, otwiera utwór „Krwawiące serce”, do którego muzykę skomponował Grzegorz Stróżniak, a słowa napisała Marta Cugier.
Premiera w Polskim Radiu Dzieciom jeszcze dzisiaj w audycji "Co nam w duszy gra"- start od 23;00
Duszo moja, duszo moja powstań! Dlaczego śpisz?
Koniec przybliża się i ty smucisz się̨.
Przebudź się̨, aby oszczędził Cię Chrystus Bóg,
wszędzie będący i wszystko wypełniający.
„Krwawiące serce”
muzyka – Grzegorz Stróżniak
słowa – Marta Cugier
Chwytasz chwile, wydzierasz szczęście
W gruzach runął Twój dom
Ciałami bliskich płoną zgliszcza
Dzieciom brakuje łez
Ulotne chwile, wspomnienia piękne
Zabija ból zadanych ran
Bolą najbardziej te prosto w serce
Kiedy umiera obok brat.
Krwawiące serce, Krwawiące szczęście
Czy wytrzymasz jeszcze?
Duszo świata, ludzkie sumienie
Powstań! Dlaczego śpisz?
Świat się zagubił, czas się obudzić
Kiedy umiera obok brat
Krwawiące serce, Krwawiące szczęście
Czy wytrzymasz jeszcze?
wokal – Marta Cugier
instr. klawiszowe – Grzegorz Stróżniak
chór – Grzegorz Stróżniak i Łukasz Migdalski
realizacja dźwięku Mirosław Wdowczyk
tłumaczenie angielskie testu utworu Beata Brodniewicz
opracowanie graficzne Marta Cugier
produkcja Grzegorz Stróżniak
artBOOK LOMBARD 40/40
SHOW TIME MUSIC PRODUCTION 2022
Prześlij komentarz