Private Chart
March 2, 2013
8 news
Na 32 i 6 rewelacja z Londynu, która podbija Stany Zjednoczone, o której dziś opowiadam w telewizji a oni sami grają w wyprzedanej do ostatniego miejsca Stodole- Mumford And Suns. W skład grupy wchodzą Marcus Mumford (wokal, gitara, perkusja, mandolina), Ben Lovett (wokal, klawisze, akordeon, perkusja), "Country" Winston Marshall (wokal, banjo, dobro) i Ted Dwane (wokal, kontrabas, perkusja, gitara). Zespół powstał w październiku 2007 roku i wywodzi się z nurtu nazywanego "West London folk scene". Ich debiutancki krążek "Sigh No More" ukazał się w październiku 2009 roku. Utwory pochodzące z tej płyty - "Little Lion Man" oraz "The Cave" - przyniosły grupie niesłychaną popularność: Mumford & Sons wystąpili na Glastonbury Festival, imprezie uznawanej za jedną z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie. Album trafił na pierwsze miejsca list sprzedaży na całym świecie, między innymi w Australii, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii - do maja 2012 roku rozeszło się ponad dwa i pół miliona kopii płyty.
Z materiałem z najnowszej pozycji o tytule „Babel”- pojawili się już w ubiegłym roku na Open Er’ze- teraz odwiedzają stolicę po raz pierwszy…
Na 15 i 2- ich koledzy zza Oceanu- The Lumineers. Pochodzą z Denver i są zdecydowanie bardziej kameralną odpowiedzią na europejskie gwiazdy indie – folku. Szczera, pełna pasji muzyka i znaczące teksty szybko przysporzyły The Lumineers rzesze fanów – ich wydany w małej niezależnej wytwórni singiel „Ho Hey” rozszedł się w samych tylko Stanach Zjednoczonych w ilości ponad 600 tys. egzemplarzy. U mnie nadal jako pozycja numer 2. W skład zespołu wchodzą: Wesley Schultz - gitara i wokal, Jeremiah Fraites - bębny, perkusja, mandolina i wokal, Neyla Pekárek wiolonczela, mandolina, fortepian i wokal. Debiutancki album „The Lumineers” dotarł do 11 miejsca listy Billboardu! Krążek został wydany 3 kwietnia 2012 roku. Na płycie folk i bluegrass, miesza się z akustycznym popem, a żarliwość i surowość materiału może miejscami kojarzyć się nawet z dokonaniami Jeffa Buckleya, czy nawet samego Boba Dylana.
I co jeszcze?
Na szczycie Depeche Mode rządzi już piąty tydzień z rzędu. „Heaven” nie odpuszcza.
March 2, 2013
8 news
1
|
1
|
5
|
HEAVEN
|
DEPECHE MODE ( 5 raz na 1)
|
1
|
2
|
2
5
|
9
3
|
HO HEY
BACK IN YOUR ARMS AGAIN
|
THE LUMINEERS
THE MAVERICKS
|
2
2
|
3
|
4
|
12
|
WILDEST MOMENTS
|
JESSIE WARE
|
3
|
4
|
4
|
7
|
LUMINOL
|
STEVEN WILSON
|
4
|
5
|
7
|
13
|
ONE DAY RECKONING
|
ASAF AVIDAN
|
5
|
6
|
8
|
16
|
I WILL WAIT
|
MUMFORD& SUNS
|
6
|
7
|
6
12
|
15
9
|
DEAD LETTERS
WHERE ARE WE NOW
|
KATATONIA
DAVID BOWIE
|
6
1
|
8
|
N
|
1
|
LET US MOVE ON
|
DIDO& KENDRICK LEMAR
|
8
|
9
|
N
|
1
|
NO FREEDOM
|
DIDO
|
9
|
10
|
p
|
13
|
I FOLLOW RIVERS
|
TRIGGERFINGER
|
10
|
11
|
3
9
|
13
7
|
SUGAR MAN
COUGH COUGH
|
RODRIGUEZ
EVERYTHING EVERYTHING
|
2
9
|
12
|
10
|
12
|
LOCKED OUT OF HEAVEN
|
BRUNO MARS
|
10
|
13
|
13
|
16
|
SUPPER’S READY
|
STEVE HACKETT
|
10
|
14
|
14
14
|
7
9
|
KEMOSABE
SOMETHING’S WRONG
|
EVERYTHING EVERYTHING
PUBLIC IMAGE LTD.
