Prince JeanPierre to formacja, która zawiązała się w wyniku poszukiwań twórczych każdego z jej członków. Zespół powstał z inicjatywy gitarzysty i kompozytora Maciej Muszyńskiego, początkowo jako jednorazowy projekt realizowany w ramach festiwalu Art+, współorganizowanego przez muzyka.
Pozornie przypadkowe spotkanie czterech muzyków zaowocowało naturalnie harmonijnym połączeniem. Kompozycje serwowane przez Dominika Bieńczyckiego (vln) oraz Macieja Muszyńskiego mają zadziwiająco, nawet dla samych wykonawców, spójne brzmienie. Ciepłe i delikatne utwory przyprawiane nutką pikanterii przez sekcję rytmiczną w osobach Jędrzeja Łaciaka (acc bass) oraz Olafa Rykały (dr) przeradzają się w energiczne i żywiołowe improwizacje.
Zespół miał dotychczas okazję koncertować m.in. w 12on14 Jazz Club (Warszawa), w Harris Piano Jazz Bar (Kraków), Summer Jazz Festiwal Kraków (Noc Jazzu), Festiwal Art+ (Cieszyn), Piwnica Pod Baranami (Kraków).
23 lipcu 2024 roku, nakładem wydawnictwa Soliton, ukaże się ich pierwszy album pt. “Modal Mind Malfunction”. Album zawiera kompozycje autorstwa Dominika Bieńczyckiego oraz Macieja Muszyńskiego utrzymane w lirycznym nastroju, niejednokrotnie przeradzającym się w energetyczny wulkan nasycony nowoczesnym jazzem. Kompozycje zawarte na płycie inspirowane są m.in. zjawiskami kosmicznymi, elementami filozofii dalekiego wschodu czy motywami z literatury. Album został nagrany w listopadzie 2023 roku, w studiu Aleksandra Margasińskiego, nagrywany był “na setkę”, wszyscy instrumentaliści znajdowali się w jednym pomieszczeniu dla zachowania naturalnej energii. Okładkę albumu zaprojektowała dr Martyna Sobolewska.
DOMINIK BIEŃCZYCKI
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach wydziału Jazzu i muzyki rozrywkowej. Skrzypek, mandolinista, klawiszowiec, basista, gitarzysta, kompozytor, aranżer, inżynier dźwięku, nauczyciel. Od 2006 jest wykładowcą klasy skrzypiec w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, a także co roku prowadzi klasy mistrzowskie na Międzynarodowej Letniej Akademii Jazzu w Krakowie. Brał udział w wielu sesjach studyjnych i koncertowych o zróżnicowanej stylistyce. Dotychczasowa współpraca: Bogna Kicińska, Marek Bałata, Szwagierkolaska, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Irena Santor, Turnioki, De Press, Energy Drink Band, Muariolanza, Cracow Suffering Band, Dzidka Muzolf, Paweł Mąciwoda, Atma Anur, Ankh, Bohdan Jarmołowicz, Czet Minkus, Tadeusz Leśniak, Wojtek Mrozek, Tempero, Mili Morena, Fortet, Leszek „Hefi” Wiśniowski, Paweł Kaczmarczyk, Wojtek Fedkowicz, Tomasz Grochot, Dave Nilaya, Tempero, Les Swingers Romantiques, Piotr Rachoń, Anna Treter, Tomasz Szwed, Alessio Zucca (Faces of Alex), Piotr Wójcicki, Szy-szy Kaan, Limboski, Dikanda, Jazzblaster, Hard Times, Miłosz Skwirut, Konrad Ligas, Leszek Możdżer, Wojciech Wentura, Krzysztof Sołtysiński, Krzysztof Suchodolski, Wojciech Długosz.
MACIEJ MUSZYŃSKI
Jest absolwentem Music, Management and Sound w CSN w Cork w Irlandii. W 2013 roku ukończył studia w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego na specjalizacji Jazz i Muzyka Rozrywkowa, w roku 2015 ukończył studia magisterskie na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa w katowickiej Akademii Muzycznej, w klasie gitary prof. Karola Ferfeckiego. Gościnnie współpracuje z Teatrem Rozrywki w Chorzowie, współpracował również z Teatrem Witkacego w Zakopanem. Od roku 2011 prowadzi zespół Madame JeanPierre, wykonujący jego autorskie kompozycje do tekstów wokalistki Joanny Markowskiej, zespół ma na koncie trzy wydawnictwa płytowe: ‘Lete’(2015) oraz 'My self love’(2016) oraz ‚Tuli’ (2022). Od roku 2018 prowadzi także zespół Prince JeanPierre, wykonujący jego autorskie utwory jak i kompozycje skrzypka Dominika Beńczyckiego.
