Nick Cave and the Bad Seeds wrócili po pięcioletniej przerwie – 6 września 2024 roku premierę miała ich nowa płyta pt. „Wild God”. Po jej wysłuchaniu czujesz się po prostu lepiej - pisał recenzent „Guardiana”. Jesienią muzycy przyjechali do Polski na koncerty w Łodzi i w Krakowie.
„Wild God” to 18. studyjna praca w dorobku zespołu; poprzednia płyta pod szyldem „Nick Cave and the Bad Seeds” to album „Ghosteen" z 2019 r. "Jak zawsze nie było żadnego wielkiego planu przy nagrywaniu” - opowiadał Nick Cave, zapowiadając premierę nowej płyty.
„Muzyka odzwierciedla emocjonalne stany muzyków, którzy ją napisali i zagrali. Słuchając tej płyty, zdaje się, że byliśmy całkiem szczęśliwi” - ocenił.
Grupa Nick Cave and the Bad Seeds powstała po tym, jak rozpadła się The Birthday Party, pierwsza grupa, na czele której stał australijski wokalista. W 1984 r. ukazał się debiutancki album Cave'a z The Bad Seeds pt. „From Her to Eternity”. Z biegiem lat zmieniał się skład zespołu, a także jego brzmienie nawiązujące do rocka gotyckiego, punku, ambientu czy muzyki religijnej. Do najsłynniejszych płyt formacji należą „The Boatman's Call” (1997), „No More Shall We Part" (2001), „Murder Ballads" (1996) czy „Let Love In” (1994).
„Energia, z którą staramy się podejść do tej muzyki, wykracza poza prosty rock and roll” - tłumaczył wokalista w rozmowie z „Rolling Stone”, opowiadając o nowej płycie „Wild God”. „Nie żebyśmy zapomnieli, jak się pisze rockowe piosenki, po prostu staraliśmy się znaleźć inny sposób na dotarcie do emocjonalnego sedna tego, o czym piszę". Cave tradycyjnie porusza tematy winy i odkupienia, religii, nadziei i zwątpienia.
Muzyka nie jest jednak równie elegijna jak na „Skeleton Tree” z 2016 r. Jest melodyjna, niemal ciepła, jakby przypominała o radości i wzniosłości, nie zapominając przy tym o mrocznych aspektach życia, którego brutalność i ludzka wobec niej bezradność od lat stanowią główne - obok religii i grzechu - tematy tekstów Australijczyka. W trakcie nagrywania albumu „Skeleton Tree” tragicznie zmarł 15-letni syn artysty. Utwory nie odnoszą się do niego wprost, przypominają medytacje nad utratą, bliskością.
„Przerażała mnie po śmierci Arthura między innymi myśl, że już na zawsze utkwię w tym stanie, nie wyobrażałem sobie, że możliwa będzie jakakolwiek zmiana” - mówił Cave w 2022 r. w wywiadzie opublikowanym w Polsce przez „Książki. Magazyn do Czytania”. „Nie chcę, żeby wszystko, o czym mówię i czym jestem, kręciło się wokół tych strat, ale czuję się zmuszony dać ludziom w tej samej chwili znać - a są setki takich osób (...) - że jest wyjście”. W 2022 r. zmarł drugi z synów Cave'a.
Warren Ellis - skrzypek, multiinstrumentalista i jeden z najważniejszych artystycznych współpracowników Cave'a - opowiadał „Gazecie Wyborczej” o pracy nie tylko nad „Skeleton Tree”, ale także filmem dokumentującym prace przy albumie „One More Time with Feeling” (2016).
„Tonęliśmy we mgle bezradności, nie mieliśmy pojęcia, co mamy zrobić z tym, co się stało. Nie jestem pewny, czy kiedykolwiek potrafiłem tak naprawdę zrozumieć, przez co Nick przechodził” - mówił Ellis.
Pisanie materiału na nową płytę - praca zawiera 10 nowych kompozycji - rozpoczął o 9 rano w Nowy Rok 2023, a zespół nagrywał ją w studiu w Prowansji i Londynie. Wzięli w tym udział także gitarzysta Luis Almau oraz znany z gry w grupie Radiohead basista Colin Greenwood, który w 2022 r. występował z Cave'em i skrzypkiem Warrenem Ellisem w ramach ich trasy po Australii, udokumentowanej na koncertowej płycie „Australian Carnage”.
O nowej płycie Cave'a i The Bad Seeds dziennikarze muzyczni pisali, że jest arcydziełem, którego trudno nie pokochać. Recenzent brytyjskiego „Guardiana” podkreślał zwłaszcza niespodziewanie ciepły, pozytywny charakter piosenek.
