Lenka wraca na rynek muzyczny swoim trzecim albumem, dziś debiutuje na mojej liście na miejscu numer 97
July 13, 2013
7 news
Jednak to się zmieniło. Wokalistka zaakceptowała swoją ciemną stronę (une part sombre), nauczyła się kochać siebie (s’aimer), stała się szczęśliwa. Zawdzięcza to sukcesowi jaki ostatecznie odniosła. Płyta jest promowana singlem pod tytułem „On ira” (On ira – Pójdziemy).
11
czerwca wydał drugi album zatytułowany "BE". Za produkcję drugiego
nowego krążka formacji Liama Gallaghera odpowiedzialny jest Dave Sitek, znany
przede wszystkim z TV on the Radio.- Praca z nim otworzyła coś
w nas - przyznał wokalista. - Jest najlepszym producentem, z jakim pracowałem.
To prawdziwy buntownik - nie robi sobie nic z niczego.
- To nieźle pojechana płyta - dodał Sitek. - Używaliśmy rockowego instrumentarium, ale w inny sposób. Głos Liama jest niesamowity - wystarczy włączyć mikrofon i uzyskujesz brzmienie, na jakim ci zależy.
We wcześniejszych latach w Sirenii występowali następujący artyści: Kristian Olav Torp (gitara basowa), Hans Henrik Varland (instrumenty klawiszowe), Pete Johansen (skrzypce), Jan Kenneth Barkved (wokal), Kristian Gundersen (wokal, gitara), Fabienne Gondamin (wokal), Henriette Bordvik(wokal) oraz Monika Pedersen (wokal).
13 kwietnia 2013 roku zespół za pośrednictwem swojego profilu w serwisie Facebook poinformował, że kolejny ich studyjny krążek będzie nosił tytuł "Perils Of The Deep Blue".
11 maja we wrocławskiej Hali Orbita odbył się koncert projektu "Beauty and the Beat", którego liderką jest właśnie Tarja Turunen. Ona sama w rozmowie ze mną zapowiedziała powrót koncertowy do Polski już w przyszłym roku.
A na 2 z 6 w tym tygodniu awansował Asaf Avidan.
Jego utwór „One Day/Reckoning Song” zremiksowany przez niemieckiego producenta Wankelmuta stał się jednym z największych hitów minionego roku. Na nowej płycie „Different Pulses” Asaf Avidan prezentuje nieco inne, mniej imprezowe brzmienia, za to w pełni pokazuje swój wielki talent – nieprzeciętny głos, który może się mierzyć z największymi wokalistkami (tak, tak to nie żart) świata! Niektórzy porównują go nawet z samą Janis Joplin! Asaf Avidan to prawdziwy emisariusz izraelskiej sceny folkrockowej. Na swoim koncie ma już trzy albumy wydane z zespołem The Mojos oraz dwie płyty solowe, a jego twórczość często określana jest mianem „retro-futuristic folk-punk”. Jedno jest pewne – drugiego tak wyjątkowego artysty jak Asaf Avidan łatrwo znaleźć się nie da. „Cyclamen” ma szansę w kolejnym notowaniu zagościć na fotelu lidera ale pod jednym wszak warunkiem. Że zrzuci z pierwszej lokaty, duet roku (tak może być)- Natalie Cole i Nat King Cole’a.
My Private Chart
July 13, 2013
7 news
1
|
1
|
2
|
ACERCATE MAS
|
NATALIE COLE& NAT KING COLE
|
1
|
2
|
6
|
2
|
CYCLAMEN
|
ASAF AVIDAN
|
2
|
3
|
N
|
1
|
SEVEN WIDOWS WEEP
|
SIRENIA
|
3
|
4
|
4
|
5
|
THE MAGIC OF LIFE
|
KARO GLAZER
|
4
|
5
|
5
|
2
|
YOU’VE GOT IT
|
HARRY CONNICK JR
|
5
|
6
|
2
3
|
15
10
|
DESFADO
SHUT UP
|
ANA MOURA
SAVAGES
|
1
3
|
7
|
8
|
5
|
VICTIM OF RITUAL
|
TARJA TURUNEN
|
7
|
8
|
10
|
15
|
TOLD YOU SO
|
LESLIE CLIO
|
8
|
9
|
12
|
4
|
HIGH HOPES
|
KODALINE
|
9
|
10
|
N
|
1
|
MY DESTINY COMING TO PASS
|
SIRENIA
|
10
|
11
|
13
13
|
10
9
|
A TE AO VERAO
GOLDEN
|
ANA MOURA
AMY GRANT
|
11
11
|
12
|
22
|
2
|
MIRRORS
|
JUSTIN TIMBERLAKE
|
12
|
13
|
7
10
|
9
9
|
OUT OF LINE
IF I TELL YOU I LOVE
YOU
|
DEVICE& SERJ
TANKIAN& TERRY GEEZER- BUTLER
BETH HART& JOE
BONAMASSA
|
7
6
|
14
|
9
|
8
|
ALL HELL BREAKS LOOSE
|
BLACK STAR RIDERS
|
2
|
15
|
11
|
10
|
GOD IS DEAD
|
BLACK SABBATH
|
4
|
16
|
11
11
12
|
10
8
16
|
CLOSE TO MY FIRE
SAD ANGEL
ALL THE TIME IN THE
WORLD
|
BETH HART AND JOE
BONAMASSA
FLEETWOD MAC
DEEP PURPLE
|
1
2
4
|
17
|
14
14
14
|
5
5
10
|
SLOW IT DOWN
ZMIERSVETLO S’TMOU
YOUNG AND BEAUTIFUL
|
GOO GOO DOLLS
KATARINA KNECHTOVA
LANA DEL RAY
|
14
14
6
|
18
|
18
18
|
8
11
|
IN MY PLACE
DEVIL OR ANGEL
|
ERIN BOHEME
LOU DOILLON
|
18
18
|
19
|
19
20
|
9
4
|
HUSH HUSH
WINGS
|
PISTOL ANNIES
HAERTS
|
19
19
|
20
|
17
|
2
|
LILIES
|
BAT FOR LASHES
|
17
|
21
|
15
|
4
|
HURRICANE
|
MS MR
|
15
|
22
|
16
|
5
|
I SHOULD’VE FOLLOWED YOU HOME
|
AGNETHA FALTSKOG& GARY BARLOW
|
16
|
23
|
33
|
10
|
TU PARS COMME ON REVIENT
|
VANESSA PARADIS
|
23
|
24
|
32
|
8
|
HEARTS AT WAR
|
HIM
|
24
|
25
|
32
|
9
|
YOU THINK YOU KNOW
|
DEVICE
|
25
|
26
|
31
|
2
|
ALL YOUR GOLD
|
BAT FOR LASHES
|
26
|
27
|
30
|
8
|
HEY DIO
|
NEK
|
14
|
28
|
28
29
|
8
8
|
STAY ON
FOLLOWED YOUR HEART
|
TINKABELLE
TINKABELLE
|
15
18
|
29
|
34
|
38
|
SAD SAD SAD
|
SKUNK ANANSIE
|
29
|
30
|
35
|
4
|
HEY LOVE
|
QUADRON
