Płyta „Through Water”
Låpsley ukazała się się 20 marca praktycznie cztery lata po
debiucie „Long Way Home” (4 marca 2016)
.
Låpsley - czyli Holly
Lapsley Fletcher - miała tylko 17 lat, kiedy jej powściągliwe,
własnej produkcji elektroniczne ballady rozpoczęły szturm na
Soundcloudzie. Zmieniając głos w androgyniczną dwuznaczność i
łamiąc tradycyjne struktury piosenek, skierowała swoją miłość
do muzyki rave i takich ulubieńców jak Bengi i Joy Orbison, tworząc
melancholijne, indywidualne brzmienie. Jej debiutancki album „Long
Way Home” ukazał się nakładem XL Recordings, kiedy miała
zaledwie 19 lat i zyskał uznanie i porównania na łamach The
Guardian, Complex i The FADER, do Jamesa Blake'a i The XX. Album
zaowocował jednym z największych klubowych przebojów ostatnich lat
(‘Operator’ w wersji DJ’a Koze), a także zainspirował nową
generację twórców elektronicznych, w tym Billie Eilish, która
przyznaje się do wpływu Låpsley na jej brzmienie. Ale zanim
skończyła tournée po świecie, wciąż jeszcze jako młoda
dwudziestolatka, Holly poczuła się wypalona.
Potrzebowałam roku
wolnego, żeby odzyskać siły, odnaleźć się trochę i zakochać
się w muzyce - wyjaśnia. Przeniosła się na rok do Manchesteru,
gdzie połowę swojego czasu, na ochotnika pracowała z nastolatkami,
jako osoba do pomocy, zakochała się, odkochała ponownie i dużo
pływała. Kiedy w końcu przeprowadziła się z powrotem do Londynu,
chcąc mieć nowe doświadczenia, dołączyła do chóru
społecznościowego The Mixed Up Chorus. Zanurzenie się w tych
zajęciach pomogło jej zregenerować siły, otwierając nowe
horyzonty i perspektywy.
Bycie muzykiem, mówi
Holly jest bardzo skupione na sobie i izolujące. Musisz znaleźć
sposoby na zrównoważenie swojego życia. Potrzebujesz dobrej dawki
nie bycia w centrum uwagi, normalności. Ten wolny rok pozwolił mi
żyć życiem, o którym mogłabym wtedy pisać. Ta rekalibracja nie
tylko dała Holly trochę oddechu, ale głęboko zmieniła jej
związek z procesem tworzenia muzyki. Uświadomiłam sobie, jak ważny
był dla mnie proces twórczy. Pomyślałam, że mogę po prostu
odejść i zrobić coś innego. Ale zdałam sobie sprawę, jak wiele
mojego dobrego samopoczucia stanowi pisanie. To coś więcej niż
pasja. To część mojej strategii radzenia sobie z życiem.
Z dala od zgiełku
przemysłu muzycznego Holly poczuła, że jest w stanie połączyć
się z samotnym, intensywnym procesem tworzenia muzyki, który
opracowała jako producent w sypialni. Na ‘Long Way Home’
współpracowała z wieloma uznanymi twórcami piosenek i
producentami, w tym Rodaidhem McDonaldem (The XX, Sampha), Paulem
Stavely’em O'Duffy’m (Amy Winehouse) i Jimmy’m Napesem (Sam
Smith, Clean Bandit). Wiele się nauczyła dzięki temu
doświadczeniu, ale czasami czuła się skażona latami doświadczenia
w sypialni i bardzo chciała przejąć kontrolę nad procesem
produkcyjnym. Pamiętam, jak patrzyłam na producentów i myślałam:
Chciałbym być na twoim poziomie.
Tworząc pracowała
samotnie (przy wsparciu wewnętrznego inżyniera XL, Theo Browna,
który stał się niezbędnym współpracownikiem podczas całego
procesu). Rezultatem było około 100 jej najbardziej osobistych
piosenek w historii, które następnie skurczyły się, aby stworzyć
z nich nowy album, „Through Water”. Przejęłam całkowitą
kontrolę na tej płycie - mówi z dumą.
