Wydanie specjalne „Revolver” The Beatles!
W sprzedaży od 28 października
„Revolver”
to album The Beatles z 1966 roku, który zmienił wszystko: zapoczątkował
nową erę eksperymentalnej, awangardowej psychodeliki dźwiękowej,
przyniósł kulturową zmianę i zaznaczył ważny zwrot w twórczej ewolucji
The Beatles. Już 28 października płyta ukaże się nowej wersji.
To
właśnie dzięki płycie „Revolver”, John Lennon, Paul McCartney, George
Harrison i Ringo Starr wyruszyli w nową muzyczną podróż. Już dziś fani
mogą usłyszeć nowy miks stereo i Dolby Atmos utworu „Taxman” w wersji
cyfrowej oraz zamówić album „Special Edition” w przedsprzedaży.
14
utworów z albumu „Revolver” zostało na nowo zmiksowanych przez
producenta Gilesa Martina i inżyniera Sama Okella w stereo i Dolby
Atmos, a oryginalny mono miks albumu pochodzi z taśmy z 1966 roku. Nowa
edycja specjalna jest następstwem powszechnie uznanych, zremiksowanych i
rozszerzonych edycji specjalnych „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club
Band” (2017), „The BEATLES” („The White Album”) (2018), „Abbey Road”
(2019) i „Let It Be” (2021).
Wszystkie nowe wydawnictwa
„Revolver” zawierają nowy miks stereo albumu, pochodzący bezpośrednio z
oryginalnych czterościeżkowych taśm. Dźwięk został odtworzony z
oszałamiającą czystością, za pomocą najnowocześniejszej technologii
opracowanej przez wielokrotnie nagradzany zespół dźwiękowy pod
przewodnictwem Emile de la Rey z WingNut Films Productions Ltd Petera
Jacksona. Fizyczne i cyfrowe kolekcje „Super Deluxe” zawierają również
oryginalny mono miks, 28 wczesnych nagrań z sesji i trzy domowe dema
oraz czterościeżkową EP-kę z nowymi miksami stereo i zremasterowanymi
„Paperback Writer” i „Rain”. Ponadto w wersji cyfrowej ukaże się także
nowy miks Dolby Atmos.
Wydawnictwo ukaże się w kilku formatach: 1 CD, 2 CD, 1 LP, Deluxe Box 5 CD, Deluxe Box 4 LP, Picture disc:
„Revolver Special Edition (Super Deluxe)”: 63 utwory
· cyfrowa kolekcja (stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + mono + Dolby Atmos)
· 5 płyt CD (stereo i mono) ze 100-stronicową książką w twardej oprawie
· 4LP + 7-calowa EP (dźwięk stereo i mono) na zmasterowanym 180-gramowym winylu ze 100-stronicową książką w twardej oprawie
· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów
· DISCS 2 & 3: „Sessions” (stereo i mono): 31 utworów
· DISC 4: „Revolver” (oryginalna wersja mono): 14 utworów
· DISC 5: „Revolver – EP”: 4 utwory
· „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo i oryginalne zremasterowane miksy mono)
„Revolver Special Edition (Deluxe)”: 29 utworów
· 2CD w digipaku z 40-stronicową książeczką, skróconą wersją książki „Super Deluxe”
· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów
· DISC 2: najważniejsze momenty „Sessions” + „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo): 15 utworów
„Revolver Special Edition (Standard)”: 14 utworów
· cyfrowe wydanie (nowy miks albumów w stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + nowy miks Dolby Atmos)
· 1CD w digipaku (nowy miks stereo)
· 1LP (nowy miks stereo) na zmasterowanym 180-gramowym winylu
· limitowany winyl (nowy miks stereo) zilustrowany okładką albumu
We
wszystkich konfiguracjach nowej edycji, „Revolver” zawiera nagrodzone
Grammy oryginalne okładki albumów stworzone przez wieloletniego
przyjaciela The Beatles, niemieckiego basistę i artystę Klausa
Voormanna. Piękna książka z kolekcji „Super Deluxe” zawiera przedmowę
Paula McCartneya, wprowadzenie Gilesa Martina, przemyślany, pouczający
esej Questlove oraz wnikliwe rozdziały i szczegółowe notatki o utworach,
autorstwa historyka Beatlesów, pisarza i producenta radiowego Kevina
Howletta. Książka zawiera wcześniej niepublikowane zdjęcia zespołu i
zdjęcia odręcznie pisanych tekstów piosenek, kaset magnetofonowych i
taśm, a także reklamy prasowe z 1966 roku i fragmenty powieści
graficznej Voormanna, „Birth of an Icon: REVOLVER”.