|
30
|
31
|
36
|
19
|
TENDONS
|
THE JOY FORMIDABLE
|
31
|
32
|
37
|
8
|
BRIGHTER THAN GOLD
|
THE CAT EMPIRE
|
32
|
33
|
40
|
2
|
ROLL THE DICE
|
STEREOPHONICS
|
33
|
34
|
39
|
18
|
ADORN
|
MIGUEL
|
34
|
35
|
38
|
11
|
WILLOW
|
FREDRIKA STAHL
|
35
|
36
|
38
|
20
|
THE RACE THAN GOLD
|
THE CAT EMPIRE
|
36
|
37
|
41
|
7
|
ZOMBIE
|
KEE MARCELLO
|
37
|
38
|
N
|
1
|
REMINDER
|
MUMFORD AND SONS
|
38
|
39
|
42
|
4
|
HOLD ME
|
TOM ODELL
|
39
|
40
|
42
|
4
|
SECOND BITE OF THE APPLE
|
BEADY EYE
|
40
|
41
|
43
|
21
|
RADIO
|
MATCHBOX TWENTY
|
41
|
42
|
44
|
16
|
LIKE AMERICANS DO
|
BIGBANG
|
42
|
43
|
50
|
17
|
GRAVEYARD CITY
|
VOODOO CIRCLE
|
43
|
44
|
45
|
18
|
AUTOMATION BABY
|
MESH
|
44
|
45
|
46
|
11
|
MOTHER
|
NATALIE MAINES
|
45
|
46
|
47
|
15
|
SENTIMENTAL JOURNEY
|
EMMY ROSSUM
|
46
|
47
|
48
|
15
|
AUF DEM PFAD DER DAMMERUNG
|
TOCOTRONIC
|
47
|
48
|
49
|
15
|
ABSCHAFFEN
|
TOCOTRONIC
|
48
|
49
|
51
|
19
|
HOUND DOG
|
ROBIN TROWER
|
49
|
50
|
52
|
16
|
WEAK DAY
|
LISA LOEB
|
50
|
51
|
53
|
14
|
ZOMBIE BLOOD CURSE
|
SIX FEET UNDER
|
51
|
52
|
54
55
|
12
20
|
WHEN MY TRAIN PULLS IN
DRINKIN
|
GARY CLARKE JR
HOLLY WILLIAMS
|
52
52
|
53
|
54
|
9
|
DEAR SOBRIETY
|
PISTOL ANNIES
|
53
|
54
|
56
|
4
|
HOLES
|
PASSENGER
|
54
|
55
|
57
58
|
12
22
|
LITTER FROM DOWN THE ROAD
NOSTRASTORIA
|
DELLA MAE
GIANNA NANNINI
|
55
55
|
56
|
59
|
15
|
BETTER MAN
|
BETH HART
|
56
|
57
|
60
|
5
|
THE ONE WHO LOVES YOU NOW
|
AGNETHA FALTSKOG
|
57
|
58
|
61
|
15
|
STUCK ON YOU
|
MEIKO
|
58
|
59
|
61
|
8
|
LIQUID ARMS
|
BIRDS OF TOKYO
|
59
|
60
|
62
63
|
10
12
|
BELIEVE IN ME
CREEP
|
BONNIE TYLER
MAX MUTZKE
|
60
60
|
61
|
64
|
8
|
BIRDS
|
ANOUK
|
61
|
62
|
65
|
17
|
BREAK ON THROUGHT
|
ADRENALINE MOB
|
62
|
63
|
66
|
9
|
IN A BROKEN PROMISE LAND
|
BIG COUNTRY
|
63
|
64
|
67
|
12
|
CODE COOL
|
PATRICIA BARBER
|
64
|
65
|
68
|
11
|
SHE MAKES ME HAPPY
|
ROD STEWART
|
65
|
66
|
70
|
13
|
SOOTHE MY SOUL
|
DEPECHE MODE
|
66
|
67
|
69
|
4
|
LET IT GO
|
I AM GIANT
|
67
|
68
|
71
|
14
|
BLACK CITY PARADE
|
INDOCHINE
|
68
|
69
|
72
|
7
|
SENTIMENTO
|
CESARIE EVORA
|
69
|
70
|
73
|
7
|
COME BACK LIFE
|
KADAVAR
|
70
|
71
|
74
|
14
|
LE MARC
|
ANDRZEJ BACHLEDA
|
71
|
72
|
75
|
14
|
ROCK AND ROLL (IN A BLACK HOLE)
|
ROB ZOMBIE
|
72
|
73
|
76
|
11
|
SPANISH RADIO
|
BIFFY CLYRO
|
73
|
74
|
80
|
14
|
RHIANNE
|
RAY WILSON
|
74
|
75
|
81
|
9
|
LUSH LIFE
|
JOSHUA REDMAN
|
75
|
76
|
82
|
6
|
KEEP YOUR EYES PEELED
|
QUEENS OF THE STONE AGE
|
76
|
77
|
83
|
6
|
WILD LOVE
|
REA GARVEY
|
77
|
78
|
84
|
6
|
MY FUNNY VALENTINE
|
MATT DUSK& ARTURO SANDOVAL
|
78
|
79
|
85
|
6
|
HALO OF BLOOD
|
CHILDREN OF BODOM
|
79
|
80
|
86
|
5
|
RED
|
TAYLOR SWIFT
|
80
|
81
|
77
78
|
6
15
|
STARS FELL ON ALABAMA
THE HELL IN ME
|
KEITH JARRETT& GARY PEACOCK& JACK DeJOHNETTE
KILLSWITCH ENGAGE
|
77
78
|
82
|
79
|
11
|
PENDULLUM
|
KENDRICK SCOTT ORACLE
|
79
|
83
|
100
|
2
|
THINKIN BOUT YOU
|
FRANK OCEAN
|
83
|
84
|
87
|
2
|
WHAT HAVE I DONE
|
LEANN RIMES& ALISON KRAUSS& DAN TYMINSKI
|
84
|
85
|
88
|
5
|
GET TO ME
|
LADY ANTEBELLUM
|
85
|
86
|
89
|
5
|
ON IRA
|
ZAZ
|
86
|
87
|
90
|
7
|
SISTER
|
THE BLACK KEYS
|
87
|
88
|
91
|
4
|
DARKEST WHITE
|
TRISTANIA
|
88
|
89
|
92
|
4
|
TILL YOU
|
ALANIS MORISSETTE
|
89
|
90
|
99
|
2
|
DNA
|
EMPIRE OF THE SUN
|
90
|
91
|
93
|
5
|
ONE DAY
|
CARO EMERALD
|
91
|
92
|
94
|
5
|
JUST A FOOL
|
CHRISTINA AGUILERA& BLAKE SHELTON
|
92
|
93
|
95
|
6
|
MONA LISA
|
GEORGE BENSON
|
93
|
94
|
96
|
6
|
THE DEVIL PUT DINOSAURTS HERE
|
ALICE IN CHAINS
|
94
|
95
|
97
|
4
|
KINGS HIGHWAY
|
SCORPION CHILD
|
95
|
96
|
98
|
2
|
I AWAKE
|
SARAH BLASKO
|
96
|
97
|
N
|
1
|
NOTHING HERE BUT
LOVE
|
LENKA
|
97
|
98
|
N
|
1
|
BACK SEAT LOVER
|
MAYER HAWTHORNE
|
98
|
99
|
N
|
1
|
NAR HON GLOMT
|
LASSE STEFANZ
|
99
|
100
|
N
|
1
|
I’M A CUCKOO (avalanches remix)
|
BELLE&
SEBASTIAN
|
100
|
Wypadły z topu: 21(7)SUIT
& TIE- JUSTIN TIMBERLAKE& JAY-Z, 21(8)IF I TELL YOU I LOVE YOU- MELODY
GARDOT, 23(7)PUSHER LOVE GIRL- JUSTIN TIMBERLAKE, 24(11)BEGGINERS- BELIEVE,
25(17)THOSE DAYS- OSADA VIDA, 26(8)READY TO ROCK- AIRBOURNE, 27(10)FAST IN MY
CAR- PARAMORE, 30(7)NEVER ENOUGH- VISAGE,
Wakacje, wakacje…wakacje. I
rozjazdy, festiwale…choć więcej mnie omija. Ale Ladies Jazz Festival zaliczony,
rozmowy ze Stacey Kent i Akiko odbyte…wspomnienia pozostaną, ciekawe informacje
i moc wrażeń też. O tych wrażeniach, już we wrześniowym „Jazz Froum”. Zdjęcia
można oglądać już …
Ciekawa sprawa, bo w obie
strony podróżowałem oczywiście koleją co spowodowało a właściwie celowo
przyczyniło się do zgłębienia fantastycznej biografii Jana Brzechwy, pióra
Mariusza Urbanka- gorąco polecam.