Aby uczcić początek
swojej zmiany jako artystki, pod koniec 2019 roku Holly wydała EP
„The Elements”, dając przedsmak tego, co miało znaleźć się
na długo oczekiwanym albumie. „The Elements” jest wydawnictwem
odzwierciedlającym pewną siebie osobę, którą Holly stała się w
świetle reflektorów, oraz trudność, przez którą musiała
przejść, aby się tam dostać. Ciężki od żałobnych akordów
fortepianu ‘Drowning’, to piosenka, która - co nie dziwi -
dotyczy poczucia tonięcia. Jak to ujęła Holly: Zawsze byłam
bardzo kompetentnym dzieckiem; a piosenka mówi o tym, że mam około
20 lat i jestem bardzo niekompetentna. Czasami czuję się, jakbym
żeglowała, a czasem tonę. Jako osoba dorosła, muszę lawirować
pomiędzy tymi dwoma stanami.
Album i EP są połączone
ze sobą, jak ujście łączy rzekę z oceanem; oba badają historię
dojrzewania Holly na tle wody. Holly - która przed podjęciem
decyzji o kontynuowaniu tworzenia muzyki w pełnym wymiarze godzin,
miała czas, by studiować geografię na Uniwersytecie Bristolskim -
jest zagorzałym czytelnikiem na temat klimatu, pogody, a zwłaszcza
wody. Jej tata jest wiodącym inżynierem wodnym, działającym na
rzecz zrównoważonego globalnego rozwoju. Dorastałam nad morzem i
pływam - mówi Holly. Więc to jest głęboka obsesja i jest dość
emocjonalna.
W tytule i utworze
otwierającym album sampluje notatkę głosową, w której recytuje
fragmenty jednego z wystąpień ojca, na temat tego, jak skutki zmian
klimatu będą odczuwane przez wodę. Jak tłumaczy, teksty piosenek
są moimi opiniami na temat klimatu i mojego miejsca na świecie.
Chodzi o szerszy obraz. To tak, jakby woda była metaforą życia -
mówi Holly, zastanawiając się nad tematem całego albumu.
W okresie między
pierwszym a drugim albumem Holly zagłębiła się w historię muzyki
elektronicznej i miała obsesję na punkcie wydawnictw 4AD z lat 80.
XX wieku, This Mortal Coil, Cocteau Twins, a także Kate Bush. Paleta
dźwięków, którą opracowała na potrzeby tego albumu, rozpoczęła
się od "Womxn", będącej pierwszą piosenką, którą Holly
napisała po wyjściu z okresu izolacji w Manchesterze,była
pierwszym singlem. To piosenka o tym, że nie wiem, co robić, ale
wiem, że w pewnym momencie będę wiedziała - wyjaśnia. Śpiewa
ponad syntezatorami do przyszłej wersji siebie, którą nazywa
„dziwną dalekowzrocznością”, obiecując, że pewnego dnia
poczuje się zdolna. Jak wyjaśnia sama Låpsley: Miałam 20 lat i
byłam w dość złym miejscu, gdy pisałam "Womxn". Jest
hipotetycznie napisany w przyszłości, w miejscu które jest o wiele
bardziej pozytywne. Chodzi mi o zaufanie do upływu czasu; nie
wiedząc, co zrobić w tej chwili, ale mając nadzieję, że w pewnym
momencie będę to wiedzieć. I oto jesteśmy w przyszłości, a ja
jestem silniejsza, bardziej pewna siebie.
Odnosząc się do słowa
Womxn, Holly mówi: termin częściej używany w świecie LGBTQ+ -
świecie, którego jestem częścią - i rozumiem, że język jest
ważny, szczególnie jeśli masz platformę, a zwłaszcza w
odniesieniu do grup ludzi i płci.
Holly mówi, że proces
tworzenia tego albumu był pierwszym w życiu, gdy pomyślałam
„Jestem artystką”. W przeszłości myślała: „próżno tak
się nazywać; tak pobłażliwie”. Podczas gdy teraz myślę, że
szacunek do samej siebie musi odnosić się do sposobu mówienia o
sobie.