Po wydaniu w
grudniu 1965 roku ich przełomowego albumu „Rubber Soul” i zakończeniu
trasy, późna decyzja o anulowaniu planów trzeciego filmu Beatlesów, „A
TalentfFor Loving”, miałaby znaczący wpływ na powstanie „Revolver”. Czas
przeznaczony na filmowanie i nagrywanie piosenek na ścieżkę dźwiękową
został usunięty z harmonogramu zespołu, co pozwoliło grupie zrobić
czteromiesięczną przerwę przed rozpoczęciem sesji nagraniowych. — Jedno
jest pewne — powiedział John na kilka tygodni przed powrotem zespołu do
studia — następny longplay będzie zupełnie inny.
6 kwietnia 1966
roku The Beatles zebrali się w Studio 3 w EMI Studios (obecnie Abbey
Road Studios) na pierwszej sesji nagraniowej „Revolver”. Z producentem
Georgem Martinem, w towarzystwie inżyniera nagrań Geoffa Emericka i
inżyniera technicznego Kena Townsenda, zaczęli od „Tomorrow Never
Knows”. Wokal Johna (doprowadzany z jego mikrofonu przez obracający się
głośnik Leslie) i innowacyjne pętle — w tym Paul mówiący „ach, ach, ach,
ach”, co po przyspieszeniu dało efekt podobny do pisku mewy — zbiegły
się między innymi z grzmiącym bębnem Ringo. Singiel popchnął The Beatles
i muzykę popularną na nowy, ekscytujący teren. W wywiadzie z 5 sierpnia
1966, Paul wyjaśnił „NME”: — Zrobiliśmy to, ponieważ mam dość tworzenia
muzyki, która zdaje się być słyszana wcześniej. — „Revolver Special
Edition” zawiera również pierwsze ujęcie (Take 1) The Beatles w
„Tomorrow Never Knows” z sesji 6 kwietnia oraz monofoniczny miks, który
został wydany w niewielkiej liczbie, zanim LP został ponownie nagrany z
odpowiednią wersją.
Następnego dnia The Beatles wrócili do
studia, ukończyli większość nagrania „Tomorrow Never Knows” i rozpoczęli
pracę nad pierwszą wersją „Got To Get You Into My Life”. Jak słychać na
„Sessions One” w wydaniu specjalnym, nagranie to brzmi zupełnie inaczej
niż wydany utwór. „Special Edition” przedstawia również dwa kolejne
etapy ewolucji utworu: niewydany miks mono i specjalny miks z trzema
trąbkami i dwoma saksofonami tenorowymi.
Jeden z najważniejszych
wpływów George’a na pisanie piosenek można usłyszeć w „Love You To”. Rok
wcześniej jego pogłębiające się zainteresowanie indyjską muzyką i nauką
gry na sitarze połączyły go z Ravim Shankarem, który stał się jego
bliskim przyjacielem i okazjonalnym współpracownikiem muzycznym. The
Beatles rozpoczęli nagrywanie „Love You To” 11 kwietnia, w 3. rocznicę
brytyjskiego wydania „From Me To You”. Biorąc pod uwagę cały „Revolver’,
krótki trzyletni okres między tymi utworami rzuca światło na
zdumiewający rozwój zespołu. — Była to jedna z pierwszych piosenek,
które napisałem z zamysłem gry na sitarze — wspominał później George. —
To była pierwsza piosenka, w której świadomie próbowałem użyć sitaru i
tabli. — George na sitarze, Paul na tamborze i harmonii oraz uczeń Anil
Bhagwat na tabli: zawiła aranżacja utworu już po kilku ujęciach zaczęła
nabierać kształtu. Dogrywanie zawierało dodatkowy wokal Paula, pominięty
w wydanej wersji, ale teraz wyblakły w miksie Take 7. Wersja specjalna
„Revolver” zawiera również Take 1 oraz wcześniej nieudokumentowaną i
dopiero niedawno odkrytą próbę utworu z Georgem grającym na sitarze i
Paulem na tamborze.
Między 13 a 16 kwietnia w Studiu 2 i 3 The
Beatles nagrali hit „Paperback Writer” (z warstwowymi harmoniami,
riffami gitar i grzmiącymi liniami basu Paula) oraz jego stronę B
„Rain”. Przed wydaniem singla 10 czerwca (a 30 maja w USA), The Beatles
spędzili kilka dni kręcąc filmy promocyjne do obu piosenek z reżyserem
Michaelem Lindsay-Hoggiem, który później wyreżyserował film „Let It Be”.
