Historia Kamelot
rozpoczyna się w 1991 roku w mieście Tampa na Florydzie, gdzie
perkusista Richard Warner i gitarzysta Thomas Youngblood zdecydowali
się na założenie zespołu heavy metalowego. W niedługim czasie
dołączyli do nich Glenn Barry (gitara basowa), Dave Pavlicko
(klawisze), oraz Mark Vanderbilt (wokal) i w tym składzie grupa
rozpoczęła pierwsze próby. Dopiero po trzech latach zainteresowała
się nimi wytwórnia Noise Records, a współpracę zaproponował Jim
Morris (pracujący min. przy Iced Earth), co umożliwiło muzykom
nagranie debiutanckiej płyty.
W sierpniu 95 ukazało się
"Eternity" i zostało ocenione jako jedna z najlepszych
płyt metalowych roku, a Kamelot jako jedna z najbardziej
obiecujących młodych kapel. Muzycy zaprezentowali bowiem dość
ciekawy i unikalny styl Heavy Metalu, który łączył w sobie ostry
"maidenowski" wokal i dość mocne riffy gitarowe z
klawiszami i dość spokojnymi rytmami. Całości dopełniał
rycerski, czasami lekko dołujący klimat utworów. Zespół
zachęcony sukcesem pracował dalej i w 1996 roku wydał płytkę
"Dominion" w sumie niewiele różniącą się od
poprzedniej i nie wzbudzającą już takiego entuzjazmu. Rok 1997 był
ciężki dla grupy gdyż opuścili ją perkusista i dotychczasowy
lider Richard Warner, oraz wokalista Mark Vanderbilt. Na szczęście
Thomasowi Youngblood'owi udało się przejąć stery i zatrudnić
nowego perkusistę Casey'a Grillo, oraz wokalistę z rozbitego
Conception Norwega Roy'a Khana.
Tak wzmocniona grupa mogła
rozpocząć pracę nad nową płytą i już w 1998 roku ukazała się
"Siege Perlious". Niestety, zbyt diametralna zmiana stylu
na lekki melodyjny Power Metal i brak zgrania nowych członków
zespołu ze starymi sprawiły, że album okazał się słabszy od
pozostałych, i miejscami brzmiał dość monotonnie. Niezrażona tym
grupa rozpoczęła trasę koncertową po Europie, w czasie której
udało się jej nawiązać kontakt z Saschą Paeth'em i Miro (Pathway
Studio w Wolfsburgu, gdzie nagrywają się min. Angra i Rhapsody), i
niedługo po tym to oni zadbali o nagranie czwartej płyty Kamelot
(niestety już bez Davida Pavlicko, który w międzyczasie opuścił
zespół).
Przed zespołem otworzyły się nowe drogi, i tym
razem Youngblood, tworząc utwory, znakomicie połączył prosty
gitarowy metal z orkiestrą i chórami, których wsparcie otrzymał
od nowych producentów. Owocem tego eksperymentu było pierwsze
wielkie dzieło zespołu "The Fourth Legacy" (rok wydania
2000), oraz wypracowany nowy styl w jakim zespół gra do dziś,
czyli szybki, melodyjny Power Metal, czasami zmieniający się w
cięższe, bardziej Progressive Metalowe utwory. Płyta natychmiast
podbiła serca słuchaczy i zespół od razu ruszył w trasę
koncertową po Europie. Niedługo potem został wydany krążek
"Expedition", zawierający materiał nagrany podczas trasy
oraz kilka nowych utworów.
Po udanej trasie muzycy znów
powrócili do studia i w 2001 roku powstało ich kolejne dzieło
"Karma", w nagraniu którego towarzyszyło ok. 20
dodatkowych muzyków. Ta płyta była bardziej melodyjna niż "The
Fourth Legacy" i nie zdarzały się na niej nudne momenty (tak,
tak, niestety to te kawałki inspirowane progresywnym rockiem), co
sprawiło, że odniosła jeszcze większy sukces niż poprzedniczka,
a zespół na stałe uplasował się wśród takich gwiazd jak
Rhapsody, Hammerfall, Helloween czy Stratovarius.
Ostatnio, po
dwóch latach pracy grupa wydała krążek "Epica"
inspirowany "Faustem" J.W. Goethego, który stylowo
przypomina trochę "The Fourth Legacy" i zawiera stałe
elementy, z których już słynie Kamelot, czyli dołujący, trochę
mroczny i tajemniczy klimat, niezłe gitary, nawiązania do muzyki
klasycznej, oraz cudowny, wyrazisty głos Roya Khana. Obecnie zespół
pracuje nad drugą częścią "Epicy".