Nagranie „Womxn” jest
jedną z nowości w tym zestawieniu, choć najniższą (100) –
bardzo istotną w kontekście najbliższych tygodni
MY PRIVATE CHART
Piosenki,
które są 50 tygodni na liście zdobywają bonusowo 100 punktów do
rocznego podsumowania, za każdy kolejny tydzień, 10 punktów
na żółto zaznaczone są spektakularne awanse
piosenki powyżej 50 tygodni są zaznaczone dodatkowo większą czcionką i podkreśleniem, pogrubieniem
NOTOWANIE 1743
APRIL 11, 2020
9 news
1 | 1 | 7 | LOST IN YESTERDAY | TAME IMPALA (2 RAZ NA 1) | 1 |
2 | 4 | 9 | ADORE YOU | HARRY STYLES | 2 |
3 |
3
2
|
10
24
|
DREAMING
OF SEA
SO HOT YOU'RE
HURTING MY FEELINGS
|
MARC
ALMOND
CAROLINE
POLACHEK
|
1
2
|
4 |
8
|
3
|
TRASH GLAM
BABY
|
THE BOOMTOWN
RATS
|
4
|
5 |
4
5
|
7
7
|
NOBODY
BUT YOU
AND IT'S STILL
ALRIGHT
|
BLAKE
SHELTON& GWEN STEFANI
NATHANIEL
RATELIEF
|
4
5
|
6 |
10
|
5
|
YOU ARE THE
ONE
|
PET SHOP BOYS
|
6
|
7 | 9 | 9 | BEFORE YOU GO | LEWIS CAPALDI | 7 |
8 | 7 | 4 | IN YOUR EYES | THE WEEKEND | 7 |
9 | 27 | 12 | DOIN TIME | LANA DEL REY | 9 |
10 | 15 | 12 | PHYSICAL | DUA LIPA | 10 |
11 |
6
|
5
|
SOLEDAD
|
ERKI PARNOJA | |
12 | 7 | 11 | LORD OF MISRULE | MARC ALMOND& IAN ANDERSON | 7 |
13 |
13
16 |
5
3 |
KOTIKALO
END OF DAYS |
EETU
FLOOR
NEW MODEL ARMY |
13
13 |
14 | 14 | 3 | MISSING | KULCZYCKI | 14 |
15 | 17 | 14 | HABIB FAYE | YOUSSOU'N DOUR | 13 |
16 | 18 | 2 | BAD DECISIONS | THE STROKES | 16 |
17 |
20
25 |
45
43 |
ALL THE
QUEENS HORSES
MAYBE |
SHAKESPEARS
SISTER
LEWIS CAPALDI |
9
17 |
18 | 19 | 7 | SYSY VANHENEE | JUURAKKO | 16 |
19 | 26 | 29 | BREAK MY BROKEN HEART | WINONA OAK | 19 |
20 |
28
28 |
7
14 |
ORDINARY
MAN
UNDER THE GRAVEYARD |
OZZY
OSBOURNE& ELTON JOHN
OZZY OSBOURNE |
20
5 |
21 | 11 | 5 | SOMEBODY SPECIAL | NINA NESBITT | 9 |
22 |
11
12 |
14
15 |
LA THUNE
THE THING THAT WRECKS YOU |
ANGELE
LADY ANTEBELLUM& LITTLE BIG TOWN |
9
12 |
23 |
13
14 |
4
3 |
YOUTH& LOVE
IMMIGRANT EYES |
JACK SAVORETTI
WILLIE NELSON |
13
14 |
24 | 27 | 7 | I DON'T WANNA | PET SHOP BOYS | 18 |
25 | N | 1 | THE MOON SHINES BRIGHT | SAM LEE& ELIZABETH FRASER | 25 |
26 | 29 | 3 | WHAT YOU GONNA DO NOW | RODNEY CROWELL& LYLE LOVETT | 26 |
27 | 30 | 5 | KULM | IMANDRA LAKE | 26 |
28 |
31
32 |
5
3 |
I LOSE HOPE
BLUEBIRD |
LEPROUS
MIRANDA LAMBERT |
22
28 |
29 | 33 | 5 | EVERY BEAT OF MY HEART | ROD STEWART WITH THE ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA | 29 |
30 | 33 | 4 | FALLIN' | SAARLOS | 30 |