|
12
14
|
15
|
15
15
16
|
5
5
22
|
SUBMARINES
ATTICUS, IN THE DESERT
LIVE
|
THE LUMINEERS
KISHI BASHI
ULTRAVOX
|
15
15
15
|
16
|
16
|
9
|
CLARA
|
PUNCH BROTHERS
|
16
|
17
|
17
|
6
|
THE DEPTH OF SELF-
DELUSION
|
RIVERSIDE
|
17
|
18
|
N
|
1
|
INVITATION TO THE BLUES
|
EMMYLOU HARRIS& RODNEY CROWELL
|
18
|
19
|
24
25
|
2
3
|
BUCKET LIST
NATTENS BELTER
|
NELLY FURTADO
KURT NILSEN
|
19
19
|
20
|
29
30
|
17
17
|
MY GIRL 2
NEVER KNEW YOUR NAME
|
MADNESS
MADNESS
|
20
20
|
21
|
11
|
15
|
EMPATHY
|
ALANIS MORISSETTE
|
5
|
22
|
12
|
16
|
ARMY OF ME
|
CHRISTINA AGUILERA
|
5
|
23
|
13
|
6
|
GUNS OF GOD
|
RAY WILSON&
STILTSKIN
|
9
|
24
|
20
|
9
|
REUBEN’S TRAIN
|
RENEGADE STRINGBAND
|
20
|
25
|
20
|
3
|
REMEMBER IT’S ME
|
GOTTHARD
|
20
|
26
|
18
19
|
18
6
|
OH YEAH
JUDGEMENT DAY
|
AEROSMITH
STEVE LUKATHER
|
13
19
|
27
|
26
26
|
9
9
|
BULLETPROOF OF PRIDE
IS ANYBADY OUT THERE
|
K’NAAN& BONO
K’NAAN& NELLY FURTADO
|
9
26
|
28
|
27
|
6
|
E DU NORD
|
KARI BREMNES
|
27
|
29
|
27
|
9
|
I WANT YOU BACK
|
TITO NEVES& TONY SUCCAR
|
27
|
30
|
28
|
5
|
BRIGHT WHITES
|
KISHI BASHI
|
28
|
31
|
31
|
9
|
DIAMONDS
|
RIHANNA
|
31
|
32
|
32
|
16
|
BABEL
|
MUMFORDS& SUNS
|
32
|
33
|
33
|
22
|
FLOW
|
ULTRAVOX
|
33
|
34
|
35
|
10
|
ALL I NEED IS LOVE
|
CEE LO GREEN& DISNEY’S THE MUPPETS
|
34
|
35
|
36
|
2
|
THIS HEAD I HOLD
|
ELECTRIC GUEST
|
35
|
36
|
37
|
6
|
MANN PA ROMMET
|
KARI BREMNES
|
36
|
37
|
38
|
20
|
JUST A BEAUTIFUL DAY
|
DANKO JONES
|
37
|
38
|
39
|
19
|
SAD SAD SAD
|
SKUNK ANANSIE
|
38
|
39
|
40
|
15
|
I COME IN PEACE
|
JOE COCKER
|
39
|
40
|
N
|
1
|
THE NEXT DAY
|
DAVID BOWIE
|
40
|
41
|
41
42
|
19
18
|
JE PARTIRAI
ALL MY LOVING
|
ANGGUN
YANNICK BOVY
|
41
41
|
42
|
43
44
|
19
20
|
HEARTBREAK
OVERNIGHT
|
SARAH MclCHLAN
ZAC BROWN& TROMBONE SHORTY
|
42
42
|
43
|
45
|
20
|
STEPPIN’ OUT WITH MY BABY
|
TONY BENNETT& CHRISTINA AGUILERA
|
43
|
44
|
46
|
14
|
AIN’T MESSIN ROUND
|
GARY CLARKE JR.
|
44
|
45
|
47
|
18
|
EVERY ROAD LEADS HOME TO YOU
|
RICHIE SAMBORA
|
45
|
46
|
48
|
16
|
IN MY PLACE (LIVE)
|
COLDPLAY
|
46
|
47
|
49
|
2
|
I WANT YOU BACK
|
NOISETTES
|
47
|
48
|
50
|
17
|
WHAT COULD HAVE BEEN LOVE
|
AEROSMITH
|
48
|
49
|
51
52
|
3
15
|
DU SA
CHAINED
|
KURT NILSEN
THE XX
|
49
49
|
50
|
53
|
18
|
A WAY TO SURVIVE
|
JAMEY JOHNSON& VINCE GILL& LEON RUSSELL
|
50
|
51
|
52
|
14
|
SANNINGEN
|
PETRA MARKLUND
|
51
|
52
|
54
|
18
|
MAKE THE WORLD GO AWAY
|
JAMEY JOHNSON& ALISON KRAUSS
|
52
|
53
|
55
|
2
|
FINAL CALL
|
NOISETTES
|
53
|
54
|
56
|
15
|
HOLD ON YOUR HEART
|
KYLIE MINOGUE
|
54
|
55
|
57
|
6
|
THAT’S HOW STRONG MY LOVE IS
|
MICK HUCKNALL
|
55
|
56
|
58
|
12
|
NIGHT LIGHT
|
JESSIE WARE
|
56
|
57
|
60
|
6
|
WHERE HAVE YOU BEEN
|
IMANY
|
57
|
58
|
59
|
6
|
HEY MATTHEW
|
KAREL FIALKA
|
58
|
59
