Dziesiąty album Spoon "Lucifer on the Sofa", to jak dotąd najbardziej rockandrollowa płyta zespołu, pierwsza od ponad dekady, którą kwintet nagrał w swoim rodzinnym Austin. Pisane i nagrywane przez ostatnie dwa lata utwory - zarówno w lockdownie i poza nim - oznaczają zmianę w kierunku czegoś głośniejszego, dzikszego i bardziej kolorowego.
Od rzężących gitar w "The Hardest Cut", po cover klasyka Smog "Held", "Lucifer on the Sofa" dostarcza fizycznego dreszczyku emocji jaki towarzyszy zespołowi rozrywającemu wypełnioną po brzegi salę. To album intensywności i intymności. Według frontmana Britta Daniela, "to brzmienie klasycznego rocka napisane przez faceta, który nigdy nie poznał Erica Claptona".
Podczas gdy ostatni album Spoon "Hot Thoughts" (2017) najeżony był automatami perkusyjnymi, syntezatorami i astralnym nastrojem, długa trasa koncertowa, która nastąpiło po nim, skłoniła zespół z powrotem do surowego brzmienia. „Podobało mi się kierunek, w którym poszliśmy na "Hot Thoughts" – miał specyficzny styl i obejmował dla nas nowe obszary – ale w trasie ciągle zauważaliśmy, że wersje koncertowe piosenek biją na głowę wersje albumowe” – mówi Daniel Britt. "I to dało nam do myślenia: Najlepsza muzyka rockowa nie polega na wybieraniu właściwych brzmień i wyzwalaniu sampli. Chodzi o to, co dzieje się w pomieszczeniu".
Wymagało to trochę reorganizacji. Jesienią 2019 roku Daniel przeprowadził się z powrotem do Austin z Los Angeles. Miesiąc później, gitarzysta / klawiszowiec Alex Fischel podążył za nim z masą sprzętu nagrywającego. Przeprowadzka do Teksasu miała wiele powodów: Daniel urodził się tam i dorastał, a jego rodzina nigdy nie wyjechała. Perkusista Jim Eno ma tam swoje studio Public Hi-Fi, co pozwoliło zespołowi na luksus nagrywania w dowolnie wybranym przez siebie tempie. Przede wszystkim, przegrupowanie w Austin pomogłoby zespołowi zerwać z brzmieniem i feelingiem kilku ostatnich albumów Spoon.
„Chcieliśmy nagrać płytę, którą moglibyśmy doświadczać na scenie i czerpać z niej radość” — mówi Daniel. „Alex i ja mogliśmy pisać przez cały dzień, a potem wyjść i zobaczyć Dale'a Watsona w Continental, a potem wrócić do domu i napisać dalej”.
Pracując u boku producenta/inżyniera Marka Rankina (Adele, Queens of the Stone Age) – oraz z udziałem Dave'a Fridmanna i Justina Raisena – strategia zespołu była prosta. „Wszedłem z kilkoma nowymi utworami i zamiast składać je w całość, tak jak na ostatniej płycie, powiedzieliśmy: „Przećwiczmy to” – mówi Daniel. „Grajmy to w kółko, aż stanie się czymś. I zróbmy to z tak małą ilością instrumentów, jak to tylko możliwe”.
W połowie procesu nagrywania wybuchła pandemia. Studio zostało zamknięte, ale Daniel kontynuował pisanie. „Są piosenki, które napisałem wiosną 2020, których nie wymyśliłbym inaczej” – mówi. „To był ten pierwszy w swoim rodzaju moment”.
Tytułowy utwór z albumu to migawka z nocnego spaceru po centrum Austin podczas zamknięcia, przesiąknięta niesamowitym dysonansem izolacji i intymności. Daniel wyjaśnia: "Nie wiedziałem, skąd wziął się ten obraz, ale czułem się dobrze, ta idea Szatana siedzącego ze mną na mojej kanapie, wpatrującego się we mnie. Ale po napisaniu piosenki doszedłem do wniosku, że Lucyfer na kanapie to najgorsze, czym możesz się stać - zgorzknienie, brak motywacji lub desperacja, które trzymają cię w dołku i sprawiają, że nie robisz nic lub sobie pobłażasz. Jest to więc piosenka o walce pomiędzy tobą a tą postacią, którą możesz się stać, a konflikt ten rozgrywa się podczas długiego nocnego spaceru po centrum Austin". I ddaje: „Zawsze miała być ostatnią piosenką. Nie pasowałaby nigdzie indziej”.