31 | 34 |
14
9 |
SWINGIN
ANOTHER ONE DOWN |
THE MAVERICKS
RICHARD MARX |
30
34 |
32 | 35 | 5 | O KAI SAULUTE TEKEJO | ŻALVARINIS&UGNIAVIJAS | 35 |
33 | 36 | 14 | BLINDING LIGHTS | THE WEEKEND | 2 |
34 | 37 |
12
8 |
YOUR LIGHT
HOUSE IF YOU THINK THIS IS REAL LIFE |
THE BIG MOON
BLOSSOMS |
5
11 |
35 | 38 |
5
5 |
KARNEVAL (GOTHIC MACHINE EDIT 2019)
MEXICO |
XIII STOLETI
SOPHIE AUSTER |
35
36 |
36 | 39 |
5
4 |
BELOW
HEARTBREAK (MAKE ME A DANCER) [2019] |
LEPROUS
SOPHIE ELLIS BEXTOR |
36
37 |
37 | 40 | 7 | THIS IS NOW AMERICA | MAGNE FURUHOLMEN | 40 |
38 |
41
41 |
14
13 |
WHAT IF I NEVER GET OVER YOU
BLAME IT ON YOUR HEARTBREAK |
LADY ANTEBELLUM
THE MAVERICKS |
35
38 |
39 | 42 | 5 | OLD ME | 5 SECONDS OF SUMMER | 39 |
40 | 43 | 4 | I HATE LOVE SONGS | KALSEA BALLERINI | 40 |
41 | 44 | 23 | MAGIC | RINGO STARR | 41 |
42 | 45 | 5 | LOST TRIBES | ŻAGAR& LOST TRIBES& CARMEN ESTEVEZ | 36 |
43 | 46 | 5 | MUSTAMAAILMA | EETU FLOOR | 37 |
44 | 47 |
7
7 |
BROTHERS IN AMRS
ALL SYSTEMS DOWN |
TREVOR HORN& THE SAM ORCHESTRA&
SIMPLE MINDS
REENE RIOT |
42
43 |
45 | 48 | 54 | LIGHT OF THE WORLD | RPWL | 45 |
46 | 49 | 54 | LADYLIKE | CHAKA KHAN | 46 |
47 | 50 |
16
15 |
TATOOS AND TEQUILA
BLAME IT ON YOU |
JASON ALDEAN
JASON ALDEAN |
47
47 |
48 |
51
51 |
3
3 |
DON'T START NOW
GASLIGHTER |
DUA LIPA
DIXIE CHICKS |
48
48 |
49 | 52 | 3 | SAY SO | DOJA CAT | 49 |
50 | 53 | 3 | BOY WITH LUV | BTS& HALSEY | 50 |
51 | 54 | 3 | INTERLUDE: SHADOW | BTS | 51 |
52 | 55 | 3 | SAVE YOUR TEARS | THE WEEKEND | 52 |
53 | 56 | 3 | HOMELESS SONGS | STEPHEN EICHER | 53 |
54 | 57 | 10 | CHAOS | HARRY STYLES | 54 |
55 | 58 | 31 | BRUXELLES | ZAZ | 55 |
56 | 59 |
9
31 |
WATERMELON SUGAR
PISNICKA PRO MAKRELU |
HARRY STYLES
POLETIME? |
56
56 |
57 | 60 | 9 | POKOJ V DUSI | JANA KIRSCHNER | 57 |
58 | 61 | 31 | COCONUT BAY | SUGAR RAY | 58 |
59 | 62 | 9 | VULNERABLE | SELENA GOMEZ | 59 |
60 | 63 | 5 | PARTY CLOWN | JENNY LEWIS | 60 |
61 | 64 | 5 | FOUR LONG SEASONS | LOLA MARSH | 61 |
62 | 65 | 5 | YOU'RE GONNA MAKE LONESOME | JACK STILLWATER | 62 |
63 | 66 | 5 6 |
NO BURDEN LEFT TO CARRY
LIMITLESS |
PATTERN- SEEKING ANIMALS
BON JOVI |
63
63 |
64 | 67 | 15 | SOMETHING'S GOTTEN HOLD OF MY HEART | MICHAEL BALL& ALFIE BOE | 64 |
65 | 68 | 5 | DANCING WITH MR D | LUCIFER | 65 |
66 | 69 | 5 | RUB ME FOR LUCK | BETH HART | 66 |
67 | 70 | 5 | YOUR LOVE (DEJA VU) | GLASS ANIMALS | 67 |
68 | 71 | 3 | HALF OF MY HOMETOWN | KALSEA BALLERINI& KENNY CHESNEY | 68 |