„Przepełniony wspaniałymi utworami jej nastrój, który określiłbym jako radykalnie optymistyczny, jest zaraźliwy. Po jej wysłuchaniu czujesz się po prostu lepiej” - zaznaczył.
W marcu pieśniarz - i pisarz, w Polsce ukazały się m.in. jego powieści „Gdy oślica ujrzała anioła”, „Śmierć Bunny'ego Munro” - odpowiadał na pytania fanów na blogu „The Red Hand Files”.
„To płyta pełna tajemnic" - zdradził. "To zbiór opowieści wchodzących ze sobą w relacje, przenikających się narracji, poczynając od tytułowej `Wild God`, która napędza całą opowieść. Może nie tyle przedstawiają klasyczną `opowieść`, ile raczej skupiają się wokół tajemniczego wydarzenia, które jest sednem centralnej piosenki całej płyty, `Conversion`” - tłumaczył.
Trasa „The Wild God Tour” rozpoczęła się 24 września koncertem w niemieckim Oberhausen, a zakończyła 17 listopada w Paryżu.
Nick Cave and the Bad Seeds w ramach promującej nową płytę trasy koncertowej zagrali w Polsce - 10 października w Atlas Arenie w Łodzi, następnego dnia w krakowskiej Tauron Arenie.
Album „Wild God” w moim podsumowaniu roku NAJ 2024 zajął 13 lokatę a w tym zestawieniu song „Cinnamon Horses” w 19 tygodniu przebywania w zestawieniu dokonał pięknego awansu z 14 do 2 lokatę !!!
1 |
2 |
4 |
ABRACADABRA |
LADY GAGA |
1 |
2 |
14 |
19 |
CINNAMON HORSES |
NICK CAVE& THE BAD SEEDS |
2 |
3 |
5 |
23 |
LOSE CONTROL |
TEDDY SWIMS |
3 |
4 |
7 |
10 |
IL NOSTRO AMORE |
GIORDANA ANGI& STING |
4 |
5 |
1 |
8 |
BIRDS OF FEATHER |
BILLIE EILISH |
1 |
6 |
6 |
8 |
LOVE |
LAMBRINI GIRLS |
5 |
7 |
9 9 |
7 7 |
TIME ON MY HANDS LOOK UP |
RINGO STARR RINGO STARR |
7 7 |
8 |
8 8 |
10 10 |
LAUGH IT AWAY L'INTIME & LE MONDE |
LIOR NOE PRESZOW |
8 8 |
9 |
18 |
19 |
WE PRAY |
COLDPLAY& LITTLE SIMZ& BURNA BOY& ELYANNA&TINI |
9 |
10 |
12 |
19 |
LAREDO |
LEON BRIDGES |
10 |
11 |
3 4 |
8 30 |
APT. A BAR SONG (TIPSY) |
ROSE & BRUNO MARS SHABOOZEY |
2 2 |
12 |
7 7 |
8 8 |
SHE CALLED ME DIAVAL DIE WITH A SMILE |
CHRIS HARMS LADY GAGA& BRUNO MARS |
7 7 |
13 |
19 |
8 |
YOU'RE A FOOL |
A FLOCK OF SEAGULLS |
13 |
14 |
20 |
8 |
AMARILLO HIGHWAY |
EMILY NENNI |
14 |
15 |
21 |
8 |
WILTED ROSE |
THE BLACK CROWES& LAINEY WILSON |
15 |
16 |
22 |
23 |
THE DOOR |
TEDDY SWIMS |
16 |
17 |
17 17 |
8 8 |
MEIN VERSPRECHEN SVET STROJU |
SAMSAS TRAUM PROJECT XIII |
16 17 |
18 |
18 |
10 |
EVERYTHING TURN THE LIGHTS BACK ON |
BILLY JOEL |
6 |
19 |
23 |
31 |
BORN |
KENNY CHESNEY |
19 |
20 |
24 25 |
28 27 |
SHARP SHOOTER EVERYDAY IS HALLOWEEN |
DEEP PURPLE KATE PIERSON |
20 20 |
21 |
6 |
28 |
SHOW ME |
DEEP PURPLE |
6 |
22 |
26 |
8 |
SET ON THE STEPS |
EMILY NENNI |
22 |
23 |
26 |
8 |
MUJ PEJSEK |
POLETIME? |
23 |
24 |
27 |