Oprócz nowych miksów stereo i oryginalnych miksów mono, „Revolver
Special Edition” zawiera „Paperback Writer” Take 1 & 2 z podkładem
oraz dwie wersje „Rain” z Take 5: jedną z rzeczywistą prędkością i drugą
— spowolniony miks użyty do stworzenia taśmy.
W kwietniu i maju
nagrali otwierający album utwór „Taxman” podczas trzech sesji w Studio
2. Jedna z trzech piosenek napisanych na album przez George’a, „Taxman”,
wyraża jego frustrację ówczesną stawką podatkową w Wielkiej Brytanii
(90%). Podczas 12-godzinnej sesji 20 kwietnia The Beatles nagrali i
zmiksowali pierwszą wersję „And Your Bird Can Sing” („Special Edition”
zawiera tę piosenkę w dwóch wersjach, Take 2 i Take 5), a następnie
zaczęli nagrywać „Taxman”. Powrócili do piosenki następnego dnia,
wykorzystując podstawową gitarę George’a, bas Paula i jego dynamiczne
solo gitarowe oraz bębny Ringo i krowi dzwonek. „Special Edition”
zawiera również Take 11, z falsetem w chórkach Johna i Paula z nieco
innym tekstem.
„Yellow Submarine” została nagrana 26 maja i 1
czerwca, odpowiednio w Studio 2 i 3. Ulubieniec młodszych i starszych (a
młodych duchem) zaczął i skończył w dwóch różnych miejscach. Z raczej
smutnego wersetu śpiewanego przez Johna na gitarze akustycznej, utwór
zmienił się w adaptację Johna i Paula, by pasowała do wesołej tematyki
chóru. Take 4 ze „Special Edition” i wyjątkowe efekty dźwiękowe zabiorą
słuchaczy w zupełnie nową dźwiękową podróż z The Beatles. — Naprawdę
zaczynaliśmy odnajdywać się w studiu — wyjaśnił później Ringo. —
Piosenki stały się ciekawsze, dzięki czemu i efekt był lepszy.
Ostatnia
sesja nagraniowa „Revolver” odbyła się w Studio 2 wieczorem 21 czerwca
1966 roku i trwała do wczesnych godzin porannych 22 czerwca, zaledwie
jeden dzień przed wyjazdem zespołu do Monachium, gdzie rozpoczęli
międzynarodową letnią trasę koncertową. Tekst do „She Said She Said”
nawiązywał do wspomnień pechowego dnia, którego Beatlesi doświadczyli w
Los Angeles. Z pomocą George’a w stworzeniu zupełnie nowej piosenki z
kilku niedokończonych fragmentów, John poprowadził grupę przez próby i
nagrywanie, podczas gdy czas nieubłagalnie zbliżał się do końca.
„Special Edition” zawiera również domowe demo Johna i próbę utworu Take
15, z przemówieniem ujawniającym przekomarzanie się Beatlesów podczas
opracowywania aranżacji.
22 czerwca o czwartej nad ranem The
Beatles skończyli „She Said She Said”, a tym samym sesje nagraniowe.
Ostateczne miksy mono i stereo albumu zostały ukończone tego wieczoru, a
następnego dnia ponownie wyruszyli w trasę. Następnie wrócili na Abbey
Road w listopadzie 1966, aby rozpocząć nagrywanie „Sgt. Pepper’s Lonely
Hearts Club Band”.
Wydany 5 sierpnia 1966 „Revolver” spędził
siedem tygodni na 1. miejscu brytyjskiej listy albumów, a podwójny
singiel „Eleanor Rigby” / „Yellow Submarine” był na szczycie brytyjskiej
listy singli przez cztery tygodnie w sierpniu i wrześniu. W Stanach
Zjednoczonych Capitol wydał 11-ścieżkową wersję „Revolver”, która przez
sześć tygodni zajmowała 1. miejsce na liście albumów Billboardu. „I’m
Only Sleeping”, „And Your Bird Can Sing” i „Doctor Robert” zostały
wcześniej wybrane do północnoamerykańskiej składanki „Yesterday And
Today” wydanej w czerwcu przez Capitol. Album pierwotnie miał mieć
niesławną „rzeźnicką” okładkę, jednak przedpremierowe kontrowersje
spowodowały, że Capitol ponownie wydrukował ponad milion kopii z
nieszkodliwym zdjęciem The Beatles.
Prześlij komentarz