Era Jazzu w Poznaniu



Era Jazzu  przedstawia  Aquanet Jazz Festival







Niezwykłe ciekawie zapowiada się kolejna, festiwalowa edycja poznańskiej  Ery Jazzu. Program obejmuje zarówno koncerty wielkich gwiazd, jak i szeroką prezentację najciekawszych jazzowych zjawisk i trendów oraz  - co dla całego projektu niezwykle ważne -promocję poznańskiego środowiska jazzowego. I to nie tylko poprzez koncerty najciekawszych grup i muzyków, ale także poprzez liczny udział entuzjastów tej muzyki w  festiwalowych imprezach. Klubowe koncerty w Blue Note oraz Piano Bar , galowe recitale w prestiżowych salach  (aula UAM, CK Zamek) oraz okolicznościowe wydawnictwa  i projekty specjalne, doroczna nagroda Ery Jazzu to najważniejsze propozycje wiosennego Aquanet Jazzu Festival .

Era Jazzu prowadzi swoje projekty w Poznaniu tworząc ekskluzywna markę na kulturalnej mapie miasta i regionu – mówi Dionizy Piątkowski, szef  Ery Jazzu. Dla tego , wieloletniego pomysłu realizowany jest Poznań Jazz Project obejmujący nie tylko specjalnie przygotowane koncerty, ale także kompozycje oraz wydawnictwa płytowe.  Organizujemy koncerty z udziałem światowych gwiazd, przygotujemy projekty specjalne, wydajemy CD-katalogi oraz przyznaję poznańskim muzykom doroczne nagrody Ery Jazzu.  Cieszę się , że impreza cieszy się ogromnym powodzeniem, wspaniałymi recenzjami oraz doskonałymi opiniami. Festiwalowa Era Jazzu bardzo mocno wpisała się w artystyczny koloryt Poznania i jest postrzegana jako ważna impreza z ogromnych bagażem artystycznych prezentacji oraz nieszablonowych projektów specjalnych ”.

Wiosenna edycja Ery Jazzu ( 5-9 kwietnia) zaprezentuje w Poznaniu kwartet wybitnego gitarzysty i laureata tegorocznej Grammy -  Johna Scofielda, specjalny projekt legendarnego francuskiego skrzypka Jean-Luc Ponty’ego, premierowe trio popularnej i charyzmatycznej pianistki i wokalistki Patricii Barber, specjalny projekty Poznań Jazz Philharmonic Orchestra oraz laureata nagrody Ery Jazzu 2017 – kompozytora i dyrygenta Piotra Scholza. W klubowych koncertach i na jedynych koncertach w Polsce pojawią się m.in. nowojorska gitarzystka Leni Stern  oraz trio Kiss The Sky – amerykańskiego gitarzysty Jean-Paula Bourelly’ego.

Niekwestionowaną gwiazdą festiwalu jest Patricia Barber. Amerykańska pianistka i wokalistka cieszy się w Polsce ogromną popularnością oraz sporym uznaniem. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała się w poznańskiej auli UAM w 1996 roku wzbudzając ogromny zachwyt  dla swojej sztuki. Bohaterem jazzowej gali będzie  francuski wirtuoz skrzypiec Jean-Luc Ponty, który weźmie udział  w warsztatowej formacji Poznań Jazz Philharmonic Orchestra kierowanej przez laureata tegorocznej nagrody ery jazzu – Piotra Scholza.

Klubowe koncerty, galowe recitale w prestiżowych salach  oraz okolicznościowe wydawnictwa  i projekty specjalne, doroczna nagroda Ery Jazzu to najważniejsze propozycje wiosennego festiwalu. Partnerem Strategicznym Ery Jazzu jest Aquanet S.A. ; projekt realizowany jest przy współpracy Miasta Poznań.