Kiedy zespół zebrał się ponownie w październiku, Daniel miał nową partię piosenek i świeżą energię do pracy. "To z pewnością coś, czego nie braliśmy za pewnik, to uczucie bycia ze sobą w pomieszczeniu", mówi Daniel. "Ten moment był uczuciem, które zdarza się raz w życiu".
"Lucifer on the Sofa" to brzmienie tego momentu, płyta wyzywająco optymistyczna, brzmienie zespołu, który otwiera się na nowe i pozwala temu rozlać się na scenie. W czasach pełnych niepewności, to zamknięcie drzwi przed diabłem, którego znasz i nie oglądanie się za siebie.
Nagranie „Wild” jest jedną z 17 premier w tym zestawieniu- pojawia się na 96 miejscu
NOTOWANIE 1838
MY PRIVATE CHART
Piosenki, które są 50 tygodni na liście zdobywają bonusowo 100 punktów do rocznego podsumowania, za każdy kolejny tydzień, 10 punktów
na żółto zaznaczone są spektakularne awanse
piosenki powyżej 50 tygodni są zaznaczone dodatkowo większą czcionką i podkreśleniem
FEBRUARY 5, 2022
17 news
1 |
4 |
12 |
LILAC WINE |
DAVE GAHAN& SOULSAVERS (1 RAZ NA 1) |
1 |
2 |
2 |
21 |
SHOTGUN BLUES |
VOLBEAT |
2 |
3 |
3 4 |
3 18 |
TARKINE FINISH LOVE |
MIDNIGHT OIL ELTON JOHN& STEVIE WONDER |
3 4 |
4 |
5 5 |
12 12 |
GOING WHERE THE LONELY GO SEARCHING FOR MY LOVE |
ROBERT PLANT& ALISON KRAUSS ROBERT PLANT& ALISON KRAUSS |
2 2 |
5 |
1 |
12 |
I CAN'T IMAGINE |
ROD STEWART |
1 |
6 |
6 |
18 |
CARRY ME AWAY |
JOHN MAYER |
6 |
7 |
7 13 |
15 15 |
AMELIA COLD LIKE STONE |
RAY WILSON RAY WILSON |
7 7 |
8 |
9 9 |
10 10 |
TEARS ON RAIN STARDUST CHORDS |
GRETA VAN FLEET GRETA VAN FLEET |
8 8 |
9 |
8 |
3 |
LIEBE UBER LEBEN |
LACRIMOSA |
8 |
10 |
N |
1 |
THE ZEALOT GENE |
JETRO TULL |
10 |
11 |
11 12 |
3 3 |
GOOD TO BE (HOME AGAIN) BITTERSWEET SYMPHONT (ACOUSTIC VERSION 21) |
KEB' MO RICHARD ASHCROFT |
11 11 |
12 |
10 14 14 |
3 15 18 |
STORY OF MY DREAM SUNDAY MORNING THE TIPPING POINT |
RIVERSIDE MICHAEL STIPE TEARS FOR FEARS |
10 6 1 |
13 |
13 |
24 |
TELO |
EWA FARNA |
13 |
14 |
18 |
12 |
SKY OF STARS |
MORAVIUS |
14 |
15 |
N |
1 |
UNDERGROUND |
EWA BLONDYNA SUKOVA |
15 |
16 |
N |
1 |
JEDEME SPOLU |
NAPORAD |
16 |
17 |
15 19 19 |
12 21 24 |
FOR HER LOVE RUSHING WATER IF IT'S LOVE |
STING STING STING |
15 17 17 |
18 |
16 17 |
3 3 |
WIND IN MY HEAD LOSING MY RELIGION |
MIDNIGHT OIL& KEV CERMONY, SAMMY BUTCHER DEINE LAKAIEN |
16 17 |
19 |
20 |
12 |
CRY YOUR HEART OUT |
ADELE |
19 |
20 |
21 |
3 |
WALKING ON EGG SHELLS |
FISH |
20 |
21 |
6 6 |
22 21 |
THE UNFORGIVEN SAD BUTTRUE |
HA*ASH MEXICAN INSTITUTE OF SOUND& LAPERLA& GERA MIX |
6 6 |
22 |
25 |
3 |
NIGHTFALL |
DEINE LAKAIEN |