Ale ciekawe też było to, że w
ogóle nie zauważyłem, odkrywając to na 10 minut przed warszawskim odjazdem
pociągu, że tym razem nie mam - jak zwykle - normalnych miejsc a usytuowane w
tak zwanym wagonie bez przedziałów. O zgrozo- sobie pomyślałem - ale odwrotu
nie było, wszak bilety okazały się także z przydzielonymi miejscówkami. I to
nerwowe wyczekiwanie „czy będzie klima czy też nie będzie”…oblało mnie zimnym
potem.
Na szczęście w jedną stronę
TLK podstawiło chyba pierwszy wagon, jaki został z tej serii wyprodukowany,
wyjątkowo mało komfortowy, w odsłonie drugiej, wszystko było rozsądnie
ustawione i jakoś to było.
Jednak ten „wspólny” wagon
okazał się interesujący. A najbardziej interesująca okazała się poznana pani,
członkini legendarnej formacji Amazonki, która podróżowała właśnie na wakacje-
ze słonecznej Słowenii do rodzinnego Lęborka.
Tu serdecznie ją pozdrawiam.
A młodszym przypomnę, że Amazonki
były zespołem wokalnym założony w styczniu 1968 przez Jana
Janikowskiego, wcześniej kierownika muzycznego Filipinek.
Zespół ten zadebiutował 1 kwietnia
1968 roku w Radiowej
Giełdzie Piosenki. Następnie na KFPP w Opolu zdobył nagrodę za
debiut.
Oprócz występów krajowych
miał też na swym koncie wyjazdy zagraniczne (ZSRR, NRD, USA),
gdzie występował głównie dla Polonii.
Amazonki rozwiązały się w 1983 roku w Stanach
Zjednoczonych, podczas występowania w tamtejszych klubach polonijnych.
Droga powrotna to już istne
„wagonowe ZOO”- płaczące dzieci- jakby nie było w pociągu przedziału dla matek
z dziećmi, szczekający pies bez kagańca, biegające panienki i szukające tym samym
kawalera… czy pani, która przez trzy godziny nie mogła zjeść „chińczyka”
kupionego w Gdyni- piszę tu o jedzeniu samym w sobie…
No dobrze…tyle wakacyjnych
refleksji…teraz już zaglądamy na listę…
A otwiera ją dziś Belle &
Sebastian - propozycją z najnowszej płyty „The Third Eye Centre”.
Belle & Sebastian to
szkocka, indiepopowa grupa muzyczna, założona w Glasgow w styczniu 1996 roku.
Formacja, założona przez
wokalistę Stuarta Murdocha i basistę Stuarta Davida, zadebiutowała już w roku
powstania albumem "Tigermilk" - wydanym własnym sumptem w nakładzie
tysiąca sztuk. Indiepopowe, ciepłe piosenki, określane również mianem twee pop,
spodobały się zarówno krytykom, jak i publiczności, a zespołem zainteresowała
się wytwórnia Jeepster Records.
Szybko podpisany kontrakt zaowocował drugim krążkiem
Belle & Sebastian, "If You're Feeling Sinister", a także reedycją
"Tigermilk". W późniejszych latach nakładem Jeepster ukazały się
jeszcze trzy albumy: "The Boy With The Arab Strap" (1998), "Fold
Your Hands Child, You Walk Like A Peasant" (2000) oraz ścieżka dźwiękową
do filmu Todda Solondza "Opowiadanie” (2002).
"Fold Your Hands Child, You Walk Like A
Peasant", czwarty z kolei w dyskografii grupy album dotarł do pierwszej
dziesiątki najlepiej sprzedających się płyt w Wielkiej Brytanii i był olbrzymim
komercyjnym sukcesem Szkotów. Co ciekawe na jego okładce znalazło się zdjęcie
sióstr Valtýsdóttir - wokalistek islandzkiego zespołu múm.
W 2002 doszło do sporych zmian w zespole Belle &
Sebastian. Grupę opuściła wokalistka i wiolonczelistka Isobel Campbell, a
pozostali muzycy podpisali kontrakt z legendarnym wydawnictwem Rough Trade
Records,.
Rok później grupa wydała swój szósty album "Dear
Catastrophe Waitress". Ten krążek okazał się prawdziwym przełomem w
karierze Szkotów - wszystkie single z płyty znakomicie się sprzedały, zaś grupa
otrzymała nominację do Mercury Prize.
Na bazie sukcesu grupa wydała w 2005 roku dwa
wydawnictwa: album koncertowy „If You're Feeling Sinister: Live at the
Barbican” oraz kompilację "Push Barman To Open Old Wounds" zbierającą
wszystkie strony A oraz B singli przygotowanych jeszcze w czasie współpracy z
wytwórnią Jeepster.
W późniejszych latach grupa przygotowała jeszcze trzy
wydawnictwa. Drugi w dyskografii koncertowy album – "The BBC Sessions”
(2008) oraz dwa studyjne: "The Life Pursuit" (2006) oraz "Write
About Love" (2010). Na ostatnim z nich gościnnie wystąpiła amerykańska
piosenkarka i pianistka – Norah Jones.
Dzięki uprzejmości zespołu, już teraz możemy cieszyć
się dźwiękami z płyty, która do sprzedaży trafi 26 sierpnia. Na CD pojawią się
piosenki-rarytasy, czyli trudno dostępne utwory z dorobku grupy, w tym single,
których próżno szukać na albumowych wydaniach muzyki Belle & Sebastian. Nad
zestawem warto się pochylić, bo twórczość zespołu z Glasgow to dziś już klasyka
gatunku - jego płyty, jak "Dear Catastrophe Waitress" z 2003 roku czy
"Write About Love" (z 2010 roku), przeszły już do historii indie
popu, czyniąc z Belle & Sebastian niemal synonim tej stylistyki. Spotkanie
z "The Third Eye Centre" może się więc okazać nie tylko ucztą
estetyczną, ale też solidną lekcją historii.