|
61
|
13
|
I FEEL IN MY BONES
|
THE KILLERS
|
59
|
60
|
62
|
10
|
BRAND NEW ME
|
ALICIA KEYS
|
60
|
61
|
63
|
7
|
KING OF FUNNY
|
BEATA PRZYBYTEK
|
61
|
62
|
64
|
9
|
WE ARE THE WALKING DEAD
|
MAN MACHINE INDUSTRY
|
62
|
63
|
65
|
12
|
GOTTA BE TONIGHT
|
LIFEHOUSE
|
63
|
64
|
66
67
|
7
7
|
SALINAS
PINESONG
|
LAURA MARLING
A FINE FRENZY
|
64
64
|
65
|
66
|
7
|
NAD PAPIREM
|
BUTY
|
65
|
66
|
68
|
12
|
LIGHTNING BOLT
|
JAKE BUGG
|
66
|
67
|
72
|
12
|
TASTE IT
|
JAKE BUGG
|
67
|
68
|
69
70
|
12
12
|
TAKE HOLD OF MY HEAD
DIM LIGHTS, THILK SMOKE
|
DWIGHT YOAKAM
DWIGHT YOAKAM
|
68
68
|
69
|
71
|
9
|
NO MORE HEROES
|
SLASH& MYLES KENNEDY& THE CONSPIRATORS
|
69
|
70
|
73
|
12
|
THE FURTHEST STAR
|
AMY MACDONALD
|
70
|
71
|
74
75
|
12
12
|
STATE OF GRACE
DAYGLO REFLECTION
|
TAYLOR SWIFT
BOBBY WOMACK& LANA DEL REY
|
71
71
|
72
|
76
|
10
|
NO WAY DOWN
|
THE SHINS
|
72
|
73
|
77
|
10
|
PUPPLING TEETH
|
NEWTON FAULKNER
|
73
|
74
|
78
|
9
|
KILL THE DJ
|
GREEN DAY
|
74
|
75
|
79
|
9
|
1648
|
SABATON
|
75
|
76
|
80
|
9
|
SWERVE CITY
|
DEFTONES
|
76
|
77
|
81
|
9
|
INTERNAL WARFARE
|
EPICA
|
77
|
78
|
82
|
2
|
WATER
|
ERIC BURDON
|
78
|
79
|
83
|
6
|
MAGPIE
|
BETH ORTON
|
79
|
80
|
84
|
3
|
BASTAVA
|
LAURA PAUSINI
|
80
|
81
|
85
|
9
|
BEEN AWAY TOO LONG
|
SOUNDGARDEN
|
81
|
82
|
86
|
9
|
VERLOREN
|
LACRIMOSA
|
82
|
83
|
87
|
7
|
RADIANT
|
EVERYTHING EVERYTHING
|
83
|
84
|
90
|
3
|
MY NUMBER
|
FOALS
|
84
|
85
|
89
|
3
|
BECAUSE WE CAN
|
BON JOVI
|
85
|
86
|
88
|
5
|
I’LL STAY WITH YOU
|
NEW ORDER
|
86
|
87
|
91
|
3
|
NOSTRASTORIA
|
GIANNA NANNINI
|
87
|
88
|
92
|
5
|
SLY
|
BRUUT!
|
88
|
89
|
100
|
2
|
THOUGHTS MOVING
|
DEER PROJECT
|
89
|
90
|
93
|
5
|
CHOLLA
|
THE JOY FORMIDABLE
|
90
|
91
|
94
|
5
|
BLACK CHANDELIER
|
BIFFY CLYRO
|
91
|
92
|
95
|
2
|
GREATEST HITS
|
MYSTERY JETS
|
92
|
93
|
96
|
2
|
TEENAGE ICON
|
THE VACCINES
|
93
|
94
|
97
|
2
|
RADIO
|
MATCHBOX TWENTY
|
94
|
95
|
98
|
2
|
TRUE NORTH
|
BAD RELIGION
|
95
|
96
|
99
|
2
|
OCTOPUS- E
|
ROCK CANDY FUNK PARTY
|
96
|
97
|
N
|
1
|
LEAVE MY BODY
|
FLORENCE AND THE
MACHINE
|
97
|
98
|
N
|
1
|
THE RACE RUNS ME
|
LUKA BLOOM
|
98
|
99
|
N
|
1
|
I’M ALIVE
|
IMELDA MAY
|
99
|
100
|
N
|
1
|
DRINKIN
|
HOLLY WILLIAMS
|
100
|
Wypadły z topu: 21(6)DIAMONDS-
Y’AKOTO, 21(5)INTO THE LIGHT- MATTHEW WEST, 21(130WHAT’S WRONG WITH ME-
BRIGITTE ZARIE, 22(6)DEAD MAN’S SHOES- THE VIRGINMARYS, 22(6)SOMETHING’S WRONG-
DADDY’S CASH& JOHN LEE HOOKER JR.& BEATA BEDNARZ, 23(10)SUN SHINES ON-
NEO RETROS, 31(17)FRUIT TREE-GRAZYNA
AUGUSCIK, 34(19)TELEFON- MAX MUTZKE,
Wiosna wiosna, wiosna
ach…gdzie Ty? Słońce za oknem pięknie dziś przygrzewa…ale chyba tym
najpiękniejszym dniem w roku, była jak na razie sobota. Z tego też powodu piszę
te słowa… w poniedziałek.