PATRICIA BARBER Trio -  Aquanet Jazz Festival


9 kwietnia 2017, Aula UAM - Poznań, godz.19.oo
                         
                     
„ Amerykańska pianistka i wokalistka Patricia Barber cieszy się w Polsce ogromną popularnością oraz sporym uznaniem – mówi Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. Pojawia się na europejskich estradach okazjonalnie, konsekwentnie budując swoją artystyczna reputację głownie w USA. Od 1994 roku jest rezydentką najsłynniejszego chicagowskiego klubu Green Mill a jej poniedziałkowe koncerty od ponad dwóch dekad ściągają komplet publiczności. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała się w poznańskiej aul UAM w 1996 roku wzbudzając ogromny zachwyt  dla swojej sztuki i artystycznej charyzmy. Jej koncerty w ramach Ery Jazzu w 2001 roku określono sensacyjnymi wydarzeniami artystycznymi i  także w aureoli gwiazdy Patricia Barber postrzegana jest na wszystkich estradach świata. Uznawana jest za najciekawszą pianistkę i wokalistkę jazzowego pokolenia i najczęściej  porównywana jest z Dianą Krall. Jest przy tym zdecydowanie mniej komercyjna i niezwykle mocno osadzona w jazzowej tradycji ”.

Patricia Barber  wraz z wydaniem płyty „Cafe Blue”  staje się  sensacją jazzowej sceny w USA: nagrania prezentowane są w wielu ( nie tylko jazzowych) stacjach radiowych Ameryki, magazyn Down Beat honoruje artystkę kolejnymi nagrodami ( „ najlepsza wokalistka –debiutantka jazzu”),  zaś w ankiecie magazynu CD Review  album „ Cafe Blue ”  włączono do dziesiątki najwybitniejszych nagrań wokalnego jazzu.  Od 1994 roku Patricia Barber ( solo lub z autorskim trio ) koncertuje każdego tygodnia w legendarnym ( założonym przez Al Capone’a) chicagowskim Green Mill Club. Takie wyróżnienie staje się oczywistą nominacją do elity amerykańskiego jazzu. Kolejne albumy („ Modern Cool”, „Companion”, „Nightclub”, „ Verse”)  potwierdzają klasę pianistki, wokalistki i kompozytorki. Koncerty stają się ciekawymi, przemyślanymi recitalami a zespoły Patricii Barber ( głównie trio lub kwartety) atrakcją festiwali i prestiżowych sal Ameryki i Europy.

Najnowszy projekt „ Smash” pianistka zrealizowała dla prestiżowej Concord Records,  dołączając do elity dzisiejszego, amerykańskiego jazzu. Wybitna amerykańska artystka prezentuje się w potrójnej roli pianistki, wokalistki i kompozytorki. Jazz najwyższej próby, świetnie zaaranżowany i fenomenalnie nagrany przez Jima Andersona, znakomitego inżyniera dźwięku, który rozpoczął współpracę z Barber w 1994 roku od "Cafe Blue" - albumu będącego fonograficznym arcydziełem . Po tym nagraniu, Patricię Barber okrzyknięto „ Królową Odsłuchów” honorując jej nieskazitelną dbałość o jakość muzyki i dźwięku.

„ Lata 90-te należą do jazzowo-bluesowej Cassandry Wilson, klasycznie jazzowej Diana Krall i charyzmatycznej Patricii Barber – rekomenduje koncert Dionizy Piątkowski. To artystka z Chicago jest jedną z ikon jazzowej wokalistyki: jej znakomite teksty, będące często celnym komentarzem do współczesności są dowodem, że muzyka jazzowa to nie tylko rozrywka, to nadal poważna  sztuka zaangażowana. Patricia Barber realizuje swoje albumy gównie w oparciu o własne, utrzymane w klimacie dobrego, spokojnego, przemyślanego jazzu  kompozycje. Szuka w nich odniesień do jazzowej, swingowej tradycji, do poszanowanie swingu i melodyki nowoczesnej pianistyki. Sporo w jej muzyce melancholii, jazzowej liryki oraz niezwykłej subtelności. Koncerty stają się zatem nie tylko rodzajem autorskiej prezentacji oraz kunsztu kompozytorskiego, wirtuozerii pianistycznej i ciekawej wokalistyki, ale przede wszystkim budowaniem artystycznego , nonkonformistycznego nastroju.”

Komentarze

Nowsza Starsza