Wspomniany
album, zatytułowany "The Black Halo" ukazuje się w marcu
2005 roku. Muzycy po raz kolejny udowadniają, iż w stylu, którzy
poniekąd sami wypracowali nie mają sobie równych. Nowy krążek
jest zdecydowanie bardziej mroczny i cięższy od poprzednika. Na
dodatek pojawia się na nim sporo ciekawych gości.
W 2006
roku ukazuje się druga koncertówka w dyskografii zespołu. "One
Cold Winter's Night" to podwójny CD i również zapis DVD.
Koncert został zarejestrowany 11 lutego 2011 roku w Oslo.
Kolejna
płyta studyjna miała swoją premierę już w 2007 roku. Nowy krążek
otrzymał tytuł "Ghost Opera" i nie przyniósł większych
zmian. Ponownie nie zabrakło zaproszonych gości i chóru.
Na
następne wydawnictwo fani musieli poczekać całe 3 lata. W 2010
roku premierę miała płyta "Poetry For The Poisoned".
Ponownie sporo znakomitych gości i kolejna dobra płyta w dorobku
Kamelot.
W kwietniu 2011 wokalista Roy Khan opuścił zespół
i Kamelot rozpoczął poszukiwania zastępstwa. W 2012 roku nowym
głosem Kamelot został Tommy Karevik i z tym właśnie wokalistą
nagrano płytę "Silverthorn". W roku 2015 premierę ma
studyjna płyta, którą opatrzono tytułem "Heaven".
W
2018 roku z zespołu odchodzi perkusista Casey Grillo, a w jego
miejsce przyszedł Jo Nunez. W takim składzie zespół nagrywa płytę
"The Shadow Theory". Rok później Nunez opuszcza Kamelot,
a na jego miejsce angaż otrzymuje Alex Landenburg. W 2020 ukazała
się koncertówka "I Am the Empire: Live from the 013"
Od tamtej pory grupa wydała jeszcze album koncertowy „I Am The Empire – Live from the 013”, zawierający zapis z koncertu w Tilburgu w Holandii w 2018 roku.
Teraz Kamelot zapowiadali nowe wydawnictwo. 13 stycznia ukazał się pierwszy singiel z nowego albumu. O utworze „One More Flag in the Ground” Tommy Karevik, wokalista grupy, powiedział tak:
Głównym celem tego wideo i piosenki była metafora walki z chorobą zarówno fizyczną, jak i psychiczną... Każdy etap leczenia i regeneracji to kolejna flaga wbita w Ziemię. Każdy mały krok to kolejne odniesione zwycięstwo…
Natomiast o całym albumie wypowiadał się gitarzysta Thomas Youngbloog już w 2020 roku. Z jego słów wynika, że zespół stara się, aby każdy album był nieco inny od poprzedniego. Jednocześnie muzycy próbują znaleźć balans między szukaniem nowych elementów w muzyce a tym, czego oczekują odbiorcy. Nowy album ma mieć takie samo podejście. Ostatnio zaś Thomas stwierdził:
„The Awakening” to nasz najbardziej zróżnicowany album od lat. Połączyliśmy na nim elementy progresywnego, gotyckiego, symfonicznego i melodyjnego metalu. Współpraca z niesamowitymi artystami z całego przemysłu muzycznego oraz miks, za który odpowiedzialny jest producent Sascha Paeth i Jacob Hansen dało nam kolejny krok naprzód w zakresie ogólnego brzmienia. Ten album oferuje wszystko fanom Kamelot, a także wykracza poza granice, ku legionom nowego metalu i hard rocka.
Ostatecznie 17 marca ukazała się najnowsza 13 płyta zespołu zaś wczoraj (6 kwietnia) zespół zawitał z koncertem do warszawskiej Progresji.
U mnie na liście „One More Flag In The Ground” debiutuje na 28 miejscu, pośród łącznie 12 premier.