Dwa dni temu poszedłem na
targowisko, jak zawsze u znajomego pana kupiłem wędzoną rybkę, trochę jabłuszek
i w domowym zaciszu -wędzoną szyneczkę w majeranku. MMM- pyszności.
To będzie smaczny miesiąc bo
na sam koniec nadejdzie Wielkanoc…mazurki, chrzan, babka piaskowa, pieczony
schab peklowany czosnkiem.
Potem tak się rozmarzyłem,
słoneczko grzało nieprzyzwoicie mocno, że na pobliskim przystanku autobusowym
usiadłem sobie, wyciągnąłem nogi…i relaksowałem się. Zamknąłem oczy i tak sobie
pół godziny przesiedziałem. A, że zapomniałem telefonu komórkowego i nie miałem
go przy sobie…to był naprawdę błogo spędzony czas. Dziwne, prawda?
A gdzie w tym wszystkim
muzyka?
Na pierwszym planie rzecz
jasna.
Już docierają do nas
prawdziwe rarytasy, już uczę się na pamięć nowej Dido- dziś premiera, Davida
Bowie- premiera niebawem, zasłuchuję się ciekawym duetem Emmylou Harris i
Rodney Crowell a do tego…zaczynam sprzątać i na biurku i pod nim.
Stąd na listę powraca – po
raz ostatni z „Ceremonials”- Florence and The Machine, Imelda May- z płyty
„Mayhem” z 2010 roku oraz… Luka Bloom- choć to dopiero druga odsłona
zakochanego w Holandii Irlandczyka – oficjalnie w dowodzie widniejącego jako
Kevin Barry Moore. Od lat nie ma nic od Davida Wilcoxa, tęskno jakoś za Marc’em
Cohnem czy Kenny Logginsem, Luka niejako daje temu przyjemny kontrast. Polecam
bardzo jego nagranie „The Race Runs Me”- debiutujące na 98 miejscu.
Co do Dido- cóż- jej comeback po pięcioletniej przerwie (prawie-
wszak ostatni album ukazał się w 2008 roku)- jest wyjątkowo udany, klimatyczny
i do tego przebojowy. Znowu muzyka pop urasta do norm sztuki, słucha się tego
wydawnictwa pysznie…Ha – znowu jedzenie.
Stąd najwyżej notowane
premiery dziś- pochodzą od - miejsce 8 i
9.
Przy tej okazji przypomnijmy,
że już od najmłodszych lat Dido przejawiała zainteresowanie muzyką. Przez dłuższy czas pobierała lekcje gry na fortepianie
i skrzypcach. Natomiast gust wyrobiła sobie słuchając płyt z kolekcji starszego
brata, a w szczególności Elli Fitzgerald. Jako nastolatka śpiewała przed
lustrem do szczotki, a potem wstąpiła do klasycznego zespołu, który koncertował
po katedrach Wielkiej Brytanii. Niestety, brat nie dodawał otuchy siostrze
twierdząc, że nie ma zbyt dobrego głosu. Nie wiadomo czy były to tylko żarty czy
przekomarzanie, ale po czasie zmienił zdanie. Dido zaśpiewała w chórkach na
pierwszej płycie Faithless „Reverence”, a na drugim krążku samodzielnie
wykonała jeden z utworów.
W roku 1997 została zaproszona na rozmowę z Clivem Davisem, ówczesnym szefem wytwórni Arista. Spotkanie zaowocowało podpisaniem kontraktu na wydanie płyty. 'No Angel' w Stanach Zjednoczonych pojawił się 1 czerwca 1999 roku. Płyta spotkała się z dobrym przyjęciem, ale tylko za Oceanem. Piosenkarka odbyła półtoraroczną trasę koncertową, gdzie zdarzało się, że śpiewała tylko dla 40 osób. Występowała też przed Stingiem podczas jego tournee po Stanach Zjednoczonych. W Europie nikt o niej nie słyszał, nawet po zamieszczeniu piosenki „Here With Me” na ścieżce dźwiękowej filmu „Przypadkowa dziewczyna”, z Gwyneth Paltrow w roli głównej.
Zwrot swojej kariery o sto osiemdziesiąt stopni Dido zawdzięcza Eminemowi. Raper wraz ze swoim producentem Markiem "The 45" Kingiem, postanowił "wsamplować" refren piosenki "Thank You". I tak się wszystko zaczęło... od nowa.
W 2003 roku ukazał się drugi album zatytułowany „Life For Rent”. Krążek utrzymany w podobnej stylistyce co debiut okazał się jednym z wydawniczych bestsellerów roku. Pochodzi z niego przebojowy singiel „White Flag”.