Choć poszczególne utwory nie są już pierwszej świeżości, zestaw promuje zupełnie nowy kawałek, "Your Cover's Blown" w remiksie Maoux Miaoux. A ja na top wybrałem bardzo letni- afrykański wręcz numer „I’m A Cuckoo”. W kolejce czeka niezwykle przebojowy „Suicide Girl”…
Choć poszczególne utwory nie są już pierwszej świeżości, zestaw promuje zupełnie nowy kawałek, "Your Cover's Blown" w remiksie Maoux Miaoux. A ja na top wybrałem bardzo letni- afrykański wręcz numer „I’m A Cuckoo”. W kolejce czeka niezwykle przebojowy „Suicide Girl”…
W 1967 roku w Kristianstad w
Szecji powstała formacja Lasse Stefanz. Mistrzowie parkietu, doskonałej
mieszanki rock’n rolla, rockabilly, country czy muzyki pop na najwyższym
poziomie, rozpędzają się w tym roku w niebanalny sposób. W ten sposób do
naszych rąk trafia ich druga w 2013 roku muzyczna propozycja, zatytułowana
„Trouble Boys”.
Obecny skład formacji to:
- Olle Jönsson– lead vocals
- Christer Ericsson – guitar
- Anders Pettersson – keyboard, accordion, choirs
- Lars Sigfridsson – bass, choirs
- Hans Sigfridsson – guitar, saxophone, choirs
- Gunnar Nilsson – drums
Choć apogeum ich popularności
przypada na lata 80 ub. wieku, to właśnie najnowsza płyta, podobnie jak „Cuba
Libre”, którą udanie lansowałem przed dwoma laty na antenie radiowej Jedynki
(skutecznie muzyką tej formacji zarażając np. Pawła Sztompke), od razu dotarła
na 1 miejsce listy sprzedaży płyt w Szwecji. Na liście dziś- „Nar Hon Glomt”. Pozycja
99.
Najbardziej stylowy artysta
na scenie nowego soulu powraca ze swoim trzecim albumem! „Where Does This Door
Go” to pierwsza płyta, która nie została w całości wyprodukowana przez Mayera Hawthorne’a.
W zamian, muzyk zdecydował się oddać pałeczkę w ręce takich
profesjonalistów jak Pharrell Williams, Greg Wells, Jack Splash, John Hill and
Oak (of Oak & Pop). Swój najnowszy materiał Hawthorne określa jako „zupełnie
różny od wcześniejszych dwóch płyt”, a także jako „podróż w nieznane”. Jak
twierdzi artysta, jedyna reguła jaką sobie wyznaczył przy nagrywaniu „Where
Does This Door Go” to dobra zabawa.
Mayer Hawthorne – wielbiciel
starego brzmienia Motown, zdobył szerszą popularność swoim poprzednim albumem –
„How Do You Do”, który zadebiutował na #1 iTunes w kategorii R&B/Soul. Do
grona fanów twórczości Hawthorne’a zaliczają się Justin Timberlake, Kanye
West, Snoop Dog, a także Jessie Ware, która użyczyła swojego głosu w najnowszym
singlu artysty – „Her Favorite Song”.
Na liście jednak debiutuje
dziś na 98 miejscu kompozycją „Back Seat Lover”. Kompozycja zdecydowanie do
wakacyjnego bujania. A puls r&B i soul jest w tym nagraniu niezwykły…
I ostatnia w tym rozdaniu-
premiera. Oczko wyżej.
Australijska piosenkarka i
kompozytorka czeskiego pochodzenia. Gra w zespole Dekoder Ring, wykonującym
muzykę z kręgu elektronicznego rocka. Komponuje muzykę filmową, ma na swoim
koncie wiele ról w australijskich serialach telewizyjnych. Była również
prezenterką kreskówek w popularnym programie „Cheez-It”.
Prawdziwe nazwisko Lenka Kripac. Urodziła się w 1978 roku
na odludnym wybrzeżu Nowej Południowej Walii. Jej ojciec wyemigrował do
Australii z Czechosłowacji i ożenił się z miejscową dziewczyną. Rodzice
zamieszkali na odludziu Australii, nad morzem. Gdy Lenka miała sześć lat, przenieśli się
do Sydney, aby zapewnić córce lepsze wykształcenie. Tam uczęszczała między
innymi od szkoły plastycznej i akademii sztuk scenicznych, gdzie uczyła się
aktorstwa, gry na fortepianie i śpiewania. W latach 1998-2005 grała w wielu
serialach telewizyjnych.
Mieszkając w Sydney rozpoczęła karierę muzyczną
występując w miejscowym zespole Decoder Ring – wtedy jeszcze pod swoim własnym
nazwiskiem. Jako wokalistka i klawiszowiec nagrała z nimi dwa albumy.
W 2007 roku przeniosła się za ocean, do USA.
Zamieszkała w Kalifornii. 24 września 2008 roku wydała swój debiutancki album,
zatytułowany „Lenka”. Artystka przyjęła taki właśnie pseudonim artystyczny –
jest to typowe czeskie imię. Album dotarł do piętnastego miejsca na
australijskiej liście ARIA chart. Znalazł się tak że na liście Billboard 200 w
USA.
Singlem, który promował płytę
była melodyjna i łatwo wpadająca w ucho piosenka „The Show”. Łatwo można w niej
dostrzec wpływy takich gwiazd jak Regina Spektor, Feist czy Eddie Brickell.
Utrzymana jest w stylu pop/un-folk. Utwór został wykorzystany w reklamie sklepu
odzieżowego „Old Navy”. Pojawił się również w programie telewizyjnym „Ugly
Betty” oraz jako Free Single of the Week w iTunes Store. Nagranie cieszy się
także dużą popularnością na portalu YouTube, gdzie często jest wykorzystywana
jako podkład do alternatywnych filmików w wykonaniu społeczności. Obecnie
fragment piosenki wykorzystuje jedna z komercyjnych telewizji do promocji
wiosennej ramówki. Kolejne nagranie artystki, "Trouble Is a Friend"
zostało użyte w jednym z odcinków serialu "Chirurdzy". Niemal po
dwóch latach na sklepowe półki trafił drugi album Lenki, zatytułowany po prostu
"Two". Album to zbiór 11 melodyjnych, smutnych i wesołych piosenek w
charakterystycznym, śpiewnym stylu do którego przyzwyczaiła nas już wokalistka
na poprzedniej płycie. Jednak w przeciwieństwie do poprzedniej płyty, tym razem
Lenka mocniej postawiła na elektronikę. Przy nagrywaniu albumu współpracowała
między innymi z Guyem Sigsworth'em, w świecie muzyki znanym głównie dzięki
współpracy z Madonną i Bjork. Wśród
producentów znaleźli się równiez Ben Allen (Animal Collective, Gnarls Barkley)
oraz Eg White (Adele). Inspiracją dla płyty była prawie roczna trasa
koncertowa, przeprowadzka z Australii do Ameryki oraz zaręczyny z Jamesem
Gulliverem Hancockiem (który od początku odpowiada za wizualną stronę płyt,
teledysków i koncertów Lenki). Płytę "Two" promował "Roll With
the Punches" oraz pierwszy oficjalny singel z płyty "Heart Skips A
Beat". 2
czerwca do sklepów trafił jej trzeci album zatytułowany „Shadows”, z którego
dziś na liście na 97 debiutuje kompozycja „Nothing Here But Love”.
