Badaniami objętych zostało 50 najważniejszych producentów
fonograficznych, działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki:
poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka,
punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki
elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i
improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej.
Od lewej Tomasz Grewiński (Kayax), Kamil Jaczyński (Wielkie Joł), Ryszard Wojciul (For Tune), Jan Popis (Polskie Nagrania), Małgorzata Polańska (Dux) oraz Mieczysław Kominek
Badania prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów
powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji
Muzycznej POLMIC.
W konferencji wzięli udział autorzy raportu: Patryk Gałuszka z
Uniwersytetu Łódzkiego, Katarzyna Korzeniewska z Uniwersytetu
Warszawskiego, Katarzyna Wyrzykowska z Polskiej Akademii Nauk, Aleksandra Jagiełło-Skupińska.
Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym
momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w
dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy
odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują
fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy
wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny
nagraniowe
z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te
pierwsze
to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i
zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe
inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna
ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo
rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto
też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez
małe wytwórnie.
Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012
plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie.
Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym
okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.
Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został
z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej.
W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych,
m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu
instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów
ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu
Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.
Raport w wersji elektronicznej do pobrania ze strony "Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012".
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca IMiT, Związek Producentów Audio Video ZPAV
Partner Konferencji: Centrum Konferencyjne Muranów
miejsce: 21.01.14 Muzeum Historii Żydów Polskich, ul. Anielewicza 6/ Warszawaod lewej Andrzej Kosowski (Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca) oraz Andrzej Puczyński (Przewodniczący Związku Producentów Audio Video)
Tomasz Grewiński (Dyrektor Generalny Kayax)
Prześlij komentarz