W roku 1997 została zaproszona na rozmowę z Clivem Davisem, ówczesnym szefem wytwórni Arista. Spotkanie zaowocowało podpisaniem kontraktu na wydanie płyty. 'No Angel' w Stanach Zjednoczonych pojawił się 1 czerwca 1999 roku. Płyta spotkała się z dobrym przyjęciem, ale tylko za Oceanem. Piosenkarka odbyła półtoraroczną trasę koncertową, gdzie zdarzało się, że śpiewała tylko dla 40 osób. Występowała też przed Stingiem podczas jego tournee po Stanach Zjednoczonych. W Europie nikt o niej nie słyszał, nawet po zamieszczeniu piosenki „Here With Me” na ścieżce dźwiękowej filmu „Przypadkowa dziewczyna”, z Gwyneth Paltrow w roli głównej.
Zwrot swojej kariery o sto osiemdziesiąt stopni Dido zawdzięcza Eminemowi. Raper wraz ze swoim producentem Markiem "The 45" Kingiem, postanowił "wsamplować" refren piosenki "Thank You". I tak się wszystko zaczęło... od nowa.
W 2003 roku ukazał się drugi album zatytułowany „Life For Rent”. Krążek utrzymany w podobnej stylistyce co debiut okazał się jednym z wydawniczych bestsellerów roku. Pochodzi z niego przebojowy singiel „White Flag”.
Teraz piosenkarka powraca z
nowym, czwartym studyjnym albumem, zatytułowanym „Girl Who Got Away”. W pracach nad krążkiem wokalistkę
wspiera brat, Rollo Armstrong, znany z Faithless
i poprzednich płyt siostry. Wśród gości, który udzielają się na albumie jest
Kendrick Lamar. To z nim zarejestrowała song „Let Us Move On”- który jest
najwyżej uplasowaną premierą.
Od lewej Paul Van Bruystegem, autor, Ruben Block i Mario Goossens - tuż po uroczej rozmowie.
Jeśli już piszę o premierach- to mamy
wreszcie, bo to się wyjątkowo mało razy w roku zdarza, comeback na 10. A wszystko nawet nie
przez koncert ale przesympatyczny wywiad z Belgami z Triggerfinger. Ich cover
‘I Follow Rivers” z repertuaru Lykke Li, był u mnie na liście w ubiegłym roku,
w ciągu 12 tygodni dotarł do najwyższej- 11 lokaty a teraz…proszę bardzo- od
razu pierwsza dziesiątka!!! I będzie zapewne wyżej.
A "All This Dancin'
Around" - najnowszy album grupy miał polską premierę 16 października 2012, a utwór „I Follow
Rivers” grany jest nieustannie przez wszystkie stacje radiowe w naszym kraju (i
nie tylko)!
Klip do wspomnianego "I
Follow Rivers" obejrzało w internecie już kilkanaście milionów osób!
Gdyby pokusić się o wymienienie popularnych wykonawców z Belgii na myśl oczywiście przychodzi Selah Sue, zespół dEus, potem może Soulwax, a potem pomysły się już kończą. Od tej pory do listy obowiązkowo trzeba dodać Triggerfinger! Dojrzali muzycy (średnia wieku 45 lat!) na swój wielki moment musieli poczekać aż kilkanaście lat. Choć w rodzimej Belgii są popularni od lat, to świat o nich usłyszał dopiero niedawno i to za sprawą covera. To właśnie Triggerfinger wykonali piosenkę z repertuaru Likke Li „I Follow Rivers” lepiej niż sama autorka. Jak gdyby utwór został napisany specjalnie dla nich! Taka wersja zwyczajnie nie mogła przejść niezauważona! I najwyraźniej historia lubi się powtarzać, bo Triggerfinger zaczynali w 1998r. właśnie jako cover band. Szybko jednak wypracowali sobie własny, charakterystyczny styl i zaczęli tworzyć swój autorski materiał. Na swoim koncie mają już 4 albumy, z których najnowszy - „All This Dancin’ Around” ukazał się w Polsce – jeszcze raz to podkreślę- 16 października 2012. Muzycy swoje wieloletnie doświadczenie umiejętnie przekuli w swój największy atut. Poza rzecz jasna, talentem muzycznym. „Tak, wiem, że jesteśmy dosyć starzy jak na zespół rockowy” – przyznaje żartobliwie wokalista i lider Triggerfinger Ruben Block i dodaje – “Ale to dobrze, że staliśmy się popularni właśnie teraz, kiedy mamy więcej doświadczenia i jesteśmy bardziej wyluzowani, niż kiedy mieliśmy po 20 lat”. Gdyby pokusić się o porównania, to w muzyce Triggerfinger znajdziemy wszystko co w rocku najlepsze – od inspiracji Led Zeppelin, poprzez The Black Keys, Queens Of The Stone Age, aż po odrobinę zmysłowości Lenny’ego Kravitza. Wszystko podane w charakterystyczny dla Triggerfinger sposób. Sam zespół jednak zdecydowanie woli posługiwać się referencjami filmowymi - “Lubię porównywać nas do filmów, takich jak np. Zagubiona Autostrada, w której chodzi bardziej o atmosferę niż o odpowiedzi” – wyjaśnia Ruben.