8 |
VRTULKA |
POLETIME? |
24 |
25 |
31 31 |
34 34 |
WEST VIRGINIA WALTZ THE SEA |
SIERRA FERRELL SIERRA FERRELL |
25 25 |
26 |
15 15 |
48 48 |
TECHNICOLOR FUCKIN UP THE DISCO |
JUSTIN TIMBERLAKE JUSTIN TIMBERLAKE |
14 14 |
27 |
28 |
8 |
1958 |
SIELA |
27 |
28 |
28 |
8 |
MOSAIK |
LAITH AL-DEEN |
28 |
29 |
28 |
10 |
DON'T LET ME GO |
THE BLACK KEYS |
28 |
30 |
29 |
8 |
OLD FIVE AND DIMERS LIKE ME |
RODNEY CROWELL |
29 |
31 |
29 |
8 |
LIVE FOREVER |
WILLIE NELSON& LUCINDA WILLIAMS |
29 |
32 |
30 30 |
8 8 |
I LOVE YOU SOMEWHERE IN BETWEEN |
CHRIS HARMS LEONY |
30 30 |
33 |
32 |
11 |
THE OPPOSER |
TACHION-X |
32 |
34 |
33 33 |
19 19 |
DYSPHORIA TYRANS AND KINGS |
AIRBAG AIRBAG |
30 31 |
35 |
34 |
42 |
COWBOYS ARE FREQUENTLYSECRETLY FOND OF EACH OTHER |
ORVILLE PECK& WILLIE NELSON |
34 |
36 |
35 35 35 |
49 49 50 |
TRY TO GET EVEN BIG TRIGGER CHRONICLES OF A DIAMOND |
ANDY TAYLOR& TINA RENA ANDY TAYLOR BLACK PUMAS |
35 35 35 |
37 |
36 36 |
19 23 |
HELLO! HELLO! R.E.D |
BLACK SOLANAS SIMONE SIMMONS&AYREON |
36 36 |
38 |
37 37 |
23 23 |
MIA DOWN IN MIA DON'T WANNA DANCE |
GEORGE STRAIT THOMAS RHETT |
37 37 |
39 |
38 38 |
45 45 |
TA TRETI BUDU TU |
KATERINA MARIE TICHA& BANJAZZ KATERINA MARIE TICHA& BANDJAZZ |
38 38 |
40 |
39 39 |
45 45 |
LOVESICK WHILE YOU WERE SLEEPING |
LAUFEY LAUFEY |
39 39 |
41 |
40 40 |
49 49 |
LBD SCANDINAVIAN HUNGER |
MAGGOT HEART MAGGOT HEART |
40 40 |
42 |
41 41 |
23 23 |
CONTRO IL MONDO THE FEMINE URGE |
BAUSTELLE THE LAST DINNER PARTY |
39 40 |
43 |
42 42 |
31 31 |
STAY FREE I HAD SOME HELP |
BLACK COUNTRY COMMUNION POST MALONE& MORGAN WALLEN |
29 33 |
44 |
43 |
35 |
LEAVING THE PLANET EARTH |
LORD OF THE LOST |
20 |
45 |
44 |
57 |
STILL GONNA MISS YOU |
COLBIE CAILLAT |
26 |
46 |
45 45 |
19 19 |
UNTOUCHABLE PART 3 OCEAN WITHOUT A SHORE |
WEATHER SYSTEMS WEATHER SYSTEMS |
45 45 |
47 |
46 |
19 |
COUNTRY'S COOL AGAIN |
LAINEY WILSON |
46 |
48 |
47 |
8 |
BORN WITH A BROKEN HEART |
DIAMOND DAVID |
47 |
49 |
48 |
8 |
NO HIGH |
DAVID KUSHNER |
48 |
50 |
49 |
8 |
THE MARK |
DONNA LEWIS& HOLMES IVES |
49 |
51 |
50 |
27 |
AMERICAN DREAMING |
SIERRA FERRELL |
50 |
52 |
51 |
41 |
TUNNEL 13 |
MARK KNOPFLER |
51 |
53 |
51 |
49 |
VERUSCHKA |
OMD |
51 |
54 |
52 53 53 |
31 23 23 |
I'LL BE THERE BRAND NEW DANCE SOMEBODY SAVE ME |
COLBIE CAILLAT& SHERYL CROW EMINEM EMINEM |
52 53 53 |
55 |
54 |
7 |
STAINED |
LINKIN PARK |
54 |
56 |
55 |
7 |
TELL ME SOMETHING |
RIVAL SONS |
55 |
57 |
56 |
10 |
DON'T LET ME GO |
THE BLACK KEYS |
56 |
58 |
57 |
10 |
THIS IS NOWHERE |
THE BLACK KEYS |
57 |
59 |
58 |
10 |
SALT |
HALF MOON RUN |
58 |
60 |
59 |
10 |
ALCO |
HALF MOON RUN |
59 |
61 |
60 |
10 |
BURN |