NOTOWANIE 1898-1899
W tym zestawieniu mamy ujęte dwa tygodnie więc nowości od razu są w zestawieniu 2 tygodnie
Piosenki, które są 50 tygodni na liście zdobywają bonusowo 100 punktów do rocznego podsumowania, za każdy kolejny tydzień, 20 punktów
na żółto zaznaczone są spektakularne awanse
piosenki powyżej 50 tygodni są zaznaczone dodatkowo większą czcionką i podkreśleniem
APRIL 1-8, 2023
12 news
1 |
2 |
5 |
BREAKING THE CIRCLE |
SOPHIE-ELLIS BEXTOR (2 RAZY NA 1) |
1 |
2 |
3 |
5 |
GHOSTS AGAIN |
DEPECHE MODE |
2 |
3 |
1 |
10 |
FLOWERS |
MILEY CYRUS |
1 |
4 |
83 |
5 |
I'M A BITCH |
LEAGUE OF DISTORTION |
4 |
5 |
8 |
34 |
ALL THE TEARS THAT SHINE |
DAVID PAICH |
5 |
6 |
8 |
8 |
CABIN IN THE WOODS |
BRIT TAYLOR |
6 |
7 |
82 |
5 |
POISONED ARROW |
ARCH ENEMY |
7 |
8 |
10 |
5 |
SEVENTY THORNS |
KIM DRACULA& JONATHAN DAVIS |
8 |
9 |
N |
2 |
LUNA TA |
OM LA LUNA |
9 |
10 |
65 |
22 |
GIVE ME MERCY |
THE CULT |
10 |
11 |
4 |
14 |
BLOOD & GLITTER |
LORD OF THE LOST |
4 |
12 |
91 |
5 |
NO COWBOYS |
BRIT TAYLOR |
12 |
13 |
5 5 5 |
8 17 9 |
LAST DAY OF SUMMER SMELL LIKE SMOKE WILDFLOWERS AND WILD HORSES |
SHANIA TWAIN LAINEY WILSON LAINEY WILSON |
1 2 2 |
14 |
6 7 |
23 6 |
NIGHTSHIFT UNTIL I FOUND YOU |
BRUCE SPRINGSTEEN STEPHEN SANCHEZ& EM BEIHOLD |
6 7 |
15 |
64 |
15 |
SNOW ON THE BEACH |
TAYLOR SWIFT& LANA DEL REY |
15 |
16 |
9 |
12 |
FRIEND OR FOE? |
RIVERSIDE |
1 |
17 |
16 16 |
23 35 |
CUFF IT BREAK MY SOUL |
BEYONCE BEYONCE |
14 17 |
18 |
11 11 12 |
8 8 36 |
TULSA WORTH A SHOT SAVE ME |
ELLE KING ELLE KING& DIERKS BENTLEY JULIAN BENTLEY |
11 11 4 |
19 |
18 14 14 |
9 8 8 |
FOOLISH THINKING TRY JESUS WILD HEARSES |
KIMBRA& RYAN LOTT ELLE KING LUCIFER |
15 14 14 |
20 |
20 |
10 |
RUMCAJS MILOVAL MANKU |
KABAT |
20 |
21 |
15 |
8 |
IN ANOTHER LIFE |
THE DARKNESS |
15 |
22 |
62 63 |
10 10 |
GOT TO GET YOU OFF MY MIND SAVANNE |
PAUL CARRACK& SWR BIG BAND VEUIZ FARKA TOURE& KHRUANGBIN |
22 22 |
23 |
17 |
30 |
MI SALIDA CONTIGO |
HA-ASH& KENIA OS |
17 |
24 |
21 21 |
8 8 |
NOT JUST A GIRL QUEEN OF ME |
SHANIA TWAIN SHANIA TWAIN |
13 13 |
25 |
12 13 |
36 14 |
LUCKY ONES RIVERS OF MERCY |
JULIAN LENNON TEARS FOR FEARS |
4 1 |
26 |
29 |
31 |
VERTIGO |
SAHARA HOTNIGHTS |
26 |
27 |
28 |
32 |
BARN AV VAR TID |
JOAKIM BERG |
14 |
28 |
N |
2 |
ONE MORE FLAG IN THE GROUND |
KAMELOT |
28 |
29 |
27 |
14 |
GUARANTEE |
THE BLACK EYED PEAS |
17 |
30 |
N |
2 |
GIMME ! GIMME ! GIMME ! |
FEUERSCHWANZ |
30 |
31 |
29 |
31 |
PREDICTABLE |
SAHARA HOTNIGHTS |