Gdyby pokusić się o wymienienie popularnych wykonawców z Belgii na myśl oczywiście przychodzi Selah Sue, zespół dEus, potem może Soulwax, a potem pomysły się już kończą. Od tej pory do listy obowiązkowo trzeba dodać Triggerfinger! Dojrzali muzycy (średnia wieku 45 lat!) na swój wielki moment musieli poczekać aż kilkanaście lat. Choć w rodzimej Belgii są popularni od lat, to świat o nich usłyszał dopiero niedawno i to za sprawą covera. To właśnie Triggerfinger wykonali piosenkę z repertuaru Likke Li „I Follow Rivers” lepiej niż sama autorka. Jak gdyby utwór został napisany specjalnie dla nich! Taka wersja zwyczajnie nie mogła przejść niezauważona! I najwyraźniej historia lubi się powtarzać, bo Triggerfinger zaczynali w 1998r. właśnie jako cover band. Szybko jednak wypracowali sobie własny, charakterystyczny styl i zaczęli tworzyć swój autorski materiał. Na swoim koncie mają już 4 albumy, z których najnowszy - „All This Dancin’ Around” ukazał się w Polsce – jeszcze raz to podkreślę- 16 października 2012. Muzycy swoje wieloletnie doświadczenie umiejętnie przekuli w swój największy atut. Poza rzecz jasna, talentem muzycznym. „Tak, wiem, że jesteśmy dosyć starzy jak na zespół rockowy” – przyznaje żartobliwie wokalista i lider Triggerfinger Ruben Block i dodaje – “Ale to dobrze, że staliśmy się popularni właśnie teraz, kiedy mamy więcej doświadczenia i jesteśmy bardziej wyluzowani, niż kiedy mieliśmy po 20 lat”. Gdyby pokusić się o porównania, to w muzyce Triggerfinger znajdziemy wszystko co w rocku najlepsze – od inspiracji Led Zeppelin, poprzez The Black Keys, Queens Of The Stone Age, aż po odrobinę zmysłowości Lenny’ego Kravitza. Wszystko podane w charakterystyczny dla Triggerfinger sposób. Sam zespół jednak zdecydowanie woli posługiwać się referencjami filmowymi - “Lubię porównywać nas do filmów, takich jak np. Zagubiona Autostrada, w której chodzi bardziej o atmosferę niż o odpowiedzi” – wyjaśnia Ruben.
Co poza tym na liście?
Mamy na przykład zespół- Foals,
który pochodzi z Oksfordu. Muzyka grupy to głównie mieszanka takich gatunków
jak: rock, elektronika i pop, choć na swoim drugim albumie mocno skręcili w
kierunku folku.
Zespół został założony w 2005
roku przez dwóch przyjaciół z dzieciństwa: Yannisa Philippakisa (wokal) i Jacka
Bevana (perkusja). Skład grupy uzupełniają: Jimmy Smith (gitara prowadząca),
Edwin Congreave (klawisze) i Walter Gervers (gitara basowa).
Na swoim koncie zespół ma łącznie trzy płyty. Przygotowany przy współpracy z
Davidem Sitek’iem, założycielem TV On The Radio debiut „Antidotes”(2008) album „Total Life Forever" (2010)oraz
najnowszy „Holy Fire”, który do naszych rak trafił 11 lutego. Pochodzący z niego
song „My Number” tym razem uzyskał awans z 90 na 84.
Na 78 plus dziesięć odnotujmy
na konto …Erica Burdona!
Artysta nie przestaje
koncertować i nagrywać od pięćdziesięciu lat. W ubiegłym roku zaniemógł i nie
przyjechał na Suwałki Blues Festival, ale za to nagrał zupełnie nowy, niemal
autorski album „Til Your River Runs Dry”.
Krążek rozpoczyna się z absolutnie
grubej rury. „Water” brzmi jak dwustuprocentowy radiowy hit. Genialny, na równi
z największymi, tak lubianymi przez radio, hitami Joe Cockera. Są chórki, mocne
gitary i tekst zainspirowany spotkaniem z … Gorbaczowem. Panowie podobno
rozmawiali o możliwych brakach wody pitnej na Ziemi, a ta rozmowa stała się
kanwą metafory tekstu. Prawda, że wspaniałe otwarcie? I od tego numeru też
zacząłem promocję tej płyty.
Tempo odrobinę zwalnia,
wyraźniej słychać hammondy, a Eric Burdon śpiewa kolejny tekst ważny,
polityczny tekst. W „Memorial Day” wspomina hipisów i poetów, ba, nawet
Spartan, by zagrzmieć, że wojny są dziełem bogatych, ale to biedni za nie
płacą. Następna piosenka, której w 2013 roku nie wolno przegapić.
Brzmienie staje się bardziej
delikatne, a Eric Burdon flirtuje z bluesem, soulem i gospel. „The Devil and
Jesus” opowiada o siłach, które sprawują kontrolę nad nami. I jest w tej
piosence trochę z ducha starego, dobrego Steely Dan.