JĘDRZEJ ŁACIAK - basista, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie gitary basowej prowadzonej przez Macieja Garbowskiego. Od 2010 r. wraz z pianistą Kamilem Urbańskim współtworzy duet Interplay Jazz Duo, z którym uzyskał nagrodę Fryderyka 2013 w kategorii Muzyka Jazzowa – Debiut Roku za album Interplay Jazz Duo. Na stałe współpracuje z Teatrem Rozrywki w Chorzowie. Ponadto współpracuje z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej w tym Krystyna Prońko, Marek Walarowski, Madame JeanPierre, Moon Hoax by wymienić tylko kilku.
OLAF RYKAŁA
Perkusista. Edukację muzyczną realizował w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest absolwentem Katedry Muzyki Współczesnej i Jazzu im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie studiował pod opieką artystyczną dr Łukasza Żyty oraz dr Wojciecha Fedkowicza. Obecnie realizuje studia II stopnia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie perkusji dr hab. Adama Buczka oraz dr Pawła Dobrowolskiego.
Olaf Rykała jest wielokrotnym laureatem pierwszej nagrody Ogólnopolskiego konkursu perkusyjnego Drum Battle w Legnicy, w latach 2009 (grupa początkująca), 2013 (grupa średnio zaawansowana) i 2017 (grupa zaawansowana). Jest również zdobywcą Grand Prix na międzynarodowym konkursie perkusyjnym Drum Fest w Opolu (2017). W 2018 został nominowany do Polskich Nagród Perkusyjnych w kategorii Nadzieja perkusyjna. Współpracuje m.in z Meek Oh Why? Rahim, Fokus (Paktofonika), Natalia Sikora (zwyciężczyni 2. edycji The Voice of Poland) FERBI, Lackluster, KITA.
Utwory
zawarte na płycie “Modal Mind
Malfunction”:
-Samsara (M.Muszyński) - tytuł zaczerpnięty z filozofii buddyjskiej, dosłownie oznacza ‘nieustanne wędrowanie’ czyli krąg życia, kołowrót narodzin i śmieci, cykl reinkarnacji. Utwór powstał pod wrażeniem i inspiracją czytanych rozważań nt. filozofii buddyjskiej. Kompozycja jest wypadkową inspiracji buddyzmem, a także pracy z nieregularnymi formami metrycznymi.
-Pulsar zorg (D. Bieńczycki) to podróż sondy bezzałogowej do innego układu słonecznego trwająca tysiące lat w której znajduje się sztuczna inteligencja zdolna podejmować własne decyzje, zasiedlać planety nadające się do życia, a także multiplikować się.
-Sand (M. Muszyński) jest liryczną kompozycją, której tytuł nawiązuje do bezmiaru tworzonego przez piasek jako metafory relacji międzyludzkich.
-Metanoia (M.Muszyński) dosłownie oznacza przemianę duchową. Roboczy tytuł utworu to MMM - Modal Mind Malfunction - nawiązuje do modalnego charakteru improwizacyjnej części kompozycji, a także do kondycji psychicznej społeczeństwa, tytuł ten, pomimo, że roboczy stał się tytułem albumu. Utwór dedykowany jest przedwcześnie zmarłemu perkusiście Damianowi Niewińskiemu.
- Forgotten City (D. Bieńczycki) - utwór nawiązuje do alternatywnej rzeczywistości z końca XIX wieku rodem ze Steam-punk owej powieści, gdzie dzielnice miasta mają hierarchię, warstwy bogate mieszkają na najwyższych piętrach budynków, biedota w piwnicach pod ziemią.
-NLC (M.Muszyński). Noctilucent clouds ang. “Obłoki srebrzyste”. Utwór zainspirowany zjawiskiem Obłoków srebrzystych czyli polarnych chmur występujących w mezosferze, na wysokości ok 75-85 km. Są to najwyżej występujące chmury obserwowane z Ziemii. Utwór dedykowane jest basiście Jędrzejowi Łaciakowi.
-Related to (M.Muszyński) emocjonalna ballada przeradzająca się w w żywiołową improwizację o zabarwieniu południowego temperamentu.
-Frozen Thoughts (M.Muszyński) utwór abstrakcyjny, przeważająca jego część jest w metrum siedmiodzielnym, jest efektem pracy z nieparzystym i zmiennym metrum.
Oto singiel "Samsara" zapowiadający całe wydawnictwo
Płyta została objęta patronatem medialnym ALE MUZYKA
Prześlij komentarz