Warto zauważyć, że na 90
(plus 9) awansowała propozycja od Empire Of The Sun.
Płyta "Ice on the
Dune", na sklepowe półki trafiła 25 czerwca. Utworem zapowiadającym dzieło
był song "Alive".
W 2008 roku dwójka czołowych
australijskich muzyków – Luke Steel (The Sleepy Jackson) i Nick LittleMore
(Pnau) stworzyli wizję postapokaliptycznej, alternatywnej rzeczywistości,
której nadali nazwę Empire of the Sun.
Ich album sprzed pięciu lat
zawierał takie przeboje, jak "We Are The People", "Standing on
the Shore", "Without You", "Half-Mast" i oczywiście
tytułowy "Walking On A Dream". Wydawnictwu towarzyszyły wyjątkowe
teledyski, które do tej pory zanotowały ponad 40 milionów odsłon na Youtube, a
także spektakularne, określane jako "nie z tego świata", występy na
żywo.
Na najnowszej płycie "Ice
On The Dune" imperator Steele i lord Littlemore mają nową misję -
przywrócić pokój w dalekiej przyszłości! Życzymy powodzenia a na razie – choć w
telefonie komórkowym, wybrzmiewa u mnie inny numer, na liście kompozycja „DNA”.
Na 86 (plus 3) dla Zaz i jej
„On Ira”.
Przypomnijmy, że to nikt inny
jak Isabelle Geffroy, francuska piosenkarka, urodzona 1 maja 1980 roku w Tours.
W swej twórczości sprawnie łączy style jazz i soul, a jej głos jest porównywany
przez francuskich krytyków do wokalu Edith Piaf.
Isabelle rozpoczęła swą
karierę w 2001 roku, debiutując jako wokalistka w zespole Don Diego. Nie
osiągnąwszy jednak sukcesu, w 2006 roku wyjechała do Paryża. Tam przez krótki
okres występowała w kabaretach, grywała również w piano barach. Znaczącym
epizodem w jej życiu były też wykonywane, wspólnie z grupą raperów, uliczne
recitale.
W 2007 roku Isabelle podpisała kontrakt z wytwórnią
Play On. Owocem tej współpracy stał się album zatytułowany po prostu „ZAZ”.
Został on wydany w 2010 roku, a pochodzący z krążka utwór „Je Veux” w krótkim
czasie stał się międzynarodowym hitem.
Trzeci krążek, wydany w maju, nosi enigmatyczny tytuł „Recto Verso”. Ten
zwrot (Cette expression) oznacza dosłownie „Przednia i Tylna strona
kartki”. Jednak co oznacza w kontekście francuskiej wokalistki? Artystka
wyjaśnia, że ten tytuł oznacza, iż ma w sobie jasną i ciemną stronę
jednocześnie. Wyjawia, że początek kariery (le début de la carrière)
nie był wcale usłany różami: uzależnienia, alkoholizm, w pewnym momencie
artystka sięgnęła dna (toucher le fond – sięgnąć dna). Przyznaje, że
to, co ją bolało najbardziej, to krytyka jej wyglądu bez słuchania jej utworów.Jednak to się zmieniło. Wokalistka zaakceptowała swoją ciemną stronę (une part sombre), nauczyła się kochać siebie (s’aimer), stała się szczęśliwa. Zawdzięcza to sukcesowi jaki ostatecznie odniosła. Płyta jest promowana singlem pod tytułem „On ira” (On ira – Pójdziemy).
Na 40 (plus dwa) dla Beady
Eye.
Beady Eye to formacja
założona przez Liama Gallaghera, Gema Archera, Andy'ego Bella oraz Chrisa
Sharrocka, grających wcześniej w Oasis. Zespół zadebiutował w lutym 2011 roku
albumem "Different Gear, Still Speeding".
Beady Eye narodziło się w tym samym momencie, w którym
rozpadło się Oasis. 28 sierpnia 2009 roku, tuż przed koncertem kapeli w Paryżu,
doszło do przepychanki między Liamem (wokal) i Noelem (gitara/wokal)
Gallagherem. Kłótnie braci nie były niczym nowym, Noel zresztą nieraz ogłaszał,
że odchodzi z zespołu (m.in. w 2000 roku, dosłownie na chwilę przed jedynym
koncertem grupy w Polsce - odbył się 5 czerwca, bez niego w składzie). Tym
razem było jednak poważniej - Liam posłał obraźliwą wiązankę w stronę brata
(zasugerował mu m.in., że nie jest ojcem swojego dziecka), rozbił też jedną z
jego ulubionych gitar. - Mieliśmy małą bójkę - wspominał frontman magazynowi
"ORR". - Podczas całej trasy zachowywał się jak skończony kretyn,
wiedział, że dłużej tego nie zniosę. Tej nocy coś we mnie pękło, miałem dosyć
jego zachowania i powiedziałem mu, co myślę. Jeśli ktoś zachowuje się jak
ciota, powinien oczekiwać, że ktoś może mu przylać w twarz. W efekcie, występ w
stolicy Francji został odwołany (tak jak i kolejne), a dosłownie kilka godzin
później Noel poinformował za pośrednictwem strony internetowej, że jego czas w
Oasis dobiegł końca (argumentując, iż nie jest w stanie współpracować z bratem
nawet dnia dłużej).
Sytuacja zrobiła się nieciekawa - Noel nie był przecież zwykłym gitarzystą. To on pisał niemal cały materiał grupy i odpowiadał za jej ogromny sukces (często też pełnił funkcję wokalisty). Dla pozostałych członków Oasis (Liama, gitarzysty Gema Archera i basisty Andy'ego Bella), jasne było to, że chcą dalej współpracować, jednak równie oczywiste było, iż istnienie zespołu bez Noela pozbawione jest jakiegokolwiek sensu. - Oasis to Noel i Liam razem, nie może funkcjonować bez któregoś z nich - tłumaczył Bell w rozmowie z serwisem Spinner.com. - Dlatego, postanowiliśmy założyć nową kapelę, tej samej nocy, której rozpadło się Oasis. Nie mieliśmy na początku żadnej nazwy, po prostu wiedzieliśmy, że chcemy grać i pisać razem piosenki. Do składu nowo powstałej formacji, zaproszono jeszcze Chrisa Sharrocka, który od pewnego czasu pełnił funkcję perkusisty na koncertach Oasis.
Już w listopadzie grupa zabrała się za pisanie materiału na debiutancki longplay. W odróżnieniu od Oasis, wszyscy członkowie (poza Chrisem) mieli mniej więcej równy wkład w powstawanie zarówno muzyki, jak i tekstów. - Oasis kręciło się głównie wokół Noela, teraz pracujemy jako kolektyw - wyznał frontman podczas wywiadu z dziennikarzem magazynu "Rock & Folk". - Jeśli, jakiegoś dnia któryś z kolegów przyjdzie do mnie i powie, że ma ochotę założyć czarne okulary podczas kręcenia teledysku, powiem mu "OK, stary, nie ma problemu, rób na co masz ochotę. Masz tyle samo głosów co ja". To nie jest demokracja, raczej określiłbym to zorganizowaną anarchią.