A skoro już delikatnie
wkraczamy w świat ballady, odzywają się marakasy, jakaś mandolina, a Eric
Burdon snuje opowieść zatytułowaną „Wait”. Przepięknie kołysze ta barowa
piosenka, której nie wstydziłby się napisać i Leonard Cohen. A jakie
nostalgiczne nuty słychać w głosie Burdona. Śpiewa cudownie lekko i osobiście.
I wiemy, że nawet w najczarniejszą noc warto czekać na świt.
„Old Habits Die Hard” to
ukłon w stronę grania bliższego The Rolling Stones. Eric Burdon po prostu
stylowo frazuje i się wydziera, a w podkładzie pulsują gitary jak w „Money For
Notning” Straitsów. Dlaczego nie „Jumpin’ Jack Flash”? Bo brzmienie jest
cokolwiek bardziej wygładzone, ale gitara gra prawdziwie korzenne, bluesowe
solo, a brzmienie uzupełnia honky tonk piano. Sam Burdon przyznaje, że piosenka
ma pewne wątki autobiograficzne….Jego nowy krązek to wyjątkowo mocne otwarcie
muzycznego 2013 roku.
Wielu artystów oddaje w swoje
muzyce hołd innym muzykom. Eric Burdon na tym krążku wspomina Bo Diddleya.
Najpierw w inspirowanym tą specyficzną pulsacją autorskim „Bo Diddley Special”.
Całość, oszczędnie zaaranżowana, naprawdę przekonuje.
„In the Ground” to piosenka,
która łączy w sobie rocka z rhythm and bluesem i szczyptą porządnego soulu spod
znaku War. Burdon snuje swoją opowieść w stylu murzyńskich śpiewaków i znów
pokazuje, że mimo 71 lat może wznieść się na wyżyny wokalistyki.
Są marzenia, które już nigdy
się nie spełnią. Nieco żartobliwie traktuje o tym piosenka „27 Forever”. Są w
niej panienki, alkohol i zaprzedanie się diabłu w zamian za wieczną młodość. I
to jak zaśpiewane. Dlaczego u nas nie nagrywa się takich rockowych piosenek,
jakie Burdon strzela jednym pstryknięciem, w dodatku z świetnie brzmiącym
riffemm saksofonu i dialogującą z nim gitarą.
Niemal jak work son zaczyna
się „River Is Rising”. Klimat buduje męski chór, rozliczne przeszkadzajki I
świetnie zaaranżowane wtręty dęciaków. Równie mroczny utwór mógłby nagrać Tom
Waits albo Nick Cave – słowo.
Jeden z dwóch coverów na
krążku to „Medicine Man” Marca Cohna. Zagrany z pasją, z uczuciem, tak jak
tylko Burdon potrafi.
I wreszcie – prawdziwy blues.
„Invitation to the White House” to żart z samego prezydenta zagrany w
najlepszym chicgowskim stylu. Znów są obłędne dęciaki, piano, hammondy, a
wszystko zagrane jak na najlepszych bluesowych płytach. A jak sam Burdon bawi
się głosem. Bo dobry muzyk musi mieć też poczucie humoru!
Krążek kończy Diddleyowy
„Before You Accuse Me”. Zaśpiewany początkowo tylko z grającą ostinato gitarą
elektryczną przeradza się w kolejnego rasowego bluesa, z pięknie brzmiącymi
responsami zagranymi na trąbce z tłumikiem. Jeśli baliście się, że za mało na
tej płycie czystego bluesa – końcówka rozwiewa wszystkie wątpliwości.
Na 66 i 67 dwie propozycje-
od mojego Debiutanta 2012 roku, Jake’a Bugga.
„To przyszłość muzyki” –
powiedział niedawno o twórczości Jake’a Bugga sam Noel Gallagher.
Młody muzyk nie tylko znalazł mentora w osobie Noela Gallaghera, ale
zdołał też wzbudzić podziw u połowy brytyjskiej sceny muzycznej –
chwalą go wszyscy od Lily Allen, przez Eltona Johna, Coldplay, Damona
Albarna, aż po Snow Patrol. Przede wszystkim jednak ten 18-letni chłopak z
gitarą podbił serca brytyjskiej publiczności – jego wydana w październiku ubiegłego
roku debiutancka płyta „Jake Bugg” od razu trafiła na 1. miejsce UK Album
Chart! Ale też chyba od czasu pojawienia się Arctic Monkeys nie było na
brytyjskiej scenie muzycznej nikogo, kto tak doskonale potrafiłby oddać nastroje
młodego pokolenia. Fenomen Jake’a polega jednak głównie na tym, że jego
niezwykle szczere piosenki przemawiają nie tylko do nastolatków, ale też do ich
rodziców, bo w swojej twórczości młody artysta składa swoisty hołd twórczości
wszystkich wielkich – Dylanowi, The Beatles czy The Rolling Stones. “To
jakby Dylan spotkał się z Arctic Monkeys” - mówi o muzyce swojego protegowanego
Noel Gallagher. Gorąco polecam
Do top 10 wraca pierwszy
singiel z niewydanej wciąż płyta Davida Bowie, a na 40 debiutuje jego kolejna
odsłona, song tytułowy ze wspomnianego wydawnictwa.
