Johann Adolf Hasse triumfował w sobotę w swoim naturalnym środowisku, w czasie pierwszego wydarzenia w ramach III edycji Festiwalu „Opera w Pałacu”. W Pałacu Bielińskich w Otwocku Wielkim (Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie) bywał August II Mocny.
Przed koncertem, dzięki grze terenowej można było podążać śladem spiskowców, którzy 300 lat temu w parku okalającym pałac planowali odsunąć króla od władzy i zastąpić go innym.
W czasie oprowadzania w
pałacu słuchacze poznali historię romantycznej miłości Kazimierza Ludwika
Bielińskiego i Ludwiki Marii z Morsztynów, która zaowocowała budową willi
letniej w Otwocku Wielkim - arkadyjskiego gniazda miłości. Ponadto
obejrzeli zachowane oryginalne
dekoracje płacowe stylu barkowym, posłuchali o ucztach, polowaniach,
spektaklach i spotkaniach towarzyskich, debatach politycznych na których
bywał August II, a nieodłącznym towarzyszem była muzyka barokowa.
Wieczór zwieńczyła Barokowa Gala Operowa w czasie której zespół muzyki dawnej LaTempesta pod batutą Jakuba Burzyńskiego i trójki wspaniałych solistów brawurowo wykonał muzykę nadwornego kapelmistrza dworu polskiego, a przy okazji najmodniejszego ówczesnego kompozytora Europy - Johanna Adolfa Hassego. Słuchacze, dzięki muzyce przenieśli się w podróż w czasie do okresu baroku i stali się gośćmi Bielińskich!
Atmosfera była wspaniała, przyjęcie gorące, a bisom nie było końca.
W czasie koncertu wystąpili:
Hanna Zajączkiewicz - sopran
Ewelina Sielska-Badurek - mezzosopran
Zdzisław Madej - tenor
LA TEMPESTA
Katarzyna Białorucka flet traverso
Beata Kozyra skrzypce
Agnieszka Obst-Chwała skrzypce
Małgorzata Feldgebel altówka
Karolina Szewczykowska wiolonczela
Martin Daniel Zorzano kontrabas
Patrycja Domagalska-Kałuża klawesyn
Jakub Burzyński dyrygent, słowo
Grę terenową oraz oprowadzanie przygotowała Katarzyna Ampt razem z pracownikami Muzeum Narodowego w Warszawie.
W czasie koncertu wybrzmiały arie i sinfonie – JOHANN’a ADOLPH’a HASSE’go (1699-1783):
1. CLEOFIDE (Drezno, 1731), “Generoso risvegliati o core” (instrumentalnie)
2. SIROE (Bolonia, 1733), “Che furia”
3. LEUCIPPO (Hubertusburg, 1747), “Quando penso”
4. MARC'ANTONIO E CLEOPATRA (Neapol, 1725), “Quel candido armellino”
5. ATTALO (Neapol, 1728), “Sento in riva”
6. ARTASERSE (Wenecja, 1730), “Pensa, che l'amor mio”
7. DIDONE ABBANDONATA (Hubertusburg, 1742), “Cadra fra poco”
8. CLEOFIDE (Drezno, 1731), „Generoso risvegliati o core”
Zapraszamy na kolejne wydarzenie: Szymanowdka-Chopin-Paderewski, 1 września 2024.
Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Rozgłos. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura - Interwencje. Edycja 2024. Zadanie publiczne dofinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, ze środków Powiatu Otwockiego oraz ze środków Gminy Karczew.
Prześlij komentarz