W trakcie sesji, poza całkowicie premierowym materiałem, artyści sięgnęli także po utwory, które powstały jeszcze za czasów istnienia macierzystej formacji, jednak z różnych powodów nie zostały wtedy wykorzystane. Początkowo grupa funkcjonowała pod roboczą nazwą Oasis 2.0 (jak wyjaśniał wokalista, nie miał ochoty wymyślać czegoś nowego, tylko dla samej idei). W maju jednak muzycy poinformowali, iż przyjęli szyld Beady Eye. - Próbowaliśmy różnych nazw, ale wszystkie były zajęte, m.in. Like Monkey Eyes czy Cat's Eyes - opowiadał Liam portalowi Shockhound.com. - Beady Eye można rozumieć jako bycie uważnym, ostrożnym, czuwanie, aby nic nie wymknęło ci się z rąk. W wakacje 2010 roku muzycy udali się do londyńskiego studia RAK (towarzyszył im producent Steve Lillywhite), gdzie rozpoczęli nagrania napisanego wcześniej materiału.
Pierwszy zwiastun nadchodzącego dzieła, w postaci utworu "Bring The Light", artyści udostępnili fanom do darmowego pobrania z oficjalnej strony zespołu w listopadzie 2010 roku, niewiele później trafił do sieci wideoklip. W kolejnych dwóch miesiącach światło dzienne ujrzały następne piosenki - "Four Letter Word" oraz "The Roller" (drugi z wymienionych kawałków został wybrany na pierwszy komercyjny singel zespołu). Pod koniec lutego, na sklepowe półki powędrował w końcu pełny album, zatytułowany "Different Gear, Still Speeding". Jego zawartość nie odbiegała zbytnio od dokonań Oasis, muzyka nadal mocno była zakorzeniona w latach 60. i 70., wyraźnie dostrzegalne były inspiracje The Beatles, The Rolling Stones czy solowymi dokonaniami Johna Lennona. - Wiemy, że nagraliśmy wspaniałą płytę - zapewniał Gallagher w rozmowie z "Toronto Sun". - Nie wiem, czy zmieni życie innych, ale nasze na pewno. To, czy sprzeda się w dwóch milionach, dwustu milionach czy w dwóch kopiach, nie zmienia faktu, że to genialny longplay.
Krążek, czego można było się spodziewać, spotkał się z ciepłym przyjęciem w Wielkiej Brytanii, gdzie zadebiutował na 3. pozycji zestawień, bardzo dobrze radził sobie także w Japonii czy Irlandii. Reakcje prasy były natomiast bardzo zróżnicowane - od zachwytu (dziennikarz BBC porównał dzieło do klasycznych dokonań The Who) po totalną krytykę (m.in. serwis the-fly.co.uk, w którym recenzent nazwał album nudnym jak brzęczenie lodówki).
W marcu koncertem w Glasgow grupa rozpoczęła promującą album trasę. Bilety rozchodziły się jak ciepłe bułeczki - pierwsze brytyjskie występy zostały wyprzedane w przeciągu zaledwie 30 minut. Od samego początku istnienia formacji, jej członkowie podkreślali, że nie będą wykonywać na żywo żadnych piosenek Oasis. Skupili się na graniu własnego materiału, który uzupełniali coverami. - To po prostu nie w porządku grać piosenki Noela, gdy go nie ma z nami na scenie - tłumaczył Andy Bell w rozmowie z "Daily Mirror". - To on napisał większość klasycznych melodii, cała kapela kręciła się wokół jego osoby.
Liam Gallagher podczas jednego z wywiadów towarzyszących wydaniu "Different Gear, Still Speeding" wyznał, że zespół ma już w zanadrzu piosenki nie tylko na drugi, ale także na trzeci album grupy. Wokalista jest także przekonany, że jego formacja osiągnie znacznie więcej od Oasis. - Sądzę, że będziemy wielcy - zapewnia wokalista. - Wiem, jacy jesteśmy dobrzy i jacy będziemy. Będziemy potężni. Świat potrzebuje wspaniałej rockandrollowej kapeli. Od lat nie było żadnej, dlatego nadszedł czas Beady Eye.
Sytuacja zrobiła się nieciekawa - Noel nie był przecież zwykłym gitarzystą. To on pisał niemal cały materiał grupy i odpowiadał za jej ogromny sukces (często też pełnił funkcję wokalisty). Dla pozostałych członków Oasis (Liama, gitarzysty Gema Archera i basisty Andy'ego Bella), jasne było to, że chcą dalej współpracować, jednak równie oczywiste było, iż istnienie zespołu bez Noela pozbawione jest jakiegokolwiek sensu. - Oasis to Noel i Liam razem, nie może funkcjonować bez któregoś z nich - tłumaczył Bell w rozmowie z serwisem Spinner.com. - Dlatego, postanowiliśmy założyć nową kapelę, tej samej nocy, której rozpadło się Oasis. Nie mieliśmy na początku żadnej nazwy, po prostu wiedzieliśmy, że chcemy grać i pisać razem piosenki. Do składu nowo powstałej formacji, zaproszono jeszcze Chrisa Sharrocka, który od pewnego czasu pełnił funkcję perkusisty na koncertach Oasis.
Już w listopadzie grupa zabrała się za pisanie materiału na debiutancki longplay. W odróżnieniu od Oasis, wszyscy członkowie (poza Chrisem) mieli mniej więcej równy wkład w powstawanie zarówno muzyki, jak i tekstów. - Oasis kręciło się głównie wokół Noela, teraz pracujemy jako kolektyw - wyznał frontman podczas wywiadu z dziennikarzem magazynu "Rock & Folk". - Jeśli, jakiegoś dnia któryś z kolegów przyjdzie do mnie i powie, że ma ochotę założyć czarne okulary podczas kręcenia teledysku, powiem mu "OK, stary, nie ma problemu, rób na co masz ochotę. Masz tyle samo głosów co ja". To nie jest demokracja, raczej określiłbym to zorganizowaną anarchią.
W trakcie sesji, poza całkowicie premierowym materiałem, artyści sięgnęli także po utwory, które powstały jeszcze za czasów istnienia macierzystej formacji, jednak z różnych powodów nie zostały wtedy wykorzystane. Początkowo grupa funkcjonowała pod roboczą nazwą Oasis 2.0 (jak wyjaśniał wokalista, nie miał ochoty wymyślać czegoś nowego, tylko dla samej idei). W maju jednak muzycy poinformowali, iż przyjęli szyld Beady Eye. - Próbowaliśmy różnych nazw, ale wszystkie były zajęte, m.in. Like Monkey Eyes czy Cat's Eyes - opowiadał Liam portalowi Shockhound.com. - Beady Eye można rozumieć jako bycie uważnym, ostrożnym, czuwanie, aby nic nie wymknęło ci się z rąk. W wakacje 2010 roku muzycy udali się do londyńskiego studia RAK (towarzyszył im producent Steve Lillywhite), gdzie rozpoczęli nagrania napisanego wcześniej materiału.