29 |
32 |
67 |
22 |
LOLA |
UGLY KID JOE |
32 |
33 |
22 24 |
10 14 |
TURN BACK THE HANDS OF TIME WEAK-END |
BRUCE SPRINGSTEEN LAINEY WILSON |
19 12 |
34 |
25 25 |
12 8 |
THE LOOK TAIE |
LORD OF THE LOST& BLUMCHEN IRINA RIMES |
2 7 |
35 |
N |
2 |
MAKE ME FAMOUS |
KIM DRACULA |
35 |
36 |
26 26 |
8 8 |
OPALINE ATRIUM |
KATATONIA KATATONIA |
25 25 |
37 |
27 |
6 |
KIDS IN LOVE |
PINK& FIRST AID KIT |
26 |
38 |
30 |
31 |
GEMINI |
SAHARA HOTNIGHTS |
29 |
39 |
31 |
12 |
ANGST |
RAMMSTEIN |
24 |
40 |
32 |
14 |
INVINCIBLE MAN |
RETROSPECTIVE |
22 |
41 |
33 33 |
9 17 |
NONSENSE YOU ALWAYS SAY |
SABRINA CARPENTER ANDREA SULCOVA |
30 18 |
42 |
34 34 |
12 12 |
RUN AWAY FROM THE SUN LOVELETTING |
VILLE VALO VILLE VALO |
26 26 |
43 |
35 35 35 |
9 9 9 |
BANG BANG HIGH TIDE CHILD OF SIN |
KOVACS KOVACS KOVACS& TILL LINDEMANN |
35 35 35 |
44 |
36 36 |
12 22 |
THE DRUMMER WATERMELON MOONSHINE |
RED HOT CHILI PEPPERS LAINEY WILSON |
32 31 |
45 |
37 37 |
23 23 |
POLAROID HAPPY HAPPY HAPPY |
SOFT CELL SOFT CELL |
37 37 |
46 |
38 |
4 |
HUNTER IN THE HILLS |
A-HA |
38 |
47 |
39 |
4 |
NEW KIND OF EVIL |
PURE REASON REVOLUTION |
39 |
48 |
40 41 |
4 4 |
IF YOU WANNA BE MY LOVER NEVER GROW UP |
LOLA MARSH LOLA MARSH |
40 41 |
49 |
42 43 |
4 4 |
HOLD THE GIRL THIS HELL |
RINA SAWAYAMA RINA SAWAYAMA |
42 43 |
50 |
43 |
4 |
JERSEY GIANT |
ELLE KING |
43 |
51 |
44 |
26 |
IF THESE DOGS COULD TALK |
ASHLEY McBRUDE& BRANDY CLARK |
41 |
52 |
43 |
4 |
JERSEY GIANT |
ELLE KING |
43 |
53 |
45 |
10 |
I'M NOT HERE TO MAKE FRIENDS |
SAM SMITH& CALVIN HARRIS& REYEZ |
45 |
54 |
46 |
10 |
STRUNG OUT JOHNNY |
IGGY POP |
46 |
55 |
47 |
10 |
BER A DAVEJ |
SKYLLA |
47 |
56 |
48 49 |
14 14 |
KILL BILL A QUESTION OF TIME |
SZA THE BRUTE |
48 36 |
57 |
N |
2 |
RUKU MI DEJ |
SKYLLA |
57 |
58 |
51 |
12 |
GIFTIG |
RAMMSTEIN |
34 |
59 |
54 |
41 |
RAINY DAY |
TEDESCHI TRUCKS BAND |
38 |
60 |
66 |
17 |
DVE SRDCE VEJPUL |
CHINASKI |
60 |
61 |
67 |
24 |
THE ONLY |
LEANN RIMES& ZIGGY MARLEY& LEDISI& BEN HARPER |
61 |
62 |
69 |
26 |
GAVE IT BACK BROKEN |
CALLISTA CLARK |
62 |
63 |
70 |
26 |
CHANGE MY MIND |
CALLISTA CLARK |
63 |
64 |
71 |
26 |
WAITING |
BAILEY ZIMMERMAN |
64 |
65 |
72 |
10 |
LOBBO |
VIEUX FARKA TOURE& KHRUANGBIN |
65 |
66 |
72 |
10 |
PILOT |
WANDA |
66 |
67 |
54 |
41 |
LA DI DA |
TEDESCHI TRUCKS BAND |
39 |
68 |
53 |
30 |
SI YO FUERRA TU |
HA-ASH |
53 |
69 |
55 |
17 |
OPPORTUNITIES |
ANDREA SULCOVA |
55 |
70 |
N |
2 |
BASTARD VON ASGARD |