69 | 72 | 15 | SANTIANO (MTV UNPLUGGED) | SANTIANO | 69 |
70 | 73 | 5 | STRAWBERRY KISSES | KRZYSIA GÓRNIAK | 70 |
71 | 74 | 9 | MONKEY BUSINESS | PET SHOP BOYS | 71 |
72 |
75
76 |
9
15 |
LONELY HEARTS CLUB
WHAT AM I |
WINONA OAK
LOLA MARSH |
72
72 |
73 | 90 | 2 | HERE COMES THE SUN [2019] | THE BEATLES | 73 |
74 | N | 1 | SLIM PICKINGS | IZO FITZROY | 74 |
75 | N | 1 | UP AND ROLLING | NORTH MISSISSIPPI ALLSTARS | 75 |
76 | N | 1 | EFFIGY OF SALT | MARIA McKEE | 76 |
77 | 80 | 14 | LOST AND FOUND | HARRY NILLSON | 77 |
78 | 85 | 6 | BRIGHT HORSES | NICK CAVE AND THE BAD SEEDS | 78 |
79 | 76 | 3 | THE AGE OF ANXIETY | JAMIE CULLUM | 76 |
80 |
77
77 |
5
9 |
HOLLYWOOD LAWN
FLATLAND HILLBILLIES |
JENNY LEWIS
RODNEY CROWELL& LEE ANN WOMACK |
76
77 |
81 | 78 | 15 | DON'T WORRY BOUT ME | JEFF GOLDBLUM& THE MILDRED SNITZER ORCHESTRA& FIONA APPLE | 78 |
82 | 78 | 14 | CE N'EST RIEN | JULIEN CLERC& ZAZ | 78 |
83 |
79
82 |
14
12 |
ARE YOU SURE HANK DONE IT THIS WAY
VENICE BITCH |
THE MAVERICKS
LANA DEL REY |
79
81 |
84 |
82
83 |
4
4 |
HAIKU- PAPILLONS
TAKE ME HOME (ORCHESTRAL DISCO VERSION) |
STEPHEN EICHER
SOPHIE ELLIS BEXTOR |
82
83 |
85 | 84 | 6 | DELETE FOREVER | GRIMES | 84 |
86 |
89
91 |
4
2 |
CHANGES
DON'T CHA KNOW? |
SAARLOS
CHAKA KHAN |
86
86 |
87 | 92 | 2 | TEXAS SUN | KHRUANGBIN & LEON BRIDGES | 87 |
88 | 93 | 2 | A NOS AMOURS | CHRISTOPHE MAE | 88 |
89 | 94 | 2 | QUE JE T'AIME | AMEL BENT | 89 |
90 | 95 | 2 | CANTERBURY GIRLS | LILY& MADELEINE | 90 |
91 | 96 | 2 | QUEEN | NILE RODGERS& CHIC& ELTON JOHN& EMELI SANDE | 91 |
92 | 97 | 2 | IT'S NOT EASY | PUSS N'BOOTS | 92 |
93 | 98 | 2 | DUST | OH WONDER | 93 |
94 | 99 | 2 | BERNSKAN (YOUTH) | ASGEIR | 94 |
95 | 100 | 2 | FRAU& MANN | LINDEMANN | 95 |
96 | N | 1 | PAGE OF CUPS | MARIA McKEE | 96 |
97 | N | 1 | SPOTLIGHT | JESSIE WARE | 97 |
98 | N | 1 | CHANGES | BALTHAZAR | 98 |
99 | N | 1 | WELTSCHMERZ | FISH | 99 |
100 | N | 1 |
WOMXN
|
LAPSLEY | 100 |
Wypadły z topu: 21(10)LOVE IS FIRE-
FREYA RIDINGS, 22(6) HOW TO BE ME- OLA BŁACHNO, 23(8) REASONS I
DRINK- ALANIS MORISSETTE, 23(7)NO TIME TO DIE- BILLIE ELISH, 24(6)
DANCE OF THE CLAIRVOYANTS- PEARL JAM, 24(4)SISTER DEAR- BETH HART,
24(4) STRANGERS ON THE SUBWAY- LOLA MARSH, 86(8) THOSE KINDA NIGHTS-
EMINEM& ED SHEERAN, 87(3) BLUE MONDAY- GEORGE BENSON,
88(8)MIDNIGHT SUN- CALEXICO& IRON& WINE, 88(8) FOR THE
BEAUTY- TINDERSTICKS,
Prześlij komentarz