22 |
23 |
29 |
12 |
DOTYK |
LARA MORR |
23 |
24 |
29 |
12 |
MINHA FLOR |
YUMI ITO& SZYMON MIKA |
24 |
25 |
29 |
23 |
PRASKNU BICEM |
KRHUT/ KOZUB |
22 |
26 |
31 |
23 |
BLIND LOVE |
LINDSEY BUCKINGHAM |
26 |
27 |
32 |
3 |
BABY PUT YOUR CLOTHES BACK ON |
BILLY IDOL |
27 |
28 |
N |
1 |
CELEBRATE THE DARKNESS |
LACRIMOSA |
28 |
29 |
35 |
3 |
COMMERCIAL BREAK |
BLANCMANGE |
29 |
30 |
36 |
32 |
GOODBYE |
LP |
9 |
31 |
36 |
22 |
DOMINO |
DIANE WARREN& LP |
16 |
32 |
37 |
2 |
SILHOUETTE |
LEPROUS |
32 |
33 |
38 |
2 |
RUNNING LOW |
LEPROUS |
33 |
34 |
39 |
2 |
NOT MINE |
GUILT TRIP |
34 |
35 |
40 |
2 |
BE A REBEL |
NEW ORDER |
35 |
36 |
N |
1 |
ELEANOR RIGBY |
LEO SAYER |
36 |
37 |
N |
1 |
ACROSS THE UNIVERSE |
LEO SAYER |
37 |
38 |
N |
1 |
AMOEBA |
CLAIRO |
38 |
39 |
N |
1 |
THE PILGRIMAGE |
SAXON |
39 |
40 |
N |
1 |
WAVERLEY STEPS (END OF THE LINE) |
FISH |
40 |
41 |
41 |
3 |
PRISON |
ULTRASONIC |
41 |
42 |
43 |
50 |
A KISS |
CELESTE |
40 |
43 |
43 |
42 |
VITZ Z KARPAT |
XIII STULETI |
39 |
44 |
45 |
40 |
DRUNK (AND I DON'T WANNA GO HOME) |
ELLE KING& MIRANDA LAMBERT |
42 |
45 |
45 |
18 |
AFTER ALL |
ELTON JOHN& CHARLIE PUTH |
43 |
46 |
46 |
31 |
LOVE IS ALONE |
GUS GUS& JOHN GRANT |
46 |
47 |
47 |
9 |
TELL THE TRUTH |
JON BATISTE |
47 |
48 |
48 49 |
6 6 |
GASOLINE LESS THAN ZERO |
THE WEEKND THE WEEKND |
48 48 |
49 |
50 51 |
6 6 |
BRUXELLES JE T'AIME LIBRE |
ANGELE ANGELE |
49 49 |
50 |
55 55 |
24 24 |
COWGIRL BLUE WORN OUT BOOTS |
MIDLAND MIDLAND |
50 50 |
51 |
56 |
6 |
THE LONDON BOYS |
DAVID BOWIE |
51 |
52 |
57 |
6 |
YOU'VE GOT A HABIT OF LEAVING |
DAVID BOWIE |
52 |
53 |
58 |
6 |
NAT KING COLE |
ALICIA KEYS& LIL WAYNE |
53 |
54 |
59 60 |
6 14 |
LOVE WHEN YOU CALL MY NAME MEDUSA |
ALICIA KEYS SNAKESKIN |
54 54 |
55 |
62 |
14 |
QUESTIONS& ANSWERS |
JOE BONAMASSA |
55 |
56 |
62 |
14 |
LET'S CHANGE THE WORLD |
RINGO STARR |
56 |
57 |
63 |
14 |
BLUE BANISTERS |
LANA DEL REY |
57 |
58 |
63 |
21 |
THE ICE BRIDGE (A. EYES EAST B. RACE AGAINST TIME C. INTERACTION) |
YES |
58 |
59 |
64 |
18 |
LONELY DAYS |
BARRY GIBB& LITTLE BIG TOWN |
59 |
60 |
65 |
18 |
THE BLOWER'S DAUGHTER |
RONAN KEATING |
60 |
61 |
66 |
18 |
SOLAR POWER |
LORDE |
61 |
62 |
67 |
15 |
JAZZ ON THE AUTOBAHN |
THE FELICE BROTHERS |
62 |
63 |
68 |
15 |
BETTER DAYS |
THE DOOBIE BROTHERS |
63 |
64 |
70 |
14 |
SENJUTSU |
IRON MAIDEN |
64 |
65 |
71 |
12 |
STARK GENUG |
RAMON ROSELLY |
65 |
66 |
72 |
12 |
VAMOS A MARTE |
HELENE FISCHER & LUIS FONSI |
66 |
67 |
73 |
21 |
THE FOOL & THE SCORPION |
SHARON CORR |
67 |
68 |
74 |
8 |
CHRISTMAS IN THE ISLANDS |