YS& KANYE WEST& TY DOLLA SIGN |
60 |
62 |
61 |
10 |
PAID |
YS& KANYE WEST& TY DOLLA SIGN |
61 |
63 |
62 |
10 |
TAKE ME BACK TO THE PARTY |
KATE PIERSON |
62 |
64 |
63 |
10 |
GIVE YOUR HEART TO SCIENCE |
KATE PIERSON |
63 |
65 |
64 |
10 |
RADIOS& RAINBOWS |
KATE PIERSON |
64 |
66 |
65 |
8 |
SELFISH LOVER |
WALT DISCO |
65 |
67 |
66 |
8 |
SOMEWHERE BETWEEN TEXAS AND TENNESSEE |
MELISSA CARPER |
66 |
68 |
67 |
8 |
WANNA BE LOVED |
THE RED CLAY STRAYS |
67 |
69 |
68 |
8 |
MAKE IT THROUGH |
LEANNA CRAWFORD |
68 |
70 |
69 |
8 |
SWEATPANTS |
PALOMA FAITH |
69 |
71 |
70 |
8 |
I WANT YOU |
ANGUS& JULIA STONE |
70 |
72 |
71 |
27 |
HERE YOU COME AGAIN |
THE MAVERICKS & MAX ABRAMS |
71 |
73 |
72 |
10 |
|
THE BLACK CROWES |
72 |
74 |
73 |
10 |
ON THE GAME |
THE BLACK CROWES |
73 |
75 |
74 |
10 |
RATS AND CLOWNS |
THE BLACK CROWES |
74 |
76 |
75 |
8 |
KUNCH |
BILLIE EILISH |
75 |
77 |
76 |
8 |
ROSEMARY'S LULLABY |
TACHION-X |
76 |
78 |
77 |
8 |
LAST ODYSSEY |
TACHION-X |
77 |
79 |
78 |
8 |
EUPHORIA |
AD INFINITUM |
78 |
80 |
79 |
8 |
FREE |
ROSE GRAY |
79 |
81 |
80 |
8 |
ANGEL OF SATISFACTION |
ROSE GRAY |
80 |
82 |
81 |
8 |
ROZHODNUTIE |
KATERINA MALIKOVA |
81 |
83 |
82 |
8 |
AFTER MIDNIGHT |
CHAPPELL ROAN |
82 |
84 |
83 |
8 |
RED WINE SUPERNOVA |
CHAPPEL ROAN |
83 |
85 |
84 |
8 |
NOTHING |
PAUL WELLER |
84 |
86 |
85 |
8 |
BETRAYEL |
PURE REASON REVOLUTION |
85 |
87 |
86 |
8 |
BILY KARAVAN |
DALIBOR JANDA |
86 |
88 |
87 |
8 |
SONATA (IMMPORTAL BELOVED) |
BRUCE DISCINSON |
87 |
89 |
88 |
8 |
ILLUSION |
DUA LIPA |
88 |
90 |
89 |
8 |
STARGAZING |
MYLES SMITH |
89 |
91 |
91 92 |
4 4 |
MOJO STAUBSAUGERBABY |
BLIND BUTCHER BLIND BUTCHER |
91 91 |
92 |
93 |
4 |
BREATHLESS |
RINGO STARR& BILLY STRINGS |
92 |
93 |
95 |
4 |
I CAN FEEL IT |
KANE BROWN |
93 |
94 |
96 |
4 |
TRAIL OF DESTRUCTION |
KIM WILDE |
94 |
95 |
97 |
4 |
ST.TROPEZ |
DIVA BAARA& PETRA CERNOCKA |
95 |
96 |
98 |
4 |
HIM |
A FLOCK OF SEAGULLS |
96 |
97 |
99 100 |
4 4 |
LUCK AND STRANGE MY GIFT IS YOU |
DAVID GILMOUR GWEN STEFANI |
97 97 |
98 |
N |
1 |
PLEASE PLEASE PLEASE |
SABRINA CARPENTER & DOLLY PARTON |
98 |
99 |
N |
1 |
TEENAGE SOYUZ |
HORTA |
99 |
100 |
N |
1 |
BEND THE CLOCK |
DREAM THEATER |
100 |
Wypadły z topu: 10(13) THE GIRL THAT I CALL HOME- TEARS FOR FEARS, 10(13) SAY GOODBYE TO MUM AND DAD- TEARS FOR FEARS, 11(13) ALL THE YOUNG DUDES- PET SHOP BOYS, 13(22) HOUDINI- EMINEM, 14(23) I FEEL THE SAME- MYLES SANKO, 14(32) I TALK TO THE WIND- MARC ALMOND& IAN ANDERSON, 16(4) SMOKING CHERRY- CARPETMAN, 16(7) THE AMERICAN DREAM IS KILLING ME- GREEN DAY, 90(3) IN MY HAND- JULIANNA OLAŃSKA& SIR MICH, 94(3) RUMOURS- SONIA MASELIK,
Prześlij komentarz