FEUERSCHWANZ & FABIENNE ERNI |
70 |
71 |
56 |
22 |
GOOD DAY TO BE A BAD GUY |
WEDNESDAY 13 |
56 |
72 |
57 58 |
15 15 |
ANIARA LEGENDER |
JOAKIM BERG JOAKIM BERG |
57 58 |
73 |
73 |
10 |
ROCKING IN WIEN |
WANDA |
73 |
74 |
74 |
10
|
BRUNN |
MOLDEN/ STRAUSS/ PIXNER/ PETROVA/ RAND |
74 |
75 |
75 75 |
10 10 |
LUCKY FOR ME SMALL TOWN ME |
ELI YOUNG BAND TYLER HUBBARD |
75 75 |
76 |
76 |
9 |
GIMME |
SAM SMITH& KOFFEE& JESSIE REYEZ |
76 |
77 |
77 |
4 |
WHAT'S HAPPENED? |
FRAMAURO |
80 |
78 |
78 |
4 |
BUDDY'S RENDEZVOUS |
LANA DEL REY& FATHER JOHN MISTY |
78 |
79 |
79 |
4 |
CATCH MY DRIFT |
SELAH SUE |
79 |
80 |
80 |
4 |
ALL THE WAY DOWN |
SELAH SUE |
80 |
81 |
81 |
5 |
BONES |
ANASTASIA ELLIOT |
81 |
82 |
85 |
5 |
LIFE TURNED HER THAT WAY |
WILLIE NELSON |
82 |
83 |
86 87 |
5 5 |
GOSSIP GASOLINE |
MANESKIN& TOM MORELLO MANESKIN |
83 83 |
84 |
88 |
5 |
STAY ABOVE |
LUKAS GRAHAM |
84 |
85 |
89 |
3 |
DAMNED LE MONDE |
ZEROMANCER |
85 |
86 |
90 |
3 |
TOM AND MS. AMY LEE |
VENUS 5 |
86 |
87 |
92 |
4 |
LOVE IN THE PAST TENSE |
PORCUPINE TREE |
87 |
88 |
N |
2 |
WINNER TAKES ALL |
NITA STRAUSS & ALICE COOPER |
88 |
89 |
94 |
3 |
MEAN IT THIS TIME (COMMENTARY) |
CARLY PEARCE |
89 |
90 |
95 |
3 |
LIFE IN THE HEAT |
KATIE MELUA |
90 |
91 |
96 |
3 |
DER SCHLUSSEL |
HERBERT GRONEMEYER |
91 |
92 |
97 |
3 |
HERZHAFT |
HERBERT GRONEMEYER |
92 |
93 |
98 |
3 |
FACE OF A GIRL |
STEVE PORCARO& JAMIE KIMMETT |
93 |
94 |
99 |
3 |
DEVIL DON'T KNOW |
MORGAN WALLEN |
94 |
95 |
100 |
3 |
EVERYTHING I LOVE |
MORGAN WALLEN |
95 |
96 |
N |
2 |
THE GATES OF TIME |
THE DARK SIDE OF THE MOON |
96 |
97 |
N |
2 |
DINNER TABLE |
NINA NESBITT |
97 |
98 |
N |
2 |
ANADOLKA |
BALKAN TAKSIM |
98 |
99 |
N |
2 |
LOSE YOU |
SAM SMITH |
99 |
100 |
N |
2 |
TENNESSEE FAN |
MORGAN WALLEN |
100 |
Wypadły z topu: 15(6) IN ANOTHER LIFE- THE DARKNESS, 18(7) TEENAGE RUNAWAY- EAGLE-EYE CHERRY, 19(7) COLD- STABBING WESTWARD, 23(20) SOMETHING IN THE ORANGE- ZACH BRYAN, 23 (13) NECESARRY- PG ROXETTE, 42(2) POISON BLOOD- DARREN HAYES, 45(39) EMAILS I CAN'T SEND- SABRINA CARPENTER, 50(12) MINE IS THE MOUNTAIN-JETHRO TULL, 51(26) ONLY A MEMORY- RICHARD MARX, 51(10) STATE OF MIND- MIKE CAMPBELL& THE DIRTY KNOBS& MARGO PRICE, 52 (10) WICKED MIND- MIKE CAMPBELL& THE DIRTY KNOBS, 59(13) RICH MAN- LITTLE BIG TOWN, 60(8) SIFFLER SUR LA COLLINE- GAROU, 61(8) IT'S OK- SAM BROWN, 68(20)LOST IN SORROW- QUEENSRYCHE, 84(3) THE GIRL IS CRYING IN HER LATTE- SPARKS, 93(2) GROWING- MR GIL,
Prześlij komentarz