SHAGGY& RAYVON |
68 |
69 |
77 |
6 |
WHITE MUSTANG |
CAT POWER |
69 |
70 |
78 |
6 |
WHERE WE ARE |
THE LUMINEERS |
70 |
71 |
79 |
3 |
MY CONSTELLATION |
LORD OF THE LOST |
71 |
72 |
80 |
3 |
SACRIFICE |
THE WEEKEND |
72 |
73 |
81 |
3 |
GOOD STRONG WOMAN |
KEB'MO |
73 |
74 |
82 |
3 |
SUNNY AND WARM |
KEB'MO |
74 |
75 |
83 |
3 |
EVERYTHING MATTERS |
AURORA &POMME |
75 |
76 |
84 |
3 |
YOU DON'T KNOW YOUR WOMAN (LIKE I DO) |
THE TEMPTATIONS |
76 |
77 |
85 |
3 |
CIMARRON |
P.J. PROBY |
77 |
78 |
86 |
3 |
WHISKEY AND YOU |
P.J. PROBY |
78 |
79 |
87 |
3 |
SAD SONGS AND WALTZES |
CODY JOHNSON& WILLIE NELSON |
79 |
80 |
88 |
3 |
FROZEN (ACOUSTIC) |
MACIEJ MELLER |
80 |
81 |
89 |
3 |
ONE EMTY HAND |
COLLAGE |
81 |
82 |
90 |
3 |
SURROUNDED BY SPIES |
PLACEBO |
82 |
83 |
91 |
3 |
BILLY GOODBYE |
FRANZ FERDINAND |
83 |
84 |
92 |
3 |
PA PA POWER |
CAT POWER |
84 |
85 |
93 |
3 |
REST IN PEACE |
DOROTHY |
85 |
86 |
94 |
3 |
GIVING IN TO THE LOVE |
AURORA |
86 |
87 |
95 |
3 |
LA REINA |
CHRISTINA AGUILERA |
87 |
88 |
96 |
3 |
NO NE |
EWA FARNA |
88 |
89 |
97 |
3 |
PSYCHO LOVE |
MATEJ SMUTNY |
89 |
90 |
98 |
3 |
JEDEM |
HONZA KRIZEK |
90 |
91 |
99 |
3 |
LUPCEK |
TOMAS KOCKO& ORCHESTR |
91 |
92 |
100 |
3 |
U DON'T HAVE TO KISS ME LIKE THAT |
BILLY IDOL |
92 |
93 |
N |
1 |
C'MON BABY, CRY |
ORVILLE PECK |
93 |
94 |
N |
1 |
ON THE ROAD |
BRYAN ADAMS |
94 |
95 |
N |
1 |
FOREVER |
STEREOPHONICS |
95 |
96 |
N |
1 |
WILD |
SPOON |
86 |
97 |
N |
1 |
OH TO BE LOVED BY YOU |
JOSS STONE |
97 |
98 |
N |
1 |
BLACK SUMMER |
RED HOT CHILI PEPPERS |
98 |
99 |
N |
1 |
LOVE ME MORE |
MITSKI |
99 |
100 |
N |
1 |
STAY SOFT |
MITSKI |
100 |
Wypadły z topu: 22(22)STUCK IN THE MIDDLE WITH YOU (2021)- GERRY RAFFERTY, 23(22) DON'T SHUT ME DOWN- ADELE, 24(28) BILLIE BOSSA NOVA- BILLIE EILISH, 26(11) LE JARDIN DES ARMES- ZAZ& TILL LINDEMANN, 27(14) MY UNIVERSE- COLDPLAY& BTS, 28(9) COVENTRY CAROL- BLACKSMORE'S NIGHT, 30(22) THE BODY REMEMBERS- DEBBIE GIBSON, 33(21)ENTER SANDMAN- JUANES, 34(20) SPEAKING WITH TREES- TORI AMOS, 34(14) I DON'T MIND- JOY CROOKES, 42(22)GOOD WIFE- KACEY MUSGRAVES, 42(31) WHERE DO WE STAND- MYLES SANKO, 44(11) TEMPLE OF KUR- VOLBEAT, 52932)ANTIPURITAN- VOJTAANO, 53(23) WRONG- THE CUTS, 53(23) ONE CARESS- JAUNTIX, 54(23) LAURA- KYLE FALCONER, 54(23) FUNERAL SONG- KYLE FALCONER, 62(13) IF THE WORLD JUST DANCES- DIANA ROSS, 69(11)LEAVE THE DOOR OPEN- BRUNO MARS/ ANDERSON PAAK/ SILK SONIC, 75(7) GO TELL IN ON THE MOUNTAIN- ANGELO KELLY& FAMILY, 76(7) BLUE CHRISTMAS LIGHTS- LUCINDA WILLIAMS,
Prześlij komentarz