Pierwszy zwiastun nadchodzącego dzieła, w postaci utworu "Bring The Light", artyści udostępnili fanom do darmowego pobrania z oficjalnej strony zespołu w listopadzie 2010 roku, niewiele później trafił do sieci wideoklip. W kolejnych dwóch miesiącach światło dzienne ujrzały następne piosenki - "Four Letter Word" oraz "The Roller" (drugi z wymienionych kawałków został wybrany na pierwszy komercyjny singel zespołu). Pod koniec lutego, na sklepowe półki powędrował w końcu pełny album, zatytułowany "Different Gear, Still Speeding". Jego zawartość nie odbiegała zbytnio od dokonań Oasis, muzyka nadal mocno była zakorzeniona w latach 60. i 70., wyraźnie dostrzegalne były inspiracje The Beatles, The Rolling Stones czy solowymi dokonaniami Johna Lennona. - Wiemy, że nagraliśmy wspaniałą płytę - zapewniał Gallagher w rozmowie z "Toronto Sun". - Nie wiem, czy zmieni życie innych, ale nasze na pewno. To, czy sprzeda się w dwóch milionach, dwustu milionach czy w dwóch kopiach, nie zmienia faktu, że to genialny longplay.
Krążek, czego można było się spodziewać, spotkał się z ciepłym przyjęciem w Wielkiej Brytanii, gdzie zadebiutował na 3. pozycji zestawień, bardzo dobrze radził sobie także w Japonii czy Irlandii. Reakcje prasy były natomiast bardzo zróżnicowane - od zachwytu (dziennikarz BBC porównał dzieło do klasycznych dokonań The Who) po totalną krytykę (m.in. serwis the-fly.co.uk, w którym recenzent nazwał album nudnym jak brzęczenie lodówki).
W marcu koncertem w Glasgow grupa rozpoczęła promującą album trasę. Bilety rozchodziły się jak ciepłe bułeczki - pierwsze brytyjskie występy zostały wyprzedane w przeciągu zaledwie 30 minut. Od samego początku istnienia formacji, jej członkowie podkreślali, że nie będą wykonywać na żywo żadnych piosenek Oasis. Skupili się na graniu własnego materiału, który uzupełniali coverami. - To po prostu nie w porządku grać piosenki Noela, gdy go nie ma z nami na scenie - tłumaczył Andy Bell w rozmowie z "Daily Mirror". - To on napisał większość klasycznych melodii, cała kapela kręciła się wokół jego osoby.
Liam Gallagher podczas jednego z wywiadów towarzyszących wydaniu "Different Gear, Still Speeding" wyznał, że zespół ma już w zanadrzu piosenki nie tylko na drugi, ale także na trzeci album grupy. Wokalista jest także przekonany, że jego formacja osiągnie znacznie więcej od Oasis. - Sądzę, że będziemy wielcy - zapewnia wokalista. - Wiem, jacy jesteśmy dobrzy i jacy będziemy. Będziemy potężni. Świat potrzebuje wspaniałej rockandrollowej kapeli. Od lat nie było żadnej, dlatego nadszedł czas Beady Eye.
- To nieźle pojechana płyta - dodał Sitek. - Używaliśmy rockowego instrumentarium, ale w inny sposób. Głos Liama jest niesamowity - wystarczy włączyć mikrofon i uzyskujesz brzmienie, na jakim ci zależy.
Na 38 powraca kolejna odsłona
płyty „Babel” formacji Mumford& Suns.
Ale to dopiero w top 10
znajdziemy najwyżej uplasowane premiery, obie pochodzą od zespołu Sirenia!
Sirenia
powstała z inicjatywy gitarzysty grupy Tristania w 2001 roku. W swoich utworach
grupa łączy elementy muzyki klasycznej, gothic metalu, metalu symfonicznego i
ostrzejszych gatunków, jak black i death metal. Teksty zespołu Sirenia dotyczą
przede wszystkim ludzkiej egzystencji oraz przeżywanych emocji. Grupa ma na koncie cztery studyjne
albumy: "At Sixes And Sevens" z 2002 roku, "An Elixir For
Existence" z 2004 roku, "Nine Destinies And A Downfall" z 2007
roku oraz "The 13th Floor" z 2009 roku. We wcześniejszych latach w Sirenii występowali następujący artyści: Kristian Olav Torp (gitara basowa), Hans Henrik Varland (instrumenty klawiszowe), Pete Johansen (skrzypce), Jan Kenneth Barkved (wokal), Kristian Gundersen (wokal, gitara), Fabienne Gondamin (wokal), Henriette Bordvik(wokal) oraz Monika Pedersen (wokal).
13 kwietnia 2013 roku zespół za pośrednictwem swojego profilu w serwisie Facebook poinformował, że kolejny ich studyjny krążek będzie nosił tytuł "Perils Of The Deep Blue".
Norwegowie i ich hiszpańska wokalistka Ailyn wyprodukowali swój
szósty album m.in. w studiu "Dub" w Oslo (miks
i mastering) oraz francuskim "Sound Suite", w którym
zarejestrowano partie chóru z Marsylii oraz gitary akustycznej. Okładkę namalowała Anne Stokes.
"Cały zespół i wszyscy zaangażowani ludzie
pracowali nad tą płytą w kompletnej ekstazie! Ten album wynosi Sirenię na
nowy poziom i dodaje wiele do naszego brzmienia" - powiedział grający
na gitarze wokalista Morten
Veland.
W wersji limitowanej symfo-gothicmetalowa formacja ze
Stavanger zaproponuje fanom dwa dodatkowe utwory: "Chains"
i "Blue Colleen". "Perils Of The Deep Blue" trafił
ostatecznie do sprzedaży 28 czerwca pod banderą niemieckiej wytwórni Nuclear
Blast.
W top 10 poza tym m.in. awansujący z 12 na 9 zespół
Kodaline z nagraniem „High Hopes”.
To dubliński
kwartet, grający alternatywnego rocka. Początkowo znany jako 21
Demands. Zadebiutowali kawałkiem „Give Me A Minute” który znalazł się na Irish
Singles Chart w marcu 2007 roku. W 2011 roku zespół zmienił nazwę na Kodaline.
Kwartet wydał swój debiutancki minialbum „The Kodaline EP” we wrześniu 2012.
Jeden z czterech utworów umieszczony na epce został szczególnie wyróżniony;
"All I Want" został wybrany jako BBC Radio 1 DJ Fearne Cotton's
Record of the Week, towarzyszył w 9 sezonie „Chirurgów”,
"Remember the Time" i służył jako tło muzyczne dla Google's 2012:
Year In Review video. W grudniu 2012, BBC ogłosiło, że Kodaline zostało nominowane do Sound of 2013.
Płyta „In A Perfect World” ujrzała światło dzienne 17 czerwca br. Także na tym
wydawnictwie wspomniany song.
Miejsce 7 (oczko w górę) dla
Tarji Turunen!
„Victim of Ritual” z wmieszanym motywem bolera Ravela zdecydowanie celuje w
szczyt zestawienia. A tak przy okazji, zapowiada jej najnowszy albym „Coulors
in the Dark”, który trafi do sprzedaży 23 sierpnia. Za produkcję i miksy
utrzymanego w rockowej stylistyce materiału odpowiada Tim Palmer, znany ze
współpracy z Pearl Jam czy U2. Wśród nowych utworów znajdą się "Lucid
Dreamer", "Neverlight", "500 Letters" i "Never
Enough". Okładkę
zaprojektował Dirk Rudolph. Wydawcą będzie earMUSIC.11 maja we wrocławskiej Hali Orbita odbył się koncert projektu "Beauty and the Beat", którego liderką jest właśnie Tarja Turunen. Ona sama w rozmowie ze mną zapowiedziała powrót koncertowy do Polski już w przyszłym roku.