W oświadczeniu ze strony muzyka czytamy: "W ostatnich latach, cisza na
temat planów Davida przerywana była jedynie przez nieustający ciąg spekulacji,
plotek i nadziei fanów. Kto by pomyślał, że w ogóle ukaże się nowa płyta. W
końcu David Bowie jest artystą, który nagrywa i występuje wtedy kiedy chce i
przede wszystkim, wtedy kiedy ma coś do powiedzienia, a nie do sprzedania. Tym
razem definitywnie chce nam coś przekazać". Co dokładnie? O tym niebawem.
Płyta dokładnie trafi do sklepów za tydzień- 11 marca…Na 32 i 6 rewelacja z Londynu, która podbija Stany Zjednoczone, o której dziś opowiadam w telewizji a oni sami grają w wyprzedanej do ostatniego miejsca Stodole- Mumford And Suns. W skład grupy wchodzą Marcus Mumford (wokal, gitara, perkusja, mandolina), Ben Lovett (wokal, klawisze, akordeon, perkusja), "Country" Winston Marshall (wokal, banjo, dobro) i Ted Dwane (wokal, kontrabas, perkusja, gitara). Zespół powstał w październiku 2007 roku i wywodzi się z nurtu nazywanego "West London folk scene". Ich debiutancki krążek "Sigh No More" ukazał się w październiku 2009 roku. Utwory pochodzące z tej płyty - "Little Lion Man" oraz "The Cave" - przyniosły grupie niesłychaną popularność: Mumford & Sons wystąpili na Glastonbury Festival, imprezie uznawanej za jedną z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie. Album trafił na pierwsze miejsca list sprzedaży na całym świecie, między innymi w Australii, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii - do maja 2012 roku rozeszło się ponad dwa i pół miliona kopii płyty.
Z materiałem z najnowszej pozycji o tytule „Babel”- pojawili się już w ubiegłym roku na Open Er’ze- teraz odwiedzają stolicę po raz pierwszy…
Na 15 i 2- ich koledzy zza Oceanu- The Lumineers. Pochodzą z Denver i są zdecydowanie bardziej kameralną odpowiedzią na europejskie gwiazdy indie – folku. Szczera, pełna pasji muzyka i znaczące teksty szybko przysporzyły The Lumineers rzesze fanów – ich wydany w małej niezależnej wytwórni singiel „Ho Hey” rozszedł się w samych tylko Stanach Zjednoczonych w ilości ponad 600 tys. egzemplarzy. U mnie nadal jako pozycja numer 2. W skład zespołu wchodzą: Wesley Schultz - gitara i wokal, Jeremiah Fraites - bębny, perkusja, mandolina i wokal, Neyla Pekárek wiolonczela, mandolina, fortepian i wokal. Debiutancki album „The Lumineers” dotarł do 11 miejsca listy Billboardu! Krążek został wydany 3 kwietnia 2012 roku. Na płycie folk i bluegrass, miesza się z akustycznym popem, a żarliwość i surowość materiału może miejscami kojarzyć się nawet z dokonaniami Jeffa Buckleya, czy nawet samego Boba Dylana.
I co jeszcze?
Na szczycie Depeche Mode rządzi już piąty tydzień z rzędu. „Heaven” nie odpuszcza.
Mimo, że do premiery nowej
płyty zostały trzy tygodnie, zespół już przypomina o swojej potędze – w
najnowszym notowaniu polskiej listy OLiS debiutuje na 4 miejscu – i to nie
pełnym albumem, a tylko jedną z wersji najnowszego singla "Heaven"!
Na oficjalną listę najlepiej sprzedających się płyt, publikowaną przez ZPAV,
zakwalifikowała się z racji czasu trwania wyłącznie EP-ka z remixami
"Heaven", ale równie dużym powodzeniem w sklepach cieszy się też
dwu-utworowy singiel.
Jutro do sprzedaży
trafi winyl z remixami "Heaven".
Nowy, planowany na 26
marca, trzynasty album w karierze Depeche Mode "Delta Machine” ukaże się
pierwszy raz w barwach wytwórni Sony Music. Dostępny będzie w wersji podstawowej
(13 utworów, w tym „Heaven” i zaprezentowany fanom jeszcze w ubiegłym roku
utwór „Angel”) a także specjalnej, ekskluzywnej wersji Deluxe. Zawierać będzie
ona cztery dodatkowe utwory i 28-stronicową książeczkę za zdjęciami Antona
Corbijna, artysty wizualnego, od wielu lat współpracującego z zespołem.
Materiał dostępny będzie również na podwójnej płycie winylowej (ilość piosenek
jak w wersji Deluxe + kod do pobrania wszystkich utworów w formie plików mp3).
A na razie…mamy „Heaven”- bo
przecież każdy z nas powinien dla siebie owe niebo znaleźć.
Do miłego posłuchania
Prześlij komentarz