A na 2 z 6 w tym tygodniu awansował Asaf Avidan.
Jego utwór „One Day/Reckoning Song” zremiksowany przez niemieckiego producenta Wankelmuta stał się jednym z największych hitów minionego roku. Na nowej płycie „Different Pulses” Asaf Avidan prezentuje nieco inne, mniej imprezowe brzmienia, za to w pełni pokazuje swój wielki talent – nieprzeciętny głos, który może się mierzyć z największymi wokalistkami (tak, tak to nie żart) świata! Niektórzy porównują go nawet z samą Janis Joplin! Asaf Avidan to prawdziwy emisariusz izraelskiej sceny folkrockowej. Na swoim koncie ma już trzy albumy wydane z zespołem The Mojos oraz dwie płyty solowe, a jego twórczość często określana jest mianem „retro-futuristic folk-punk”. Jedno jest pewne – drugiego tak wyjątkowego artysty jak Asaf Avidan łatrwo znaleźć się nie da. „Cyclamen” ma szansę w kolejnym notowaniu zagościć na fotelu lidera ale pod jednym wszak warunkiem. Że zrzuci z pierwszej lokaty, duet roku (tak może być)- Natalie Cole i Nat King Cole’a.
Oddając cześć legendarnemu
muzykowi, jakim był Nat King Cole, córka sięga po romantyczny repertuar
hiszpańskich twórców. To pierwszy przy okazji hiszpańskojęzyczny album Natalie
Cole. Z jednej strony artystka zainspirowała się nagraniami swojego ojca, z
drugiej przekonał ją do tego pierwiastek romantyzmu drzemiący niezmiennie w
tych utworach. Wyprodukowany przez Rudy’ego Pereza (wg „Billboard” Producent
Dekady w kategorii muzyki latynoamerykańskiej) Natalie Cole en Español
wprowadzi nowych odbiorców w świat nieodpartego piękna tej muzyki. Obecne na
nim nowe interpretacje hiszpańskojęzycznych standardów nagrane zostały
wcześniej przez Nata King Cole’a. Autorski wybór Natalie Cole podyktował
osobisty stosunek artystki do niektórych tekstów, jak i słabość do ich warstwy
muzycznej. Dzięki temu powstał osobisty, autorski album. Równowagę pomiędzy
starymi i nowymi utworami świetnie oddaje współpraca Natalie Cole z
towarzyszącym jej na płycie Juanem Luisem Guerrą (Bachata Rosa) czy Andreą
Bocellim (Besame mucho). Bez wątpienia jednak najbardziej poruszający duet na
tej płycie to Natalie Cole śpiewająca ze swym ojcem w utworze Asercate Mas
(zastosowano tu tę samą technikę jak na nagrodzonej wielokrotnie płycie
Unforgettable).
Natalie Cole, wzrastając w
cieniu kariery swego ojca, wchłonęła również jego miłość do muzyki
hiszpańskiej. Na swoim nowym albumie wydanym po okresie rekonwalescencji
wynikającym z przebytej operacji przeszczepu nerki (wspomnienia z tego okresu
zawarła w wydanym w 2010 r. pamiętniku Love Brought Me Back: A Journey of Loss
and Gain) postanowiła zwrócić się w tę samą stronę, w którą patrzył jej ojciec.
Powodowana zarówno rodzinnymi tradycjami, jak i hiszpańskimi korzeniami dawcy,
którego nerkę jej przeszczepiono, Natalie Cole wydaje obecnie album Natalie
Cole en Español, na który złożyły się największe przeboje i standardy muzyki
latynoskiej.
Z historycznej perspektywy
trudno jest przecenić wkład Nata King Cole’a do tradycji i kultury, nie tylko
biorąc pod uwagę jego osiągnięcia jako światowej klasy wokalisty czy
utalentowanego pianisty, lecz także jako adwersarza równości rasowej. Nat był w
swoim czasie najlepiej zarabiającym artystą wytwórni Capitol Records. Dzięki
wielkiej klasie tworzonej przez niego muzyki zdobył uznanie wśród wszystkich
klas społecznych ówczesnej Ameryki. W latach 40. Cole był pierwszym
czarnoskórym wykonawcą posiadającym własny regularnie nadawany program radiowy,
po którym przyszedł program telewizyjny pt. The Nat King Cole Show (wystartował
na antenie NBC w 1956 r.). Ale mimo wielkiego sukcesu, jaki udało mu się
odnieść, artysta kontynuował swoją walkę z segregacją rasową zarówno w Stanach
Zjednoczonych, jak i poza ich granicami (doświadczył tego podczas koncertu na
Kubie, gdzie mógł wprawdzie wystąpić w słynnym Hotelu Nacional, ale nie mógł
już się tam zatrzymać). Pomimo tego incydentu Nat King Cole zachwycił się
tamtejszą muzyką. Podczas współpracy z kubańskim artystą, Bebo Valdesem, wpadł
na pomysł, by nagrać album w całości złożony z utworów śpiewanych po
hiszpańsku. Udało mu się przekonać managera i niebawem Nat King Cole
został pierwszym amerykańskim artystą, który tego dokonał. Nagrana częściowo na
Kubie i po części w Los Angeles płyta wyszła w 1958 r. Cole Español szybko
odniosła sukces międzynarodowy, a Nat King Cole zyskał rzesze fanów wdzięcznych
mu za nagranie płyty w ich własnym języku. Oddźwięk był tak duży, że szybko
przyszły dodatkowe sesje nagraniowe w Rio de Janeiro czy w Mexico City. Owocem
tych nagrań są kolejne płyty zaśpiewane po hiszpańsku – A Mis Amigos (1959) i
More Cole Español (1962). Dziś, ponad 50 lat po premierze, Nat King Cole wciąż
uchodzi za ikonę muzyki latynoskiej, znany jest w całej Ameryce Łacińskiej i
nadal uważany za wielkiego ambasadora tej kultury na świecie.
„Acercate Mas” po raz drugi
na szczycie listy, tym bardziej, że 17 lipca uczestnicząc w genialnym koncercie
artyski w warszawskiej Sali Kongresowej, przekonałem się na własne oczy o
pięknie tego nagrania.
Najpierw na scenę zsunięto
ekran…na nim pojawił się tata Cole, i wspólnie zaśpiewali nieśmiertelny
„Unforgettable”, zaraz po tem, już bez dodatkowego obrazu, wspomniany najnowszy
przebój. Natalie znalaza również czas by oddać hołd swoim przyjaciołom, Donnie
Summer, Ettcie James, Michaelowi Jacksonowi czy Whitney Houston. Wybrzmiały zatem
również mój ukochany „Human Nature”, do tego „I Have Nothing” czy „I’m Every
Woman”…Z najnowszej płyty ponadto „Quizas, Quizas, Quizas”, a na bis taneczne
„Oye como Va”…I tylko szkoda, że cały występ zamknął się w 90 minutach…
Do miłego posłuchania
23.07.13
Prześlij komentarz